Blogg

Vad gör du efter att du har publicerat ditt innehåll?

3 min läsning

Många lägger allt sitt krut på innehållet på sina kanaler. Men det är när du har publicerat ditt innehåll som det största jobbet börjar. Om ingen vet vart du finns, hur ska de kunna ta del av det? Många gånger pratas det om att du måste dela upp din fokus i 2 delar, innehållet och marknadsföringen.Vad är viktigast innehållet eller marknadsföringen?

Vad gör du efter att du har publicerat ditt innehåll?

Vad vill jag komma med detta inlägget? Att uppmärksamma dig på hur du gör och ge dig lite inspiration i vad du kan göra om du vill testa. Detta är ingen riktlinjer på hur du lyckas till 100% utan testa det kanske funkar för dig som det har gjort för mig.

Använda sig av en checklista/vana

Du har precis tryckt på publicera, vad händer sen?

  • Dela på dina sociala kanaler (facebook, instagram och så vidare)
  • Interagerar med andra som skriver om samma sak
  • Kommentera hos andra

Är nog det vanligaste har du fler tips lämna dom gärna i en kommentar. Det är alltid kul att se vad du gör efter att du har publicerat.

Vart lägger du mest fokus?

80-20 regeln är sjukt gammal nu men inte mindre aktuell. Regeln för att växa handlar om att lägga 80% av din budget på marknadsföring och 20% på att skapa innehållet. Så om du har 1 timme i budgeten då lägger du 20% (12 minuter) på att ta kortet, skriva innehållet och publicera. 80% (48 minuter) på att marknadsföra ditt innehåll på olika sätt. Låter detta orimligt?! Hur lång tid tar det att ta en selfie egentligen? Därför kan det vara smart att bunta ihop skapandet av innehållet, för då kan du speeda upp processen. Om du istället tar en dag då du skapar allt ditt innehåll för 7 dagar, säg 1 inlägg om dagen. Då blir det 84 minuter för att skapa innehållet och då har vi helt nya förutsättningar.

Nu är planeringen av innehållet med

Det som ofta glöms i 80/20 regeln är planeringen som jag personligen lägger in. så för mig är det mer:

  • 20% Planering
  • 20% På att skapa innehållet
  • 60 % Marknadsföring

Detta är inte ett flöde som jag gör varje gång jag uppdaterar utan jag gör all planering för visst antal dagar och sedan gör jag innehållet vid ett annat tillfälle. För att jag har märkt att om du håller dig till en uppgift i taget när det kommer till speciellt innehålls-skapande. Det är lättare att sätta sig och skriva fler inlägg på ett sträck än att skriva ett då och då för du har en uppstartssträcka.

Tar du aktiva val på vart du lägger din fokus?

Så nu kommer vi till slutet. Marknadsför du ditt innehåll när du har tryckt på publiceringsknappen? Eller är det något du ska börja testa nu eller kanske till och med lägga mer tid på. Med detta inlägget ville jag utmana dig på att tänka på vad gör du med ditt innehåll efter att du tryckt på publiceringsknappen. Har du tips eller trix på hur du gör del gärna med dig. Jag uppskattar det super mycket!

Teori om hur du kan få det du vill utan att andra blir arga

3 min läsning

Aha nej men det kan ligga nått i det. Var första tanken som slog mig när jag läste en bok om att ge sig efter det som man vill ha. Teorin är att du upprör inte andra om du tar plats utan att ta upp någon annans. Så om det ligger tre kakor på ett fat ni är tre personer, tar du två så har du tagit någon annans. Där efter skapar du en person som aldrig kommer att ge dig en chans för du tog något från denna. Hur kan vi applicera det i influencer-världen?

Teori om hur du kan få det du vill utan att andra blir arga

Jag personligen har sett en koppling emellan dom som uttrycker sig ofta om folks avundsjuka och att de hatar jantelagen att de är ofta personer som tar andras plats. Ta på sig titlar som inte alls representerar dom. För en titel är något som kan vara likvärdigt som en kakan i början av inlägget.

Att säga att man är entreprenör men inte har företag

Det är bara ett exempel på att ta något från någon annan. Även om det bara är ett ord så är det att du säger att du är något som du inte är och det finns inget som sticker mer i folks ögon. För titeln är något som inte är berättigat att ta lika så som att ta 2 kakor om det bara finns tre.

När du möts av ilska är det sällan avundsjuka

Säger inte att det finns fall där det bara är avundsjuka men av personliga erfarenheter så har jag märkt att det sällan handlar om avundsjuka. Snarare att du har trampat på någons tår, medvetet eller omedvetet spelar igen roll. Men en sak som är säker att säga saker som du inte kan backa upp med handlingar är ett säkert kort att få en eller annan upprörd. Det är lite att leva som man lär för att inte ta upp någon annans plats.

