Blogg

Influencerna i Göteborg leverera igen!

2 min läsning

Vi kör stenhårt nu! Varannan söndag är avsatt för att bygga på sin närvaro på webben och lära sig av varandra. Vi hade många sökande till denna terminen och fick lämna dåliga besked till många. Men jag hoppas att med det stora projektet som jag och Siranee har att kunna ge lite mer av workshop-andan till fler. Håller du med mig att det är kul att träffas i verkligheten och umgås? Och dessutom utvecklas och bli bättre på kuppen!

Influencerna i Göteborg leverera igen

Man har så mycket energi när man lämnar workshopen, sa Malin sist och alla instämde. Både jag och Siranee kände att det är det här vi jobbar för. Det är därför vi gör detta kostnadsfritt så att de som är villiga att lägga sin tid på sin utveckling ska få så mycket för det.

Vi har hittat vår plats och tribe men kommer att utöka platserna när vi kan

Vi lägger ner en del tid på workshopen och det vi vill ha tillbaka är engagemang. Vi vet mycket väl att det kan vara svårt att greppa vad det är man får eftersom det är kostnadsfritt. För det kan ju hålla vilken kvalitet som helst, vi försöker att hålla så hög standard som möjligt och därför kan vi bara ta in få deltagare nu. Men vi tittar verkligen på möjligheten att utveckla det. Så är du sugen lämna en intresseanmälan så kommer vi att skicka ett mail så fort vi kan ta in fler.

Vad har vi gått genom innan

Vad sägs om att kunna bolla mediakitt, sponsring och mycket annat med andra influencers? Vissa har till och med delat med sig av sina kontakter för sponsring för att andra i workshopen ska kunna söka. Denna terminen är verkligen vassaste vi har haft hittills. “I’m freaking love it”. Idag gick vi genom mediakitt och om man ska ha med statistik i dom eller inte?! För behöver man alltid sälja på sin statistik?

Vad betyder statistiken och hur kan du använda det?

6 min läsning

Statistik är bara en siffra på en skärm utan betydelse. Tills du kan förädla det och använda det till något. Det kan vara att pusha dig att skriva bättre eller för att utveckla andra delar. Och det är upp till dig hur du vill använda siffran på skärmen. Siffran i sig spelar ingen roll alls skulle jag vilja påstå, utan det som ligger bakom det.

Vad betyder statistiken och hur kan du använda det

Det droppas statistik hit och dit. Men få omvandlar deras siffror till något nyttigt. Utan det har blivit en hets att ha så många siffror som möjligt utan någon närmre eftertanke på vad de betyder och om verkligen ger dig något? Toppbloggar, störst i blabla bla. Vad betyder det? Inte ett smack egentligen om du inte vet vem som läser. För om du inte känner till hur personerna är som läser så är det bara en siffra på skärmen.

Vad betyder statistiken som kallas unika besökare

Jag gjorde en liten video på hur unika besökare funkar som du vill ha lite lättare förklarat än i text. Men i grund och botten är en unik besökare ett besök från en ip-adress under en tidsperiod. Om samma ip-adress går in på samma sida när tidsperioden är slut så räkans den som 2. Och så håller det på. Varje gång tidsperioden tar slut på just den ip-adressen så kommer den räknas som en ny unik besökare. Hur många unika besökare per vecka ska alltså inte förknippas med hur många fysiska personer som besöker sidan.

De som publicerar fler gånger per dag har fler unika besökare eftersom de lockar in samma läsare flera gånger per dag. Så siffran på unika besökare är högre men inte antalet fysiska personer. Så nästa gång du sitter och förundras hur många unika besökare en person har i veckan. Kolla på hur många gånger som personen publicerar. För unika besökare talat inte om hur många personer som besöker en sida. 

Vem köper produkten vid sponsring?

