Blogg

Vad är en blogg och vad är inte en blogg?!

Jag tror du med har känt ibland det här är inte en blogg! Men dom lurar sig in i alla fall. Jag snackar om dessa “bloggar” som är förklädda försäljningsplatser. Jag hade för ett tag sedan en diskussion med en annan bloggare om en typ av inlägg som började komma upp i gruppen. Typen att varje inlägg har en sexuell anspelning och majoriteten av inläggen är dolda bilder som du måste köpa loss. Är detta en blogg eller något helt annat?

blogg eller inte en blogg

Min synd på det, självklart om de vill sälja bilder på sig själva nakna har jag verkligen ingen åsikt om. Det jag där emot har en åsikt om, är detta verkligen en blogg? Nej jag skulle mer vilja sätta etiketten dynamisk webbshop. Eftersom mer än 80% av innehållet är försäljning, där du måste betala innan du får ta del av det.

Gränsen att gå från blogg till webbshop

Detta är bara min åsikt nu, ta det inte för hårt. Världen är inte svart eller vit, rätt eller fel. Nu hoppar vi över till sponsrade inlägg, jag gissar att du har råkat gå in på en blogg någon gång där det bara har sponsrade inlägg från olika super knäppa företag. Det kan verkligen vara vilka produkter som helst, som brandsläckare till dildos. När säljer du ut din blogg till att bli en dynamisk webbshop? Tyckande här nu var bered:

Det borde inte vara mer än 2 av 10 av dina inlägg som innehåller sponsrade länkar. Det gäller alla affiliate och rabattkoder och liknande. Med för många inlägg kan det kännas som att du säljer ut dig och dina läsare kan känna sig utnyttjade.

“Du gör bara detta för att tjäna pengar!”

Vill du inte höra, men även detta kan inte vara sant. Ibland är läsare bara för mycket och tar ut sin dåliga dag. Men ibland handlar det om att tror jag att man känner sig utnyttjad.

Självklart finns det undantag

2 av 10 inlägg som spons och reklam kan vara en bra tumregel, men självklart finns det undantag om din läsare har nytta av ditt inlägg. Som upplysning eller utbildning av något slag som gynnar din läsare.  Då kan man självklart ha fler. Det som du inte borde ha ofta är dagens/veckans/månadens rabatter (med affiliate länkar i) eller inspo, här, här, här (igen affiliate).

Skiljer du på blogg och blogg? Har du tankar om vad som gör eller inte gör det till en blogg? Lämna din tanke i en kommentera!

 

Första blogg-workshoppen genomförd och så gick det

Grymt nu är första testningen klar. 2 timmar gick lika snabbt förbi som ett knäpp med fingrarna. Det var bloggare som hade rest från Borås och Tjörn för att sitta med i 2 timmar. Hur grymt som helst att träffa dessa drivande personer.  Det bästa var att jag tog med mig hem en super stor goodiebag av massa tips, idéer och framför allt energi. Jag tror att alla leenden från bloggarna var genuina och att vi alla fick med oss massa saker hem.

workshop hur var det

Mitt syfte med att ha dessa wokshops är för att jag brinner för att lära mig av andras erfarenheter och att kunna gotta ner mig i ämnet bloggen som inte går med andra. Jag vill inte lyfta fram min egna kunskap och göra dessa workshops till något för att föda mitt ego. Som en mycket “trevlig” mailare ville påstå,  varför skulle jag vilja det? Inte för att jag behöver försvara mig, dock vill jag bara poängtera att workshopen handlar inte om mig utan vi som bloggare. Ordet är fritt och alla är välkomna att påverka allt som den innehåller. Jag kan inte allt i bloggvärlden utan jag är här för att lära mig.

Bloggkarriär var på tapeten denna gången

Innan vi ens var på workshopen så utmanades bloggarna med att skriva en presentation om deras blogg och även vad de behövde. Detta för att öva på hur man förklara vad man gör, för att låta säkrare och kunna ta mer betalt. Detta kommer vi att ha med varje gång! Så vi alla kan öva på att framföra våra bloggar på bästa sätt. För när det kommer till bloggkarriären måste vi alla veta vad vi vill, vad vi kan ge och framförallt vad vill vi få ut. Denna gången gjorde jag en liten lathund för att kunna enkelt dela in din bloggkarriär i två olika kategorier. Färdighet och information de två olika sakerna som krävs beroende på viken karriär du vill gå. Sen kan du självklart blanda vilt.

Färdighet eller information

De olika kategorierna kräver olika saker, som färdighet för att sälja dina egna produkter och tjänster. Böcker, smycken och mycket mer kanske inte kräver en så stor läsarkrets för att du ska kunna tjäna pengar på din produkt. Men om du väljer att göra reklam för andras produkter på dina kanaler behöver du information och en större läsarkrets för att komma till betalningen. De båda har sina fördelar och nackdelar. Det är upp till dig att välja vad du vill göra, sen kan du själv byta när du känner för det. Men jag tror det är viktigt att veta vilken kategori du arbetar med just nu för att inte fokusera på fel saker.

