Blogg

Varför finns afterwork för bloggare i Göteborg? Och du kan hänga med! [sponsrat]

Bloggen är seriös business, inget snack om saken oavsett hur du bloggar är det din blogg. Din passion! Varför inte ha en afterwork så att vi alla kan få lite utlopp på allt inom bloggvärlden. Allt från design, text, skvaller och vad som är så himla grymt med att blogga. Eftersom bloggare finns så behövs det även ett ställe där vi kan samlas. I fredags hade jag och Siranee (Thaimorsan) en afterwork/afterblogg. Det blev så himla bra och dessutom blev vi sponsrade av mathem.se

afterwork för bloggare i Göteborg

Dagen efter på en middag med vänner så ljöd mathems reklamlåt som tydligen finns på Spotify, vilket sammanträffade eller hur?! Från vår avstickare, tillbaka till varför fixar vi har dragit igång AW och workshops för bloggare.

Vi behöver knyta kontakter med varandra

Något som jag personligen lärde mig genom att starta företag var att riktiga kontakter är det bästa. Även om jag sköter många uppdrag via webben så är träffar, “riktiga” möten något alldeles extra. Jag och Siranee kände båda att vi behövde ett ställe där vi kunde samlas och kunna utvecklas på. Så vi slog våra huvuden ihop och började nysta i en plan, för tanken att vi ska fungera som drivkraften så att det blir av. Men vem som helst kan hoppa in och hålla i ett eller flera tillfällen. För jag vet att du sitter på mängder av guldkorn! Hör av dig så fixar vi något ihop.

Vad händer framöver?

Den 4 juni har vi en fullbokad workshop som handlar om att tjäna pengar på sin blogg. Vi kommer att gå in på 2 olika kategorier som du kan ta inom din bloggkarriär. Och hur du kan bygga en strategi kring ditt val.

Den 11 juni kommer vi att ha en sommaravslutning  med gästföreläsare, Fotoliselotte kommer att gå genom och vara där för att svara på våra frågor. Det kommer även bli en picknick av det hela så att vi kan njuta lite extra av terminens sista workshop.

Efter sommaren drar vi igång igen den 2 september, då kommer ett outdoor retreat. En utmaning för den som vågar! Om du känner dig manad att utmana dig skicka in din intresseanmälan till workshop@enklaknep.se.

Våga ta steget, anmäl dig och kom på en Afterblogg eller workshop

Bor du i eller nära Göteborg bli en av oss i skapande verksta, anmäl dig för att få mail varje gång något nytt är på G. Skicka ett mail till workshop@enklaknep.se så lägger jag till dig! Alla som är seriösa kring sitt bloggande är välkomna. Det kan vara lite skrämmande i början men jag lovar att det är värt det! Att ta steget och vara med.

Lite bilder från Afterblogg aftonen

Vi har ju precis haft en Afterblogg och självklart kunde man fota som en tok om man ville. Jag tog några bilder och hoppas på att du vill vara med nästa gång!

Spett till grillenBloggare på afterbloggGrillat Mortel

Varför är det fortfarande något fult att blogga?!

I ett tidigare inlägg skrev jag om 10 saker som bara en bloggare upplever, som ögonrullningar från folk som inte riktigt har förståelse för vad en blogg är. För mig kan det kännas lite som att du  är mindre värd i mångas ögon om du bloggare. Det många av dom inte fattar är ju att de får ofta sin information från olika bloggare när det googlar på olika saker. Men Det är inte samma sak, har jag hört. Bortsett från de som inte är inne i världen finns det även en gradering hos oss, influencer och bloggare. Där bloggare åter igen får bottennappet. 

Varför är det fortfarande något fult att blogga

Vad är det som skiljer dom åt? Ja du här finns det lika många mallar om vad som är och inte som det finns bloggare och influecers. Vissa säger att den största skillnaden är om man går ut med sitt fullständiga namn eller inte. Känner du att det finns en skillnad emellan bloggare och influencers? Eller är det bara en grej till som vi som vi måste förhålla oss till utan att veta varför?

Varför är det fult att blogga?

