Blogg

Algoritmen på webben gör den egentligen?!

1 min läsning

När jag satt i möte en gång så blev jag konfronterad med varför ligger vi inte högt upp i Google? Mitt korta svar var att alla vi får olika resultat och att det är därför man lär känna de som ska söka på den informationen som du har. Ur fickan flyger telefonen, några rappa tappningar och sedan fyller den mitt synfält. “Titta här konkurrenten är högre upp!”

Algoritmen på webben gör den egentligen

Ja och det är det här som är priset för att vi har algoritmer på webben, Facebook har sina, Google har sina, ja alla får helt enkelt innehållet visat efter vem dom är. Allt är skräddarsytt efter det beteendet som vi har uppvisat tidigare.

Självklart har TED talk en grym video om algoritmer

 

Jag tycket att denna videon var solklar på att förklara hur det fungerar och varför vi alla inte ser samma saker fast vi söker på samma saker. För att om vi säker på saker som vår familj eller vänner har skrivit så kommer det högre upp. Så ta inte sökresultat och annat så hårt. Se till att jobba på att göra sånt som människor vill integrera med.

Vi kan försöka slås emot dom eller spela med deras regler

Läs mer om: Vad handlar Instagrams algoritmer om?

Algoritmerna är här för att stanna och du har ett val. Vad är ditt val?

Hello krishantering dig saknar jag inte

2 min läsning

Klockan är strax innan 6 på morgonen. Jag fullt påklädd och krupit upp i min stora fåtölj med en bok som snart är slut. Teet ryker från koppen. Surr, surr och mobilskärmen tänds. Min make kommer inte in i sitt skåp på gymmet! Med bilnyckel, plånbok och allt som han behöver för att ta sig till jobbet. Google min bästa vän ge mig en lösning, någon att kontakta så min make kan åka till jobbet. Varför finns inte svaret nu när jag behöver det?

Hello krishantering dig saknar jag inte

Dags att lägga i växeln krishantering. Vi kommer inte åt sakerna det är konstaterat. Maken min undrar om jag kan komma förbi med en jacka och extra nyckeln till bilen. Reser mig upp och lägger ifrån mig boken som vilat på min mage sedan första meddelandet. Packar ihop sakerna.

Morgonens kyla slog emot ansiktet

Med raska steg emot bussen slog den friska luften mot ansiktet. Många trötta ansikten hittade jag på hållplatsen, är det så här det är att åka kommunalt varje morgon. Tröttsamt? Det är då jag uppskattar mitt yrkesval lite extra, tacksam att jag har möjligheten att kunna hjälpa min make är det krisar sig. Om inte jag hade varit hemma hade han varit strandsatt på gymmet i 3 timmar.

Det är alltid en inlärningskurva när man möts av något nytt

På vägen hem så pratade vi om att det alltid strular när man ska göra något nytt. Det är som att universum är emot en varje gång det är första gången man gör något. Eller testar på något nytt. Det är liksom en inlärningskurva. Denna gången fick vi båda lära oss att hitta alternativa lösningar på att inte lägga sina saker i skåpet på gymmet. Och framförallt att inte lita på att få hjälp från gymmet när problem dyker upp om det är obemannat.

Vara en del av lösningen är viktigt för mig

När skit slår i fläkten är det viktigt för mig att inte känna mig lamslagen. För mig är det viktigt att få vara en del av lösningen istället för att bara få höra om problemet. Ibland kan det vara lite som byggare Bob.

“Kan vi fixa det?”
“Klart vi kan!”

När jag kom hem återtog jag min plats i fåtöljen och läste de sista 10 sidorna. Har du med en växel för krishantering? Om du har lust får du gärna berätta om en minnesvärd krishantering som du va med om i en kommentar! Det hade varit super intressant att läsa om hur du ser på det.

Företag! 8 misstag som dödar din relation till influencers!

5 min läsning

Först och främst så borde jag säga det att influencers emellan snackar. Om du som företag inte har skött samarbetet snyggt så kommer många veta om det. Lika mycket som en influencer kan öka värdet på ditt varumärke kan de även sänka de. Så vad är de 8 största misstagen som du som företagare kan göra?

8 misstag som dödar din relation till influencers

Grejen är ju att jag vill ju inte att du ska råka göra dom här. För att det känns onödigt. Hoppas att du tar till dig punkterna så att du inte blir en av dom som det snackas illa om just för att du inte skötte ett samarbete snyggt.

