Blogg

Varför göra reklam för något som du själv inte har?

Det är verkligen ett noobie misstag att göra reklam för produkter som du inte har. Eller kommer att ha i en framtid. Hur mycket förtroende skapar du egentligen hos din läsare då? För det enda du säger är att jag tycker du ska köpa detta för att jag får pengar av det. För vi kan ju aldrig gå i god för produkter som vi inte har haft själva?! Så varför skriver så många reklaminlägg om produkter de inte äger eller har ägt? 

Varför göra reklam för något som du själv inte har

Det kommer ner till grund och botten om själviskhet. Alla inlägg om där en bloggare har klippt ihop bilder på saker och sedan reklamlänkar på vart du kan köpa det. Ett sådant inlägg rotar sig ju inte i att bloggaren är snäll och vill hjälpa dig hitta inspiration. Utan grundar sig i hur mycket pengar den kan få ut av dig. Om det hade varit en genuin rekommendation på ett plagg som personen verkligen rekommenderade, hade inte den haft ett sådant själv då?

Är du en bloggare eller en ondskefull försäljare?

Det finns så många som öser hela sin själ över värdelösa produkter och promotar dom. Mina tankar vandra till tv-shop produkter som shake weight. Om det finns folk som brinner så mycket för att promota något så banalt som det “träningsredskapet”. Hur ska en bloggare som inte ens testat produkten kunna bygga ett förtroende när den inte ens investerar själva i produkten? Är det ens värt att köpa något som inte ens den som promotar tycker är värt att lägga pengar på? Det blir väldigt konstigt. För att den typen av inlägg grundar sig ju oftast i att vi som läser ska lägga våra pengar på produkter som inte ens bloggaren tror på.

Hur mycket värde tycker du ett reklaminlägg har?

Det pratas mycket om sell out i blogg/influecer världen. En sell out handlar ofta om att de gör reklam för produkter som de inte ens tror på för att mjölka så mycket pengar av sina läsare/tittare. Oftast är det produkter som bloggaren först kommit i kontakt med efter att de ingått kontrakt om att skriva om det. Vilket gör åsikten om produkten mindre värd. Men som med allt i världen så finns det gråzoner. Om produkten passar in i ditt flöde så väl att den emigrerar med ditt varumärke så är allt förlåtet av dina läsare/tittare. Som jag skulle inte kunna göra reklam för blöjor (för barn) utan att vara en sell out. Dels för att jag har ingen möjlighet att testa dom på ett vettigt sätt och dels för att min blogg handlar inte om barn. Men om jag skulle lägga in en affiliate länk om en app som jag använder eller varför inte om något annat inom personlig utveckling som böcker. Då sticker inte reklamen ut och det är mer troligt att jag faktiskt har testat det jag gör reklam för.

Vill du vara en sell out eller genuin, det är frågan?

Det är upp till dig att bestämma hur du vill uppfattas. Oavsett vad du gör för reklam på din blogg så kommer det att kosta dig. Frågan är bara vad är det de får kosta? För varje inlägg du lägger ut kommer antingen sänka eller stärka förtroendet dina läsare har för dig. Så det är upp till dig! Klara eran relation ett till förklätt inspirationsinlägg?

Fixa statistiken som försvinner på sociala media

Har du med misstänkt att alla besökare inte räknas i din statistik? Japp det kan mycket väl vara så. Det finns en sak som du kan testa för att se om några av dina besökare inte syns. Fixa dina länkar med en tagg. 

Fixa statistiken som försvinner på sociala media

För att kunna se om din statistik stämmer så måste du jämföra klicken på din länk och hur många som dyker upp på din sida.

Google kan hjälpa dig som vanligt

Med googles url shortener kan du inte bara göra din länk kortare utan kan även se hur många som klickar på den. Så om du vill mäta hur många som klickar på din länk oavsett vart. I ett mail eller på sociala media, så kommer du få statiskt på hur många som har klickar på din länk. Eftersom att det är bara på den specifika länken som du får statistik ifrån så är det inte ett helt 100 % sätt. Eftersom du har antagligen fler länkar på dina social medier som fortfarande genererar klick. Men om du en vecka byter ut alla länkar i ditt flöde så kommer statistiken bli mer säker. Då ett inlägg lever cirka 3 dagar efter du har länkat det. Använd dig av short url när du vill mäta klicken mot din statistik.