Jag har en teori om varför det är fult att blogga. Inget mer än sånt jag har hämtat från olika forumtrådar där det diskuterats. Jag tror att det handlar om att du ska inte tro att du är nått attityden. Att du inte har något att tillföra egentligen. Det kommer lite ner till att göra något kreativt har aldrig varit livsnödvändigt för att vi ska kunna överleva. Utan det är en lyx som vi har idag och kan utforska. Att blogga är på sin spets mycket kreativt, du ska sammanställa dina tankar, beskriva något och till och med visa det i visuell form som foto eller video. Men tillbaka till att det är inte livsnödvändigt för att vi ska kunna överleva, nu tänker jag på föda, hygien och så vidare. Men hur kan influencers vara lite högre rang än bloggare om det typ är samma sak?

Hur influencers och bloggare kan skilja sig åt hos människor

Som jag samman ställde de olika rösterna och jämförde dom så såg det lite ut så här:

Influencers är den som guidar dig genom, mode, träning och mycket mer. Så att du inte ser ut som en idiot, har på dig saker som inte är accepterade. Lite som en inspiratör och moderator på vad som är hett och inte. Så att vi som inte är inne i den inre cirkeln ska kunna göra de bästa valen för oss när det kommer till trender.

Bloggare är mer allt möjligt, här är huvudrollsinnehavaren ofta personen själv och inte nödvändigtvis intresset som de har. Vardagsliv, vad som händer en onsdag kväll hemma i soffa framför tvn. En bloggare kan vara anonym till skillnad från influencers som måste vara offentliga för att kunna klassas som en influencer.

Men som sagt så himla lika men ändå inte, någon skillnad måste det vara just för alla kan vara bloggare som har en blogg men tydligen kan inte alla vara influencers.

Vad gör vi nu?

I detta inlägget ville jag mest ta upp saker till ytan och ge dig funderingar på varför det är en skillnad. Men även varför är bloggare klassade så lågt, trotts att vi går så mycket skillnad. Vi ger folk avslappning, funderingar, underhållning och mycket mer. Kanske inte livsavgörande saker, men nog så viktigt i dagens samhälle. För vi gör webben levande och även sprider informationen som många behöver i sina liv. Har du tankar på varför det är fult att blogga?

Hur du inte blir fastkedjad i sociala media!

Detta inlägget är inspirerat av många som jag snackat med på sista tiden. Om det här att ständigt vara trött för att man fastnade på något socialt media. Stressen att behöva vara uppdaterad. Inte missa något. Den här ständiga FOMO (fear of missing out). Har du satt upp ett ramverk för dina sociala medier? 

fastkedjad i sociala media

Vad får du ut av att ständigt vara uppdaterad? För i slutändan så tar det ju tid av oss och det ska ju omvandlas till något vi vill ha. Som kanske inspiration eller energi.

Är det du som driver dina sociala medier eller är det dom som driver dig?

Innan kände jag att olika sociala medier tömde mig, som twitter. Som verkligen är min akilleshäl. Har aldrig känt att jag har förstått tjusningen det mediat. Det där bara med att fastna i telefonen, ska bara kolla 5 bilder/videos eller liknande till. Tro det eller ej men innan vi får till ett ramverk för hur vi ska jobba med våran närvaro på sociala medier så är det de som driver oss och vårt liv. Både privat och business!

Varför ramverk är viktiga och inte något lamt för en med kontrollbehov

Grejen med ramverk är att de är till för att visa dig vart du vill när du inte orkar eller kan ta aktiva beslut för att gå i rätt riktning. Det är helt enkelt för att slippa ställas inför samma val om och om igen, för du har redan valt detta. Vilket i sin tur gör att du behöver inte utvärdera saker som när du ska gå och lägga dig, eller när ska du logga ut och inte svara mer på chatten. För att du har redan bestämt det, så du behöver inte stå inför de valet varje kväll. Istället om det händer något viktigt som verkligen påverkar ditt liv sim bryter ramverket kan du ta upp och titta på det och göra ett annat val kanske.

