Expertråden du bör undvika på dina sociala kanaler

Vill du lyssna på inlägget istället?!

I detta inlägget tänkte jag ta upp de 3 råden som är väldigt skadliga som jag hört flera gånger om. Detta inlägget kommer helt enkelt handla om: börja om med nytt konto, publicera flera gånger om dagen och skriv på engelska så når du ut till fler. Dessa är skadliga och jag kommer att berätta varför.

Skapa ett nytt konto om du inte är nöjd med engagemanget på ditt gamla

Börjar det gå trög och du kanske inte har riktigt fått in rätt målgrupp på ditt konto. Då kanske det är dags att slänga det kontot och börja om på ett nytt. För det är mycket lättare att få bra engagemang när man börjar. Det är sant och här är varför. Sociala media är till för att vi ska matas med dopamin som våra hjärnor älskar och hur kul är det inte att se att fler gillar ens bilder?! Så i början kommer du att få mer uppmärksamhet som sakta sinar. Detta är för att du ska jobba mer för ditt engagemang för att nå samma kick som du fick i början.

Skälet till att det är ett dåligt råd är att det är svårt att växa från början även om det är kul att se hur man växer snabbare. Men det kommer platåer som du kommer att stanna av på och få kämpa lika mycket som du gjorde med ditt gamla konto. Det är därför det är lättare att bygga om ett varumärke än att börja om på ny kula. För att du kommer att uppleva samma droppande i engagemang som du känner nu med ditt konto som du vill kasta och börja med.

Mitt råd istället för att kasta ditt konto:

Har du tröttnat på ditt konto? Och att det går långsamt? Eller vill bara byta ut ditt varumärke. Arkivera eller ta bort alla bilder som inte passar in och börja bygga på det du redan har. Det kommer att ge dig lika mycket om inte mer än om du börjar om.

Publicera ofta, gärna 3 gånger per dag

Publicera 200 gånger om dagen är ett dåligt råd. Eller ja nu överdrev jag en del. Men grejen är  att publicera ofta funkar, men och här är det stora men. Vad ger det dig att spendera den tiden det tar att lägga upp massa varje dag? Vad är ditt ”end game”? Ditt mål? För att publicera mycket kan ge dig en push att växa snabbare och få fler följare. Men det är verkligen inte alltid så och det är svårt att räkna ut ROI (Return of investment, få tillbaka av sin investering) på om du lägger upp innehåll på dina sociala kanaler 1-10 gånger per dag. För vad vill du ha som betalning för ditt engagemang? Nya kunder, följare, likes eller sponsorer? För att även om det är kul i början så behöver du ett jämt flöde där du kan hinna med en längre tid. Tänk så här om du satsar på 3 inlägg om dagen. Det blir 1 095 inlägg per år. Maffigt eller hur. Så spara på dig och var försiktig så att du inte bränner ut dig med orimligt hög närvaro på en plattform.

Mitt råd istället för att trycka ut material:

Titta på vad du vill ha ut av att publicera. Men glöm inte att kolla på hur lång tid spenderar du på att skapa innehåll? För det frågan om hur många om inlägg om dag/veckan handlar inte hur många du ska producera för din publik. Utan hur mycket kan du producera utan att du känner att du förlorar på det? Och att känna sig stressa över att inte ha publicerat något är en farlig väg att gå och ett tecken på att du ger för mycket och känner att du inte får något tillbaka. Hur många inlägg kan du producera per vecka utan att det skapar en press?

Få fler följare med att skriva på engelska

Du kommer nå ut till fler om du använder engelska. Ja och nej. Men mest nej. Är alla dina kanaler på engelska? Din hemsida, erbjudanden och så vidare? Om svaret är nej så är att bara skriva på engelska för att få fler följare en dålig idé. För att vikten ligger i vad du vill åstadkomma med din närvaro? För om din hemsida är på svenska, hur ska de som kommer in där som är engelsktalande förstå hur de ska ta del av dina erbjudanden? Och har du ett företag borde din närvaro ligga i linje med att hitta fler potentiella kunder. Och då kan man tänka att om jag når ut till fler borde ju jag få fler kunder, ja men då måste du verkligen satsa på det språket överallt. Med en större marknad kommer även fler konkurrenter. Så att du är beredd på det. Det finns även studier i mängder att vi förlitar oss snabbare på de som talar vårt modersmål. Och genom att publicera innehåll på engelska på den svenska marknaden betyder att du har lite mer att jobba på när du ska vinna förtroendet av de som ska köpa dina tjänster. För vi handlar av dom vi litar på.

Mitt råd istället för att bara byta språk:

Igen gå tillbaka till vad är ditt mål? Om det är att få in fler kunder, vilket språk talar dom? Glöm inte att allt ska vara enhetligt. Många tjatar om att man ska ha ett mönster, ett tema på sina bilder så att de ser lika ut. Det gäller även när det kommer till vilket språk du använder, Glöm inte att det är en helhetskänsla som skapar förtroende på webben.

Sammanfattning

Det handlar egentligen inte om att följa bra eller dåliga råd. Utan vad har du för mål, riktning eller åsikt om vad du vill göra på dina sociala kanaler? Om du bara vill få följare så är freebooting ett effektivt sätt. Där du tar vad andra har skapat och lägger upp det på ditt konto, återpublicera helt enkelt. Men om du vill bygga relationer och kunder av dina följare så är inte antalet som räknas utan hur många som blir dina kunder.

Har du 400 följare och 10 kunder är det mer värdefullt än om du har 10 000 följare och inga kunder. Så vad är ditt ”end game”?

Vill du läsa mer?!

0 kommentarer

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

0