För att få det att funka så går du in på googles url shortener och klistrar in länken som du ska dela och så omvandlar google länken och lägger in en tagg på den. Så att du kan läsa av hur många gånger som länken har blivit klickad på. Sedan delar du den länken du får av google på din Facebook och liknande. Sen kommer du att se din statistik på samma sida som du förkortade din länk.

Testa och se vad du får för resultat. Blev det någon skillnad eller räknas alla som klickar på din länk från Facebook?

Att sponsra eller inte sponsra som företag till bloggare

Du vill marknadsföra dig och bloggar är ett ypperligt sätt att gör det på. Men för att du ska kunna få det du vill och kunna veta vad du betalar för måste du ju veta lite om vad du kan ställa för krav och vad som bara är ordbajseri i branschen. För oftast så ställ vi emot varandra bloggare och företag, då bloggvärlden hetsar om fakturor och företag hetsar om att betala så lite som möjligt för så mycket som möjligt. Men vad kan du basera sponsringen på och vad betyder all statistik? 

Att sponsra eller inte sponsra som företag

Det finns ju så mycket att hålla koll på, sidvisningar, unika besökare och vad är ration?! För sidvisningar är ju inte samma sak som unika besökare, då sidvisningar kan vara samma person flera gånger om. Till och med små robotar som kryper runt på webben och kollar informationen som finns där. Det där med följare kan vara en hel djungel med tanke på köpta eller inte.

Först måste du sätta ditt mål

För att du ska veta vad du ska få ut av reklam så måste du sätta ett mål. Det kan vara små mål som att du vill ha 10 nya besökare på din sida eller få en försäljning. Det finns inga rätt eller fel mål men det du måste kolla på är vad vill du ha ut av din sponsring, det kan vara att få ut ordet och sprida dig på det sättet. Eller varför inte bara ha en länk på en sida för att höja sitt värde på sidan.

Saken är att du måste ha en klar målsättning eller vision för att du ska kunna hitta rätt bland bloggare. Det finns bloggare för allt. Det är en super stor marknad och har du en produkt som många bloggare vill ha måste du ha en kravspec för att du ska kunna få ut något av att marknadsföra dig på detta sättet. Det är inte som traditionellt i tidningar och på tv där informationen tas in mer passivt. Utan du har alla möjligheter att påverka.

Vad säger all statistik på bloggen?

Eftersom statistik är lätt att böja och vinkla så ska du inte lägga för mycket vikt i den. Om vi delar upp dom lite för att få översyn på vilka olika statistik det finns:

Sidvisningar/page view

Hur många gånger en sida laddas, en sida laddas både när en fysisk person går in men även när vissa botar (program) går in och söker genom sidan. Så det i sin tur leder till högst opålitligt mätningssätt. Då det enkelt kan manipuleras genom att ladda om sidan gång på gång.

Unika besökare/besökare

Hur många ip adresser som besöker en sida under en viss tid. Om man har 8000 unika besökare i veckan så är det inte 8000 fysiska personer i veckan som besöker sidan. Utan den räknar en ip adress som en besökare under en session och när den har gått ut så räknas samma ip dress som en ny unik besökare. Så om jag går in på en sida så räknas jag som en besökare men om jag sedan återvänder till samma sida timmar senare så räknas jag som 2 unika besökare. Det är när min ip adress har slutat att vara aktiv i sin session som jag räknas som en ny unik besökare.

Unika besökare är inte samma sak om unik fysisk person som går in på sidan.

Sen kan man gå in på det mer avancerade och kolla hur många enheter som besökt sidan. Eller varför inte unika ipadresser, och rensa ut dubbletterna. Dock har alla metoder på att mäta sina nackdelar och eftersom bloggvärlden inte har en standard i vilket verktyg man ska mäta sin statisk med så kan samma sida se helt olika beroende på vilket verktyg de använder.

Vad säger all statistik på sociala medier?

Följare på sociala medier

Här är det klurigt för att följare säger inte så mycket om kontot. För även här finns det sätt att manipulera. Köpa följare eller follow4follow (Följer du mig så följer jag dig) är inte kvalitativa följare alltid. Så det första du kan kolla på är hur många likes har varje bild, gå lite längre tillbaka. Ett konto som har mer än 1000 följare borde har 1% eller mer interaktioner. Det vill säga likes och kommentarer. Om personen har 17 000 följare så borde personen minst ha 170 likes. Annars är det nått som är galet med kontot och håll dig långt där ifrån. Men för att du ska se om konto är ett follow4follow måste vi titta på ration.