1. Inte skapa ett win-win förslag

Glöm inte att du vill ha något för dina produkter och tjänster. Oftast pengar eller hur?! En influencers varumärke och konto är direkt kopplade till dom som personer så när du ger ett förslag så är det till dom som personer. Om du inte lägger fram ett win-win förslag så förolämpar du influencerns direkt och personligt. Du vill ju inte förolämpa någon som kan hjälpa dig och ditt företag?! Det kan vara lätt att glömma det när du sitter som företag att det är en person som tar detta högst personlig. Men det kan ju undvikas genom att ge ett bra erbjudande istället för att försöka med något fuffens.

 2.Inte bygga på relationen emellan

Bra affärer bygger på bra relationer. Det uttrycket kanske du har hört och det är verkligen ingen skillnad när det kommer till en influencer. För att deras varumärke är dom som personer och de har en tendens att ta det lite mer personlig och privat. Så om du inte bygger en relation med influencers, hur kan det bli ett bra samarbete eller ett samarbeta alls av det? De känner ju inte dig!

3. Låta praktikanten eller oerfarna anställda hantera influencern

Att sätta fel personer på fel plats är alltid riskabelt. Men att sätta en praktikant eller en som inte är beslutsfattare i stolen att hantera influencers kommer att ge ditt företag dåligt rykte. Visste du att även om sponsring händer bakom kulisserna så gör inte skvallret det om du har fått influencerns att känna sig illa bemött.

4. Sätta orealistiska mål och förvänta sig blixtsnabba resultat

Ett samarbete handlar om PR, att få varumärkes igenkänning. Ett köp efter att en influencer har marknadsfört dig kan vara upp till ett år efter att ni hade ert samarbete. Det behöver inte handla om att det var ett dåligt samarbete för att inte så många köpte inom de 3 dagarna som ett inlägg är levande. Utan sätt målen mer realistiska och framför allt ha i tankarna att det handlar om att stärka din trovärdighet och ditt varumärke i första hand. För om ingen känner till dig och din produkt/tjänst så kommer ingen att köpa.

5. Försenad betalning eller bryta kontraktet

Här är något som är vardagsmat och händer pinsamt ofta. Företag som inte håller sitt löfte. Har ni kommit överens om något stå för det och bit i det sura äpplet i stället för att inte betala det du lovat. För du vill väl inte ha ett dåligt rykte?! Tänk på vad det verkligen kostar din trovärdighet om du bryter något du lovat! Och då inte i pengar, det kan ruinera dig om det vill sig illa.

6. Inte nämna influencern när du använder deras bilder, video eller text

Cred, cred, cred. Länkkärlek och allt vad du vill kalla det, var stolt över att ni gjorde nått tillsammans och visa vart du hämtade dina saker. Du har verkligen inget att förlora på att länka till den du tog bilden ifrån även om du har betalat för ett samarbete. Det är liksom inte bara god sed utan ger dig en extra kick i trovärdighet. Källa till bilder är alltid bättre än att bli ifrågasatt senare.

7. Behandla det som ett kort samarbete eller engångsgrej

Det finns inget som är ett kortsamarbete om inte influencern får ta bort innehållet efter en kort period. Just för det som finns på webben är typ för evigt. Därför är det extra viktigt att du inte går på denna minan med att allt går fort på webben. Men även om det går fort att lägga upp så finns det kvar. Genom att behandla samarbetet som en snabb kopp kaffe. Det är inte mycket till världen där i koppen men det ligger ett otroligt arbete bakom det och det borde vi visa uppskattning för. Visa uppskattning för det jobbet och förväxla inte det med hastigheten på hur mycket saker som kommer ut på webben.

8. Inte lita på dom

Om du inte litar på att influencern kan ge en grym bild av ditt varumärke, skriva rätt saker. Har du helt enkelt valt fel influencer. För det är någon av de viktigaste punkterna, du måste ge influencern en möjlighet att gör sin grej med din produkt. Just för att en influencer har en väldig nära relation med sina följare och om du ska in där i smeten så kan det göra mer skada än vad det ger. Så ha tillit på att de kommer att göra ett bra jobb om du är osäker välj någon som passar dig bättre med dina värderingar.