Hur du bygger upp ditt ramverk så det fungerar

För mig fungerar det så att jag lägger ner min mobil klockan 21.00 varje vardag kväll. Stänger av alla notiser så att mobilen inte blinkar eller vibrerar av uppdateringar eller liknande. För grejen är att du bestämmer ju över ditt liv och dina ramverk. Ofta hör jag av föräldrar att det inte finns en chans att ha ett ramverk när man har barn. Eller rutiner för den delen. Grejen med ramverk och rutiner är att det är lite motsträvigt i början och ger oftast inte positiv respons med en gång men jag tror på att alla stora som små mår bra av en rutin. Som supernanny programmet (tv) oftast införde i hemmen.  Hur du får ditt ramverk att fungera, skriv ner det. Gör ett schema på allt. När har du din blogg tid? När ska du inte ha uppe din telefon? När ska du lägga ner för dagen? Skriv upp det och se om det funkar för dig.

Glöm inte att utvädera

Grejen med att få ett ramverk att fungera är att sätta det som ett projekt.

  • Planera hur det ska se ut
  • Bestäm en deadline
  • Genomför
  • Utvärdera när deadlinen är kommen

Utvädringen är din nyckel på att se vad var det som funkade och inte. För att saker och tin faller inte in som färdiga mallar utan man måste våga och orka testa. Finslipa och justera så att du skapar ett ramverk som passar just i ditt liv!

Har du ett ramverk satt för hur du spenderar din tid på sociala media? Lämna din tanke om frågan och detta inlägget i en kommentar!

Blogg afterwork och Kicks flagship store invigning, veckan som var.

Veckan som gick var fullspäckad till brädden med massa, Kicks flagship store event och möten. Vi började arbetsveckan med nätverksträffar för företaget som sedan gick över till kicks flagships store invigning och avslutades med blogg afterwork. Så vi börjar med det som inte är så vanligt i mitt liv, gå på smink event.

Blogg afterwork och Kicks flagship store

Nope jag har ingen sminkblogg, men jag är ju kvinna. Så använder och kan lite om det. Sminkbranschen är stor, speciellt när du kommer in på saker som clown contouring eller varför det mest skrämmande, välja rätt fondation. Det roligaste som finns är ju läppstift, här kan man riktigt leka.

Kicks flagship store- enklaknep

Mat, smink, goodiebags och alla grymma människor

Svart var färgen som man skulle ha, vilken tur att jag klädde mig i grått då. Men skämt och sido när du går på event är jag alltid chockad över hur många oskrivna regler som finns. Det verkade som att svart va grejen i klädsel. Förutom klädseln så serverades det mat och dricka, men även super god glass. Alla som ville och hade tålamod att köa fick prova på att få sina naglar fixade eller bli sminkade. Inget som jag docka hade tålamod till, utan åt glass och såg glad ut. När det var dags att bege sig hem så fick vi en gigantisk goodiebag.

Kicks flagship store- enklaknep- Thaimorsan Siranee Kicks flagship store- enklaknep smink Kicks flagship store- enklaknep påsmällen emma

Kicks flagship store- enklaknep matKicks flagship store goodiebag

Efter kvällen på Kicks flagship store var det dags för blogg afterwork och middag

För att verkligen sätta pricken över i:et avslutades arbetsveckan med en grym middag och god dricka. Självklart med riktigt grymma bloggare! Vi var på OGBG, helt okej ställe. Men maten kändes inte super rolig eller höll en hög standard. Fick brosk i min kyckling, vilket var svårt att se då allt var dränkt i sås. Det var bara när jag tuggade i det som jag ångrade mig. Diskussionen runt bordet handlade om blogghälsa, driver du bloggen eller den dig?Och det länkades snabbt ihop med att den som köper följare. I vilken kategori hamnar de som köper sina följare? Driver deras konton dom eller driver dom sina konton?

Blogg afterwok- enklaknep drink

Blogg afterwok- enklaknep mat

 

En av de knäppaste sakerna under middagen var personen som berättade om din stora framgång på sociala medier (ingen deltagare på vår AW) och så visade de sig att den stora framgången var köpta följare. Vad är det man promotar då? Vad var syftet? Super nyfiken på varför man skulle berätta om en framgång som inte är verklig, speciellt för ett gäng bloggare?