
Lyssna på innehållet:
Tänker fokusera på arketyper inom film och litteratur för att jag tror att det kan vi applicera på grejer vi gör på webben. Typ som i marknadsföring. Första gången jag kom såg ordet trodde jag det hade nått med arkeologi att göra, helt enkelt gamla saker. Men det har med Formandet av identiteter. Som skolans nörd. En arketyp är som en oskriven regel som vi alla kommit överens att så är den typen av person. Ett klassiskt exempel på detta inom film är ”Cheerleadern”. Vi vet ju vilken personlighet den tjejen har. Lite dryg och gärna mobbare. Dom behöver inte gå in på djupet på den karaktären eller bakgrundshistoria så att vi förstår karaktären i filmen.
Arketyp är förutbestämda karaktärsdrag för en viss typ av karaktär
Ett sånt super gammalt exempel är på modersfiguren för vi alla kan beskriva hur en mamma ska vara. Vi är uppväxta och matade av dessa förutbestämda beteenden och identiteter som man också kan kalla arketyper. Och vi kan dra nytta av detta i våran målgruppsanalys men också när vi bygger innehåll. För det är ju som i ett tidigare inlägg varumärkesarketyper så identifierar vi oss gärna med en arketyp eller delar med den. Medvetet eller inte.
Hur använder vi en arketyp?
För att pricka rätt så tänker jag att man måste veta vad som triggar personen/mottagaren. Genvägen dit är att hitta rätt grupp/kategori. Och en arketyp kan faktiskt vara till stor hjälp. Dels för att du redan har koll på vilka personlighetsdrag som dom har men också för att det är lätt att utgå från sig själv i början. Tycker vi ska plocka isär en arketyp. Ungkarl det är en lätt arketyp att dela upp och vända och vrida på den.
- De bor i lägenhet
- Deras inredning består av saker som är svarta,röda eller vita
- De har spenderat pengar på deras ljudsystem och är intresserade av bra ljud
- De lägger lite, till minimal tid på att städa.
- De lagar sällan eller aldrig mat.
Jag tror helt att du kan bygga vidare på denna. Och bara för att vi ser eller använder denna arketypen är inte alla så, men dom som är de kan vi använda för att rikta in produkter till. Som exempelvis mikromat, bra högtalare eller expertis i hur man skapar sitt perfekta ljud hemma. När vi tittar på dom olika punkterna som jag delade upp som kan vi också snabbt se vart de i sina liv kan behöva köpa för att få en bekvämare vardag.
Experimentera med arketyper
När du sätter din målgrupp så egentligen så skriver du upp de identitetsdragen som den arketypen har. För om vi inte är den specifika målgruppen så kan vi bara bedöma det utifrån det vi har lärt oss att den kategorin människor bor, lever och tycker om. Det är därför det är så sjukt spännande med arketyper och att experimentera med dom. För att det är en bra grund att börja med alla förutfattade meningar man har om en kategori som man ska marknadsföra för. För då skjuter du inte vilt runt om dig med massa olika strategier och taktiker. När du testar olika saker så kommer du snabbare och identifiera de dragen som din målgrupp har som prickar in direkt på arketypen du använt dig av. Och dom sakerna du kanske till och med ska stryka helt från listan av saknas/behöver denna personen med dessa förutsättningar?!
Det är bara för att du enkelt och snabbt ska få en startpunkt
Att använda sig av en arketyp är bara för att enkelt och snabbt få en startpunkt. För att du utgår från det du tror att den kategorin av personer har för att kunna finslipa och bygga vidare. En målgrupp ska när den är som bäst uppdateras och underhållas för att den ska bli extremt effektiv. Precis som med allt på webben. Så våga var fördomsfull när du börjar med din målgrupp och använd dig av arketyper för att underlätta ditt arbetet. För första målgruppen kommer alltid vara mer som ett utkast än något som du i all evighet ska följa slaviskt.