Det känns viktigt för mig att belysa detta för att jag personligen har haft många riktigt dåliga kontakter, men också hört mängder. Har du gjort eller varit med om någon av punkterna ovanför?

De 3 starkaste TED talks som jag har sett!

1 min läsning

Jag älskar TED talks det är ingen hemlighet. Men det finns så himla många så jag tänkte ta och dela med mig av 3 som jag gillade lite extra mycket just för att de kanske är något för dig!

3 inspirerande ted talks

Första videon handlar om skam och framför allt om saker som kommer ut på webben. Det är verkligen intressant att lyssna på tankar om offentlig skam.

En ganska gammal video, från 2011 men kände att den fortfarande gäller idag. Hemligheten bakom viral video. Och vi får tumma lite på ett riktigt jargong ord, tastemaker.

 

Visst finns det nyare videor om detta men om fallet redan 2013 var så här om att dela vår information hur är det nu? Hur förutspår man vad du kommer att gilla och inte.
Jag hoppas att du gillar dessa klipp lika mycket som jag. Eftersom detta är något helt nytt för mig att dela med mig av denna typen av innehåll så undrar jag. Vill du ha fler av denna sorten eller var det en miss. Lämna en kommentar och låt mig veta vad du tycker.

Varför skulle jag ljuga om min kunskap för att jag är kvinna?

3 min läsning

För ett tag sedan var en lång dag med mycket möten och en föreläsning. En föreläsning som för mig var mycket intressant och det kan vara kul att få kunskap på ett annat sätt än bara framför skärmen. Träffa andra som har lite samma intressen. Det var jag och männen som satt och lyssnade, i pausen då det skulle minglas, smet jag ut för att åka hem. Jag hade velat stanna men just idag var jag helt slut och skulle inte orka försvara min kunskap.

Varför skulle jag ljuga om min kunskap för att jag är kvinna?

Just nu håller jag på med ett projekt att utvidga mitt nätverk, speciellt åt mina intressen. Träffa fler som kan “nörda” i de ämnena som jag älskar. Det går framåt men inte utan bakslag.

“Jag kan inget om webben men jag tror inte att det är så”

Detta är ett praktexempel på vad jag möter. I en diskussion med en man som jag nyss träffat, kommer vi in på en av mina hjärtefrågor. Webbdesign, bygga hemsidor helt enkelt. Då jag förklara att det är lika lätta att installera en fungerande hemsida som att installera windows på en dator. Det är när man vill lägga till funktioner och ändra på designen som det blir lite mer knepigt. Lika så när du sätter dig vid datorn som bara har windows installerat, du måste ha kunskap för att kunna använd datorn till det du vill göra.

Jag tror inte på att det är så lätt med en hemsida. Jag kodar ju blablabla och bla bla bla (Inget som har med webben att göra).

Detta är ett scenario som jag möts av några gånger i månaden. Och oftare än vad jag hade velat. Varför skulle jag ljuga om min kunskap. Varför skulle jag ljuga för dig om en så banal sak som detta. Men det är lite som att teknik är lite en mans område.

“Jag kodade på gymnasiet”

Jaha vad kul för dig, jag kodade med på gymnasiet. Gick en webbkurs där och den har jag ingen nytta av nu kan jag säga. Det blir alltid jobbigt när jag möts av detta, för att jag vet inte vilken nivå jag ska lägga mig på. Om jag börjar diskutera på en för avancerad nivå för en man som läst en kurs på gymnasienivå. Sårar jag ett ego och blir behandlad som en lögnare. Lägger jag mig på för lätt nivå blir jag behandlad som en som inte kan något. Sjukt jobbigt är det i alla fall. Det som är gemensamt för alla typer av dåliga interaktioner då jag får försvara det jag kan och mitt intresse för teknik är att alla är män.

Valen är två, ta striden eller vila

I detta exemplet valde jag vila. Det är inte så att jag förutsätter att jag ska behöva försvara min kunskap bara för att jag satt i ett rum fullt av män. Det jag gjorde var simpelt jag räknade förluster och vad jag hade på att vinna om jag stannade. Och denna gången var inte vinningen tillräckligt stor för att jag skulle välja att stanna. Upplever du denna typen av ifrågasättande någon gång? Bara för att du har en speciell hårfärg, kläder eller annat så är du mindre trovärdig?

Men tack vare webben så kan man vara den man är och att vara en norm inom ett område börjar bli mindre värdefullt!