Det säljs till företag på unika besökare eller till och med sidvisningar som vi kommer att gå igenom här under. Men som vi nu vet är unika besökare inte samma sak som fysiska personer. Och vem kan köpa? De fysiska personen är ju en självklarhet. Därför är det viktigt att inte bli sifferbild som företagare eller influencer för den delen. Som gärna får en stor dos av högmod när siffrorna växer. Vi behöver veta mer om den som fysiska personen för att kunna sälja något. Vi behöver veta lite om:

  • Vart finns dina läsare geografiskt? Kan de köpa produkten utifrån vart de är bosatta?
  • Man eller kvinna?
  • Ålder?
  • Ekonomiska förutsättningar?
  • Har de förtroende för sidan?

Vi skulle kunna lägga på parametrar i all oändlighet men vi nöjer oss där för att inte krångla till det. För att vi gillar olika saker, är olika stadier i livet och för att förutspå mer hur ett sponsrat inlägg skulle tas emot så måste du vet mer än en siffra. En nybliven mamma skulle kanske inte köpa lösnaglar för första gången. Eller en kvinna skulle med stor sannolikhet inte köpa Viagra. Men vem skulle köpa badbollar?

Sidvisningar visar

Helt rätt och slätt hur många gånger sidan har laddats. Det kan vara botar (som robotar som kryper runt på webben och samlar information), det kan vara en fysisk person som går in på sidan och så vidare. Varje gång du trycker in f5 eller den lilla “cirkelpilen” så får du en ny sidvisning. Rätt och slätt är en sidvisning bara ett tal som visar hur många gånger en sida har laddats och om du går från startsidan till bloggen så har du redan samlat på dig 2 sidvisningar. Denna siffran ger dig minst värde för att det behöver ju inte ens vara en människa som ser din sida. Och du kan inte använda siffran till något direkt.

Den enda hårdvalutan i statistik är kommentarer

Hårdvaluta?! Kommentarer är det svåraste att manipulera. Just för att det krävs en fysisk persons tid. Visst kan du köpa kommentarer, men där är nästa uteslutande på engelska och man ser direkt när det inte stämmer. Till skillnad som unika besökare som manipuleras lätt är det svårt med kommentarer. För att öka dina unika besökare kan du:

  • Köpa statistik
  • Publicera flera inlägg per dag
  • Misstolka sidvisningar som unika besökare

En kommentar visar på hur engagerade läsarna är i det som de tar del av. De är villiga att slösa en del av deras värdefulla tid på att göra sig till känna. Nu räknar jag inte med hatkommentarer de bara tar och ger inget. Det är med lätt att se hur mycket en bloggare brinner för sin blogg och sina läsare. Svaras det? Jag tänker på ofta på de som har många unika besökare och kanske 5-10 kommentarer i veckan på inlägg. Varför tar de sig inte tid att svara på frågorna? Vill du satsa på en influencer som kör en monolog? Hela grejen med sociala medier är att kommunicera och kommunikation är fram och tillbaka.

Unika besökare har inget med hur många kommentarer du har. Det har mer med hur viktig får du dina besökare att känna sig. Har du byggt upp en trygg miljö där du visar uppskattning för dina läsare? Skulle man vilja kommentera på din sida?

Kommentarer har ett värde på hur många fans din sida har

Du har 3 olika typer av fysiska besökare:

  • Smygaren som bara lämnar sin ip-adress som spår att de har varit där.
  • Ett fan/beundrar som kommer att lämna en kommentar då och då.
  • Ett super fan/beundrar de som ofta lämnar spår efter sig, kommentarer, mail, brev och paket.

Kommentarer är det enda sättet som du som utomstående kan läsa in vilken typ av person som besöker den sidan. Du kan får reda på om det är rätt för dig att sponsra just den sidan. För i kommentarerna avslöjas så mycket mer än en siffra som är det enda unika besökare är.

Slutsatsen

Statistik är värdelös om du inte ger den ett värde som är annat än en siffra. Förädla din statistik till något.