Sammanfattningen

Så länge du inte tar någon annans plats/saker så kan du gå efter vad du vill. Ingen kommer att vara upprörd eller ösa skit över dig. Är teorin och jag känner att det ligger nått i det. Just när det kommer till olika delar i livet, för ofta dom som tar andras plats i influnecer-världen handlar det om att skrika högst och tala om för alla andra vilka titlar som man har. Utan att kunna backa upp det med handlingar. Så det blir nog viktigare och viktigare att man lever som man lär ut. Eller leva så som man säger att man lever för att inte riskera att ta den platsen från den personen som gör det.

När var du sist arg på någon som försökte hävda sig över något som är så kallat “skit” du kan? För mig är de i alla fall de lite mer som en vagel i ögat, de stör som fan. För de tar ju din plats ifrån dig! Hur ser du på denna teorin? Är den rimlig eller helt galen, lämna din åsikt i en kommentar!

Får man använda sig av andras saker?

3 min läsning

Den eviga frågan, tycker du inte. Vad får man och vad får man inte använda sig av på webben? Många gånger är det ju inte svart eller vitt utan det finns så himla många gråzoner. Det är så himla skrämmande. Så varför inte gå genom det en gång för alla för att friska upp minnet lite. För mig på gamla dagar är ju minnet kort.

Får man använda sig av andras saker

Nej jag är inte lastgammal än men skit har varit på tapeten det om otillåten användning. Jag vet att det är ett stort problem bland fotografer att deras bilder används och framför allt den där saftiga fakturan som kan dimpa ner för att man råkade låna en bild.

Hur undviker jag att råka ta nått jag inte får?

Det enda sättet är att läsa, läsa, läsa. Använd dig bara bilder och media som har en policy eller beskrivning på hur du får använda dom. Det är så enkelt men ändå så himla tråkigt att behöva leta och leta. När man har hittat den perfekta bilden. Men tyvärr är det de ända sättet att hålla sig på det torra om du ska använda saker som inte du har skapat.

Nyfiken på vart du kan hitta bilder du kan använda?

Tänkte att jag kunde dela med mig av några sidor som jag använder mig av när jag jobbar mot kunder som behöver bilder.

  • Pixabay som har en generös databas med bilder som du kan använda.
  • Free for commercial use om du behöver fria bilder inriktade mot användning företag

För många sidor som dessa (stockphoto) har ofta generösa användning för privat personer men när du är ett företag så kan det ofta kosta en slant.

Är du ute efter ljud? Kan jag varmt rekommendera Youtubes egna bibliotek. Bilder är relativt enkelt att hitta men ljud kan vara en helt annan femma och kan ta tid att hitta grejen för just dig. Ibland är det till och med mer kostnadseffektivt att köpa tjänsten av någon som skapar det åt dig.

De vanligaste typerna av innehåll som du får använda

Dags att gå in på lite ord för dom olika.Vad betyder jargong-orden?

  • CC/Creative Commons = Du får använda det men du måste uppfylla olika kriterier. Som att länka kreatören.
  • RF/Royalty free = Du har rätta att använda det utan några begränsningar.
  • Copyright = Du får inte använda det.

Det är ofta så att om det inte står något så använd det inte. Men ibland så måste man gräva lite för att ta reda på om du får använda det eller inte. Så tänk på att kolla med personen, speciellt om du blir fotograferad eller något liknande. Hur får du använda de olika materialen?

Hur tänker du kring att låna saker från andra? Tycker du att det funkar bra eller är det bara för krångligt? Tyck till och lämna din åsikt i en kommentar.

 

Är det viktigt att stå i centrum för Influencers?

2 min läsning

När du sätter dig i ett rum fullt av influencers går det att få en syl i vädret då? Jag har tänkt mycket på hur självisk har influencvärlden blivit? Som att få ut något av varje situation, annars hade inte followtrain funnits. Det viktigaste verkar vara att tjäna pengar och få massa saker. Att  stå i centrum. 

Är det viktigt att stå i centrum för Influencers?

Visst vi alla vill ju nå ut. Men jag har sett att det har växt upp en ny gren i influence-världen där det bara handlar om att publicera innehåll för att få saker. Saker som smink, barnprylar och så vidare. Som jag skrev i ett tidigare inlägg om den frånvarande annonsören.

Är det viktigt att stå i centrum som person?

