Vad använder man en målgrupp till?

Orkar du inte läsa? Lyssna istället!

Det kan bli lite tjatigt på många (inklusive jag!) att höra att man borde ha en målgrupp. Men okej vad använder man den till?! Man skulle kunna säga att det är din försöksperson. Du kan testa allt på den och utvärdera utan att det behöver ha några som helst konsekvenser. Det vill säga om du undrar om din målgrupp skulle gilla en serie av exklusiva badbollar som börjar på 1000-lappen? Så skulle du kunna titta på din målgrupp och svara på det. Och inte gå ur perspektivet utifrån mig. 

För det finns dom som köper tegelstenar med namnet supreme på, så för dom kanske exklusiva dyra badbolla är något dom bara drömmer om. Så du använder din målgrupp lite som en testpanel, där du inte sätter dina egna åsikter högst.

Använda den för att se ur andras perspektiv

Asså det enklaste sättet att använda en målgrupp (vilket är alltid en persons profil för mig) är att fantisera upp en bild på personen i huvudet. Precis som jag gör nu när jag skriver med dig. Så håller jag mer ett samtal med min hemliga kompis än att jag skriver en text. Jag leker lite som när man va liten att ha en låtsas kompis som jag ser tydligt. Och det är med henne jag håller en konversation med. Det är därför min stil på skriva är mer som tal, för att egentligen håller jag en konversation i mitt huvud. Och det här har jag övat på en del. Så när man blir riktigt vass så kan man se/tänka hur personen skulle reagera på det man skapar. Visst är det coolt.

Även om vi använder en person så kommer det finnas rum för de som inte passar in i din målgrupp till punkt och prickar

Syftet i att använda en målgrupp är att skapa en wow fucking awesome shit-känsla för en kategori människor. Men det kommer locka till sig människor som känner wow, awesome och så vidare. Lite som att du prickar in alla boxar hos en visst typ av person men överlappar med andra som du kanske inte prickar in lika många hos vissa men det gör inte att du stänger ute dom. Utan bara att de inte kommer att brinna lika galet för ditt innehåll. Och bara för att du inte prickar i alla boxar betyder det inte köper något av det du gör. Utan en målgrupp är som en kompass av dig för visa vägen till det du har att erbjuda utan att exkludera något. Utan du ger människor ett val, är detta något för mig? Och genom att skapa awesome innehåll och produkter för din målgrupps hemliga kompis så kommer de att välja dig om och om igen. De kommer att stanna kvar, de kommer att vilja bygga en relation med dig. Så våga använd dig av en målgrupp/hemlig-kompis.

Vill du läsa mer?!

Arketyper vad det är och vad du kan göra med det

Arketyper vad det är och vad du kan göra med det

Lyssna på innehållet: Tänker fokusera på arketyper inom film och litteratur för att jag tror att det kan vi applicera på grejer vi gör på webben. Typ som i marknadsföring. Första gången jag kom såg ordet trodde jag det hade nått med arkeologi att göra, helt enkelt gamla saker. Men det har med Formandet av identiteter. Som skolans nörd. En arketyp...

läs mer
Varumärkesarketyper som visar på hur målgrupp är viktigt

Varumärkesarketyper som visar på hur målgrupp är viktigt

Lyssna på inlägget här under: 12 Varumärkesarketyper är nått av det coolaste jag kommit över. Eller ja det säger jag om allt som är nytt och gå in på ämnen som har med sociala tekniker. Vi är unika men ändå inte och genom det brukar man använda sig av arketyper som egentligen bara är ett annat ord för kategorier i denna kontexten. Dom flesta...

läs mer

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

  • Vad använder man en målgrupp till?
  • Använda den för att se ur andras perspektiv
  • Även om vi använder en person så kommer det finnas rum för de som inte passar in i din målgrupp till punkt och prickar
  • Arketyper vad det är och vad du kan göra med det
  • Varumärkesarketyper som visar på hur målgrupp är viktigt
  • Sidor
  • Bransch hemligheter direkt i din inkorg