Ta emot produkter som betalning ja eller nej?

2 min läsning

Måttet på framgång i influencer-världen är hur produkter som betalning du får. Det gör ju att diskussionerna är ett måste är det okej att bara ta emot produkter som sponsring eller måste man fakturera med? En del är fanatiska med att du ska alltid fakturera och andra är ta det du kan få. Men finns det en gråzon här?

Ta emot produkter som betalning ja eller nej

Om du har varit här inne några gånger så vet du att jag är alltid för gråzoner och att du själv ska aktivt välja om saker är värt för dig eller inte. Det är även min åsikt här och detta är skälet varför.

Produkter som betalning är det värt?

Det är inte alltid svart eller vitt det är väldigt sällan det. En produkt för 20 000 kanske är super värt att bli sponsrad bara produkt men en gaffel för 15 kr kanske inte är värt ditt jobb. Många gånger är argumenten att du måste betala moms för de produkterna som du tar emot. Men när jag startade eget förstod jag att allt är en himla gråzon. Och att du ska betala moms på dina saker är en tolkningsfråga och en tolkning som skatteverket har gjort. Det som folk blir bestraffade för idag är smygreklam och det har inte med att betala momsen för produkter som man blivit sponsrade av. Just för att inom idrotten är det helt okej att ta emot sponsring av företag, så frågan är varför tolkas det helt annorlunda när det kommer till webben?!

Vad vinner/förlorar du?

Vad säger din magkänsla är det värt det? Kör på det då. Men ett varningens finger kommer jag med. Om du gör samarbeten med vissa företag så kan du sänka ditt förtroende. Och det är ju det förtroendet hos dina läsare och följare som gett dig denna möjligheten att få sponsring. Så med det som riktlinje, är det värt det. Kör på det och skit i vad andra säger. För i slutändan är det bara du som kan avgöra vad ditt arbete är värt i den tiden du lägger ner på det. Är detta värt min tid?

Hur du skapar samarbeten oavsett vad det handlar om

2 min läsning

När det kommer till samarbeten brukar fokusen ligga på att bli sponsrad av företag. Att få saker i utbyte mot plats i dina kanaler. Men är det de enda sättet att samarbeta på?

Hur kan vi skapa samarbeten

Nej självklart tänker du. Men varför är hela influencer-världen så fokuserad på vad som kommer ut i fysiska produkter? Jag tänkte använda detta inlägget till att gå genom lite varför man inte får samarbeten.

Rädd för ett NEJ

Det som håller tillbaka dig och mig är rädslan för ett nej. Ett misslyckande. Vad händer om vi jobbar massa för att fixa det ultimata förslaget och sen får ett nej? Det suger så jävla mycket. Man känner sig så himla dum. Här har jag lagt massa tid och så var dom dumma emot mig. Det känns inte så himla bra i magen. Det suger så hårt. Men om vi inte vågar sträcka ut en hand oavsett vad det är för samarbeten så kommer slutsatsen vara nej du kommer inte få något.  Ju oftare vi får ett nej ju mindre känns det.

Jag tänkte utmana dig och mig själv!

Nu ska vi satsa på att få så många nej som möjligt. Jag tänkte att vi kanske kan tillsammans ta detta steget. Att skriva upp 15 företag som vi kommer att kontakta. Vi skickar ut samma erbjudande. Målet är att få svar från en person och inte lägga tyngden på vad svaret är. Ett nej är alltid ett svar. Alla Ja är bara bonus men det är inte det vi testar. Utan vi testar hur många vi kan få svar ifrån.

Hur du enkelt kan skicka till alla samtidigt

Det var ett tag sedan jag hittade att hemlig kopia eller bcc som vissa engelska mailprogram använder gör att alla mottagare får mailet som om de vore den enda. Smart va?! Våga skriva ihop något och våga få ett nej, det viktigaste är att öppna en kontakt så att vi kan lära oss vad de vill ha. För vi kan inte erbjuda det de vill ha för än vi har frågat eller testat oss fram. Jag säger detta till dig lika mycket som mig själv, våga att sök kontakt och våga få ett nej.