Sen flöt vi ut om allt möjligt som ta betalt och yoga

Jag måste bara ge en extra stor tumme upp åt Mikaela som gav en ny vinkel på sponsrade inlägg. Jag har aldrig någon göra det innan och får se om någon av oss testar på det 🙂 (En liten workshop hemlighet, var med nästa gång så kanske du är med om en sån grym tankenöt). I vilket fall som helst som ofta händer när man läser varandras bloggar är att flyta in på det du skrev…. Clara som också var med är en bloggare som jag är extra snål att kommentera fast jag läser den. Hon inspirerade mig att testa nya tekniker inom yoga, fick mycket ut av det. Min nacke är inte lika jobbig som vanligt. Så jag fick ut mer än bara bloggsnack och jag tackar alla som var med och uppmanar alla andra att fylla i formuläret här nere.

Att ha rätt människor runt omkring sig.

Många gånger upptäcker man att man blivit bränd av olika personer. För mig vill jag vända på det och istället för att leta efter rövhålen och hålla sig borta så leta grymma personer istället. Jag gjorde en film där jag sackar om mina åsikter på just rätt människor. 

Ensam är aldrig stark tyvärr, men vi kan avgöra hur drivna vi är. Genom att välja att omge oss med människor som pushar oss framåt och inte ner. Hoppas du gillade videon och om du vill ser mer sånt här heller har förslag på vad jag kan gör lämna det i en kommentar!

För alla som hatar Instagrams ordning på bilderna

Det var längesedan de ändrade ordningen nu på vilka bilder som kommer överst. Men ack så irriterande det kan vara. I somras gick till och med Instagram ut med att vi användare missa 70% av flödet varje dag.  Det är därför vi har den ordningen av bilderna som vi har idag. Det känns lite, ja men nu missar vi mer och känner sig pressad att kommentera och gilla bilder för annars kommer de inte upp.

instagram

Instagram är verkligen det roligast sociala mediet som finns på marknaden idag (min åsikt). Det är verkligen ett positivt media som jag älskar att hänga på. Man vill ju “sprinkla” hjärtan till alla för att visa att man uppskattar att de delar med sig. Men nu har jag själv sett att vissa personer kommer inte ens upp i mitt flöde. Så himla tråkigt.

Överlag har konton med över 1000 följare 1,1% interaktioner

Att det är så lite människor som interagerar med ditt innehåll är lite deprimerade och kan punktera all energi. Något som jag har funderat på och läst mycket om att de ger mycket är att vara med i #WHPbettertogether. Varje vecka kommer det nya uppdrag på instagrambloggen som du kan deltag i om du vill. De byter hashtag ibland så det bästa om du vill vara med är att kolla in bloggen. Det är många som har ökar interaktionerna och följarantalet tack vara att vara med. Men som sagt jag har inte personligt testat det än, om du har det lämna din åsikt i en kommentar. Jag kommer att testa så fort jag är klar med det Instagram-projektet jag håller på med just nu.

Vad tycker du är det sämsta med Instagram eller kanske det bästa?

Dålig reklam på webben, google tog bort 1,7 miljarder

Det är verkligen ingen hemlighet att google gör ett hästjobb. När det kommer till att hitta det du söker. Alla vill komma högst upp och bli klickad på. Vilket leder till att självklart finns det folk som försöker fuska. En sån del där det försöks mycket är i googles annonser. De som kommer högst upp i sökningen. 

google tog bort 1,7 miljarder reklamlänkar 1

 

Det är helt galet att det var 1.7 miljarder annonser som inte var passande i en sökning. Det var allt om lån av olika slag till falska nyheter. Ja du hörde rätt, falska nyheter. 2016 var helt enkelt ett riktigt skräp-år.

Det som når dig är en liten del

Visst är det störande med spam och liknande. Men det är en helt sjuk summa 1.7 miljarder. Det är liksom 2 739 726 per dag, nästa 3 miljoner bannade om dagen. När man tänker på hur mycket skit som finns är det svårt att bli irriterad när man väl får upp skit i sin sökning. För vilket hästjobb google gör.

Skydda dig med det enda du kan

Källkritisera, källkritisera och källkritisera allt. Oavsett vart du läser eller tar del av är det viktigt att vara skeptisk emot allt. Det betyder inte att man ska vråla sig hes på de som informerar fel. Utan det enklaste är att bara släppa det och gå vidare. Om ett innehåll inte har något värde (tittare) så kommer det att dö. Så du kan enkelt död saker på webben genom att inte ta del av det.

Har du fått någon skum reklam i din sökning någon gång? eller har du varit förskonad?