Ration/ fans

På mitt konto har jag en ration som ligger på 1/5, för varje person som jag följer så är det 5 som följer mig tillbaka. Det är här vi kan se hur starkt varumärke som personen med kontot har. För själva följarantalet fristående har väldigt lite betydelse. Men om du börjar titta på ration så kan du se varumärkesvärdet på kontot. Hur räknar vi ut det? Först kan du ta det enkla hur många följare minus hur många personen följer. Då får du resultatet av hur influensrik personen är, detta är ju efter om du har kollat om personen har köpt följare som står ovanför. Sen för att gå ner ännu mer i det kan vi räkna ut ration på kontot för att göra det lite enklare. Och det gör du genom att ta antalet följare delat på hur många personen följer.

Hur starkt är varumärket = följare – följer
Ration på kontot = följare / följer

Instagram statiskt

Impressons/eponeringar, reach/räckvidd och engagment/interaktioner vad betyder de för dig egentligen? Impressions är mer eller mindre som sidvisningar, hur många gånger någonting har laddats. Det som med sidvisningar behöver inte betyda att det setts med mänskliga ögon utan kan lika väl vara en liten bot som kollar igenom den. Reach är som unika besökare och har samma svagheter. Engagment är hur många interaktioner bilden har fått, kommentarer, likes och sparade.

Statistik är helt värdelöst om du inte kan förädla det.

Vad kan du göra med statistiken du får och hur avgörande är det för priset?

Det hela kommer snabbt ner i vad är rätt att betala för en plats i någon annans flöde. Vare sig det är på bloggen eller något socialt media. Det är här dina mål kommer in, för att du kan satsa mindre summa på mindre konton och slå igenom mycket mer än på de större kanalerna. Allt kommer ner till hur bloggarens varumärke är och hur mycket sponsring den får. Har bloggaren/influencern sina besökares förtroende och värnar om det eller ser de dig bara som en kassa ko för att få gratis saker? För det viktiga är ju att ni båda ska gå ifrån samarbetet med en känsla av vinst. Mitt råd till dig som funderar på att sponsra, är att du först kolla på hur ser det ut på bloggen/kontot, tar personen bra bilder? Passar denna personen ihop med det du ska sälja?

Ställ dig frågorna:

  • Om jag fanns med på detta kontot, skulle det höja mitt varumärkes styrka?
  • Hur mycket skulle det vara värt för mitt företag att synas på detta kontot?
  • Är det värt att betala för?

Håll koll på sista frågan för om du inte är villig att betala för din plats, är det ingen idé att lägga ner tid på denna typen av marknadsföring. Ja produkter är en form av betalning, men inte en rabatt kod. Det kommer alltid att finnas bloggare/influencers som är villiga att sprida dina saker för ingenting, problemet är att du värdesätter ditt egna företag utifrån av hur mycket är du villig att betala för att synas. För ingen vill ju betala för något de inte tror på. Tror du på din produkt?

Vad säger det om ditt företag om du inte är villig att betala för någons arbete?

Efter det så kan du kolla på statistiken och uppskatta värdet på den ungefärliga spridningen. Om du inte har färdigställt ditt mål innan du kommit hit så kan du lika väl kasta pengarna i sjön. Du måste kunna mäta om du lyckats eller inte för att kunna se hur du ska kunna utvecklas. Nå just dom kunderna som du behöver.

Var inte en snåljåp utan kolla upp de som du vill samarbeta med

Budgetar hit och dit, om du sätter dina mål, kollar upp bloggaren/influencern. Om du börjar jobba med dom som du tycker om och passar för din bransch är det svår att vara snål. Basera ditt pris och samarbeten på hur väl bloggarens varumärke matchar ditt egna. Just för att då hittar du likasinnade som är behov av just det du säljer.

Om du inte är villig att betala någon för deras jobb. Hur kan du förvänta dig att någon ska betala för ditt?

Varför bryr du dig om att blogga?

Det kan låta som en uppkäftig fråga, men jag lovar att den är det inte. Det ska ge dig motivationen att tänka kring varför du bloggar. Vad är det som gör att du lägger din tid på bloggen och inget annat? Även när det känns motstridigt och stressen infinner sig. Varför bryr du dig om att blogg?

Varför bryr du dig om att blogga?