Vågar du ta utmaningen?

11 faror som gör att din blogg tar över ditt liv

8 min läsning

När jag investerar i något då investerar jag verkligen i något. Du kanske är likadan? När du kör så kör du hårt. Det handlar om att du gillar det du skapar. Att det du ger värde till ditt och andras liv. Bloggen är den platsen som du har möjlighet att påverka. Men om man inte är försiktig kan det ta över ens liv. Som Siranee skulle sagt “är det du som styr bloggen eller bloggen som styr dig?”

11 faror med bloggen

Detta inlägget kommer handla om minorna som jag har sett i blogg/influence världen. Vi kanske med har liksom gått på en eller annan. För det händer mig med, att bloggen tar över livet och tar för stor plats. Även om det ger super mycket så måste man ha en balans.

#1 Lägga ner alldeles för mycket tid på att att tänka på vad man ska skriva

Ibland kan det vara det enda man tänker på. Vad ska nästa inlägg bli? Hur ska du lägga upp det och vad ska du skriva. Det tar upp alldeles för mycket av din tid att tänka på vad du ska göra. Gör det! Det bästa sättet är att få ner det någonstans så att du kan släppa det att du måste hålla kvar det i minnet. Jag bär alltid med mig en anteckningsbok för att slippa hålla allt som jag kommer att tänka på i minnet. Detta har gjort att jag inte går runt och slösar tid på att försöka komma ihåg vad det var jag ville skriva om. För vi alla ha snilleblixtar, se till att fånga dom och inte försök att hålla kvar dom. Det tar för mycket tid och kraft.

#2 Göra saker bara för att kunna skriva om det

När det inte händer så mycket i livet så ringer bloggtorkan på dörren. Och då är det ju som att bloggen har tagit över livet för att du ska få utlopp för din kreativitet så måste du hitta på något. Japp har varit här. Bestäm dig för att skriva inlägg som är baserat på annat än vad du gör ibland för att lätta på trycket. Så att du inte bränner ut dig.

#3 Köpa saker som inte kan användas utanför det inlägget

Att köpa specifika saker som du inte kommer att använda utanför det eller som blogginläggen. Det kan vara tallrikar för att fota mat som sedan bara står där. Eller varför inte kläder för den där fotograferingen. Om du bara köper saker specifikt med bloggen i åtanke när du köper som så kan det vara en bra idé att börja tänka på varför är det så? För bloggen är en del av ditt liv inte hela ditt liv.

#4 Låta elaka kommentarer ta upp din tid

En elak kommentar kan verkligen rasa en hel dag. Det är bara en åsikt av en person som antagligen inte förstår sig på omvärlden alls. De flesta som är avskum på webben vet inte att de är det. De tror att de gör en god sak för att sätta dig på plats. Så när du får en trist kommentar se den för vad det är, en åsikt av en person som inte kan något alls. För att de kan ju inte ens bete sig, oavsett om de tycker att de har ett ändamål så kan det helt enkelt inte vara fina människor. Känn det du behöver känna men påminn dig själv att denna kommentaren har inget värde i ditt liv alls. Det ger dig ju inget, utan bara personen som skrev den.

#5 Byta profil på bloggen ofta (tar massa tid)

Ny header, ny profil, helt enkelt allt som har med din design på bloggen. Det tar tid att fixa med sånt. Men det gör också så att du inte får ett enhetligt utseende. Dina läsare vill ha lite vad de är vana av att få. Även om det är bra att uppdatera sig ibland så gör det max 1-2 gånger per år. Du ska inte behöva ändra på din grund för ofta för att vara relevant för dina läsare. Ändrar du för ofta borde du fundera på vad syftet med din blogg är så att du kan hitta din rätta väg och design.