När jag tänker på att stå i centrum som person så tänker jag på att alltid försöka höja sig själv i alla situationer. Att ställa sig själv i rampljuset genom att tala om för folk runt omkring om hur stor man är som person. Det är här jag personligen gör skillnad på de som står i rampljuset på grund av det innehållet de skapar och de som ställer sig i centrum baserat på det de säger. Så vilken typ av centrum skulle du fördra, låta dina handlingar tala eller att du snackar till dig det?

Vi har många exempel på folk som blivit kända genom att tala om för alla hur kända dom är

Titta på Kardashians, de skapade ett imperium utifrån att de talade om för alla hur bra de är. Kim gjorde ju liksom en selfie bok för att tala om hur känd hon är. Men har de skapat innehåll av verkligt värde? Så nu när vi har fler och fler som är kända för att vara kända så kan det vara lätt att dras med. Att vilja vara i centrum bara för centrums skull. Men vill inte du stå i centrum för något som du skapat? Inte bli känd för att du har spammat, och hjärntvättat dig in i centrum. Så är det viktigt att stå i centrum som influnecers eller kan vi ta ett steg tillbaka och låta vårt innehåll tala för sig själv? Men jag kan ha fel. Detta är bara tankar från mig. Har du ett annat sätt att se på det? Eller har du svaret på frågan är det viktigt att stå i centrum som influencer? Lämna det gärna i en kommentar.

Vad vinner jag på att gå offline varje vardag kväll?

3 min läsning

I nästa 10 år arbetade jag natt, började inom vården och gick över till restaurang. Jag kunde inte fatta folk som gick upp tidigt man är ju fan dödstrött på morgonen. Men jag gick från att lägga min 5 på morgonen till att gå upp den tiden. Det finns en sak som visade sig vara nyckeln till att vända livet till mer produktivitet. Vem hade kunnat veta att kvällsrutinerna var det viktigaste?

Vad vinner jag på att gå offline varje vardag kväll

En rutin eller vana är verkligen lätt att skapa om du tror på den. Det är nog fler än jag som intalade mig att jag arbetade bäst på kvällen. Men egentligen handlade det mer om att se signalerna som utlöste produktiviteten. Det var som myntet trillade ner bokstavligt talat när jag upptäckte att mina mornar hade ingenting med morgonen att göra utan kvällen innan. Det blev så mycket lättare att gå upp på morgonen när jag började gå offline på kvällarna.

Måste vi vara tillgängliga alltid?

Det här r som en av de viktigaste frågorna tycker jag nu när allt fler går in i väggen. För att det har med att vi inte ger oss tid att koppla av, slö surfa är inte avkoppling. Du matas och får dina känslor manipulerade om vart annat. Efter klockan 21.00 kan jag inte jag längre motivera att hänga på webben tar mig närmre mina mål.

Började med att sätta larm

Det är sjukt svårt att ändra på att bli en så kallad morgonmänniska när man har älskat natten. Därför måste man stätta en signal. Jag personligen satte larm som pep när det var dags. Men även la jag in att alla lampor i hemmet skulle sakta dimma ner tills de släcktes. För att ta bort alla jag ska bara. För att då måste jag medvetet avbryta det jag gör och tända igen och då hade jag tid att ställa frågan till mig själv. Är det värt att stanna uppe? Får jag något ut av det?

Oftast är svaret nej.

Varför gå offline?

När allt släcks ner går jag och lägger mig och läser 1 timma. Det är sällan som jag behöver röra mobilen efter klockan 21. Det kan låta sjukt knäppt att ha dessa strikta vanor. Vi löper större och större risk att bli utbrända just för att vi gör oss tillgängliga på alla dygnets timmar. Och det är ju inget vi vill bli. Jag ska inte skjuta understolen med att det kommer att vara en inlärningskurva om du ska gå offline. Inte bara för dig utan de runt om dig. Det förväntas av oss att svara snabbare än blixten och att gå offline kan uppröra flera i din närhet som känner sig kränkta med att du inte svara. Men när du väl har mata in att du går offline så kommer det att trilla in mindre meddelande på kvällen och du kan vara ner för att ta en sjukt grym start under morgonen.

Slutsats

Att gå offline på vardagskvällarna har gett mig möjligheten att göra fler saker innan klocka är 10 än vad många gör på en hel dag. Att fokusera på morgonen har gett mig mer fritid till att umgås med sjukt kul människor. Så frågan är kanske inte att gå offline eller inte utan vad är det som webben ger dig sent på kvällen? Om du inte hittar ett bra svar som tar dig närmre dina mål så kan det vara en grym plan att testa mornar. Det kanske har samma effekt på dig som det har på mig, vem vet?!