När vi tittar på kärnan i varför vi delar med oss hittar vi motivationen och passionen som ligger bakom det du skapar. Din plats på webben. Och det finns verkligen inget som är mer inspirerande än en person som brinner för ett ämne helhjärtat. Vi alla har nog mött den där personen som berättar om sin hjärtefråga och man kan nästan se en eld i deras ögon. För det märks vitt och brett om du bloggar från ditt hjärta/passion eller inte. Därför är det viktigt att veta varför du bryr dig ens att blogga.

Bryr du dig om att blogga eller vad är det som driver dig?

Alla kan starta en blogg och alla kan blogga men för mig kan man se en stor skillnad på kvalitet. Beroende på varför de bloggar. Om de bloggar för att höja sin egna självkänsla och bygger hela sin självkänsla i hur det går för bloggen. Eller om bloggaren baserar det på ett budskap som denna vill säga. Det kan vara som Mikaelas hjärtefråga keep explore, att det är extremt utvecklande att testa på nya saker och inte bara hamna i soffan. Det kan vara så simpelt som att du brinner för att underhålla andra med berättelser från ditt liv. Det behöver inte vara ett världsomvälvande skäl till varför du bryr dig om att blogga. Men det måste finnas där och vara sant för dig.

Du behöver ett skäl för att orka

Många bloggar startas upp men hålls inte vid liv än några månader. Den lever så länge nyförälskelsen håller i, då allt med bloggen är super kul och du kan sitta i timmar för att bara peta på en liten detalj i headern. Men när den är slut så brukar många dumpa sina bloggar, lämna dom utan att säga nått för att sedan bara komma tillbaka och säga förlåt bloggen. Men om du inte är investerad i att sprida ett budskap eller har ett skäl större än att visa vad jag har på mig eller tjäna pengar på bloggen. Så kommer den att gå i graven. För bloggen ger dig inte så mycket efter den första förälskelsen har lagt sig.

Varför bryr jag mig ens av att ha enklaknep?

Summan av kardemumman varför finns jag på webben och vad vill jag med denna bloggen tillföra? Varför bryr jag mig ens om att blogga? enklaknep är en plattform, en blogg och workshops för att pusha på att ta aktiva beslut som gynnar läsarens liv. Det vill säga utbyte av kunskaper. Det är därför enklaknep skapar grunden till hemsidor för företag för att man får jobba med helt sinnessjukt inspirerande människor som lägger ner hela sin skäl i sina företag. Det smittas av när man sitter och lära sig om nya produkter och tjänster, all den brinnande passionen som bara omger personer som Carola som ger mig så mycket energi tillbaka när vi har våra möten.

Helt enkelt bloggar jag för att nå ut och pusha för att du ska ta aktiva beslut att testa och se om de olika sakerna gynnar dig som jag skriver om. En liten tankeställare när det kommer till inflationen på Instagram följare. Men varför bryr du sig om att blogga? Det är den stora frågan, har du svaret lämna det gärna i en kommentar! Dina tankar och åsikter värdesätter jag högt.

 

Spöregn, fotografering och sista goa workshop

Även om det inte känns på vädret så är det sommar, tro det eller ej. Men igår så hade vi den sista workshopen innan vi går på sommarlov. Med ett gott gäng begav vi oss ut för att fota i spöregn. Galet kanske du tycker men det visar bara på hängivenheten hos många bloggare. Vilja att utvecklas och driva framåt, är inte det super grymt? 

Spöregn, fotografering och sista goa workshop

Självklart hade vi en plan B när regnet slår till, inne på botaniska här i Göteborg finns det ju ett växthus eller rättare sagt där vi var fanns det stort glastak som skyddade oss från skurarna.

Fotografering och posering i ett

Först gick vi igenom om att stå bakom kameran, ljus och vinklar som Fotoliselotte höll i. Som hon sa det gäller att öva öva öva. Och det ska jag verkligen börja göra. Sen efter fotande och 101 hjälp att komma igång gick vi på att stå framför kameran. Något som Göteborgs goaste modebloggare Ellie visade. Det var verkligen super kul och tiden gick alldeles för fort. Så detta får vi nog göra en del 2 på.

Vågar du boka upp dig till hösten på en workshop?

Vi kommer att dra igång den 2 september igen. Vågar du anmäla dig till en outdoor retreat för att ladda inför höstens alla projekt. Få peppning och kanske till och med lite energi av en bloggkickoff! Hör av dig på workshop@enklaknep.se om du vågar.

Till sist lite bilder från workshopen!

Blogg workshop Siranee workshop Martinaworkshop blomma
Blogg workshop