#6 Bråkar du med någon? Måste det upp i bloggen?

Ibland blir det lite gnissel emellan dig och en annan person. Och ett sånt riktigt tecken på att bloggen har tagit över ditt liv är när du måste lägga ut dina dispyter på bloggen. Just för att då kan du inte längre avgränsa mellan personligt och privat. Ett bråk är alltid privat och det får dig alltid att se ut som en dålig person om du lägger ut det på din blogg. Det är ett så tydligt tecken på att ta sig tid och se varför bloggen har blivit en så stor del av livet.

#7 Fokuserar till största del på sponsring

Ja visst är det så att om du skriver om sånt som du inte tror på så tappar din blogg lite av sin själv. För att det är ju inte genuint. Om du inte burkar bada med badbollar, varför ska du då skriva om det? För det är oftast det som händer när man börjar tappa fokusen på det man producerar och lägger mestadels av sin tid på att bli sponsrad oavsett om vad. Om du måste driva in sponsring till din blogg så kanske du måste börja tänka på varför bloggar du egentligen? Fler och fler blir utbrända just för att de tappade bort sig och fokuserade bara på att dra in stålarna oavsett om det gav nått eller inte.

#8 Lägger tid på varför får jag inga saker?

Avundsjukan i bloggvälden är stor. Och det är lätt att titta på grannen och tänka varför får inte jag några badbollar?! Sen ska inte allt förknippas med avundsjuka, det är så himla lätt att dra allt över en kant och kalla det avundsjuka. Grejen är att du måste våg få ett nej, de flesta frågar efter samarbeten och pr utskick. Visst kan det ramla in förfrågningar men det man verkligen vill ha får man ofta bege sig efter. Vem ska du skicka ett mail till idag och fråga?

#9 Statistik mani

Rikta in sig på siffror speciellt statistik är verkligen en fälla som kan ta över ditt liv och glädje. Grejen att man kan inte jämföra statistik med andra. Vi alla använder oss av olika metoder och det är super lätt att manipulera. Som att publicera flera gånger per dag gör att du får fler unika besökare men det kommer inte öka antalet fysiska personer som läser dina inlägg. Men det kommer att se ut så på din statistik. Det är därför du inte kan jämföra din statiskt med någon som publicerar 3 gånger per dag om du bara gör det 1 gång per dag. Det du kan göra är att se om du kan få dina läsare mer involverade i det du skriver, genom att skriva öppna inlägg som manar läsaren att lösa inlägget med sin kommentar. Ställ frågor som får läsaren att känna sig som att deras röst betyder något.

#10 Varför får jag inga kommentarer?

Du ställer frågor, du känner att du får verkligen inget gensvar. Vilka typer av frågor är det du ställer? “Vad gör ni idag?” får inte din läsare att känna sig speciell. Vi gillar att lösa problem och att våra åsikter väger tungt i någon annans liv. Som jag skrev ovanför, skriv öppna inlägg som du ställer en frågan men serverar inte svaret i inlägget. För läsaren är smart och vill hjälpa dig bara du ger dom möjligheten till det.

#11 Byta portal ofta

Byta plats tar tid. Men även faktumet att kanske alla inte hittar vidare. Jag ser ofta bloggare som frågar i olika grupper om den bästa portalen för att de ska flytta. Men att flytta om och om igen gör verkligen att bloggen tar över ditt liv. Om du verkligen vill flytt0,a flytta till din egna portal där du kan göra precis som du vill med din blogg och du äger allt ditt material. För du vet väl det att allt som du lägger upp på en portal inte är ditt?! Precis som på Facebook och Instagram. Du äger inte din plats på webben för än du är egen.

Skulle du behöva hjälp med din blogg?

Hör av dig till kontakt@enklaknep.se så hjälper jag dig gärna. Din blogg ska vara en del av ditt liv inte hela ditt liv.