Har du svarat på din marknadsförings viktigaste fråga?

Lyssna på inlägget här:

Vill du att dom ska komma till dig eller vill du gå till dom? Nej den kanske inte är superlätt att förstå denna frågan från början men den har den största betydelsen för vilken typ av strategi som du lägger upp. För egentligen är frågan passiv eller aktiv marknadsföring, vad vill du lägga din tid på? 

Passiv marknadsföring = Du betalar för att synas. Reklam helt enkelt.
Aktiv marknadsföring = Ditt innehåll som du skapar på dina kanaler, att du kommenterar och gillar på andras saker. Samt är aktiv i grupper som diskuterar ämnen kring det du är bra på.

Marknadsförings viktigaste fråga i för och nackdelar när dom kommer till dig

Du betalar för att ditt innehåll ska ses av ”rätt” ögon. Skälet till att jag kallar det passivt är för att du behöver bara ställa in och så sköter det sig själv, det är inte lika mycket ”in your face” som aktiv marknadsföring. När du vill gå denna vägen handlar det bland annat om att lära sig Facebook ads och Google ads. Men även reklam i tidningar, på andra webbplatser kan vara bra att kolla upp. Fördelarna är att det är tidseffektivt, med andra ord så kan du fokusera på att utveckla dina produkter eller tjänster mer. Det negativa är att det krävs pengar. Och att det kostar mer än vad det smakar under tiden du lär dig verktygen och hur du ska träffa rätt.

Vad kostar det att börja med en passiv marknadsföringen?

En budget på 1000kr skulle jag rekommendera för att testa annonsering på facebook och instagram. Och då skapa många olika kampanjer. Jag brukar i ett sånt här test skapa 3-7 kampanjer med olika mål. Och då välja i de olika kolumnerna. Det kan exempelvis vara så att du skapar 4 kampanjer och då väljer du varumärkesmedvetenhet, trafik, leaderering och konverteringar. För att testa på dom olika och mäta resultatet.

1000kr är kostnaden för att lära dig hur du ställer in de olika kampanjerna och införskaffar dig viktig data för att gå vidare kring dina målgrupper och liknande.

När du ska ta marknadsföringen till dina kunder

Här måste du redan innan du börjar ha ett hum om vilka du vänder dig till och vilka plattformar dom är inne på. Det viktigaste är att välja 1 max 2 plattformar som du börjar bygga upp en närvaro på. Facebook är princip dött om du inte har sötsliskigt innehåll eller väldigt dramatiskt innehåll som väcker extrema känslor. Men Facebook-grupper kan ge dig mycket. Det som är viktig i ditt val är att om du har varit aktiv ett tag är att rensa bland inaktiva profiler. Det vill säga som exempel om du inte längre är aktiv på Instagram att ta bort den profilen. Just för att inte skräpa ner ditt varumärke med att finnas överallt. Det som du gör i din aktiva marknadsföring är att du bör vara sociala, hjälpa och snacka med andra på olika plattformar. Du kan se hela webben som ett enda stort nätverk. Och du kan fråga dig själv vilken grupp vill jag vara med i?

Nå ut i bruset

För att komma genom och skapa sig ett bra intryck bland annat. För att dra en parallell så brukar de allmänna rekommendationerna i branschen vara att du ska vara hjälpsam, underhållande eller inspirerande. Eller synonymer till dom orden. Det handlar om att skapa meningsfullt innehåll som har värde. Både i ditt egna flöde men också hos andra i from av kommentarer, grillningar och delningar. Du kan se att detta kan ta tid. Den snabbaste vägen till att nå ut är att skapa dig en nisch där du kan ta position och bli igenkänd.

Sammanfattning du behöver båda, frågan är vilken ska vara störst?

I början kan det vara väldigt lockande att bara fokusera på den aktiva marknadsföringen för att den kostar inga pengar, som kan vara en bristvara i början. Men din tid kostar dig också pengar. Så underskatta inte ditt jobb i att det inte kostar dig nått för att det inte sker en förändring på din bankonto. Vi behöver en balans här så att det är tydligt för oss, för att vi inte ska fastna i  att springa runt i cirklar och skapa gratis innehåll. Utan att prioritera oss tiden att bygga på våra produkter och tjänster. Och så kan det vara bra att tänka på och motivera oss genom att även skapa lite passiv marknadsföring för att låsa upp den tiden och inte behöva vara aktiv hela tiden. Mitt förslag är att lägga det på en nivå som 10% passiv marknadsföring och 90% aktiv om det är så att pengarna är i bristvara och öka det allt eftersom du kan lägga mer tid på dina kunder och det som drar in pengar i ditt företag.

Vill du läsa mer?!

Arketyper vad det är och vad du kan göra med det

Arketyper vad det är och vad du kan göra med det

Lyssna på innehållet: Tänker fokusera på arketyper inom film och litteratur för att jag tror att det kan vi applicera på grejer vi gör på webben. Typ som i marknadsföring. Första gången jag kom såg ordet trodde jag det hade nått med arkeologi att göra, helt enkelt gamla saker. Men det har med Formandet av identiteter. Som skolans nörd. En arketyp...

läs mer
Varumärkesarketyper som visar på hur målgrupp är viktigt

Varumärkesarketyper som visar på hur målgrupp är viktigt

Lyssna på inlägget här under: 12 Varumärkesarketyper är nått av det coolaste jag kommit över. Eller ja det säger jag om allt som är nytt och gå in på ämnen som har med sociala tekniker. Vi är unika men ändå inte och genom det brukar man använda sig av arketyper som egentligen bara är ett annat ord för kategorier i denna kontexten. Dom flesta...

läs mer

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

  • Har du svarat på din marknadsförings viktigaste fråga?
  • Marknadsförings viktigaste fråga i för och nackdelar när dom kommer till dig
  • Vad kostar det att börja med en passiv marknadsföringen?
  • När du ska ta marknadsföringen till dina kunder
  • Nå ut i bruset
  • Arketyper vad det är och vad du kan göra med det
  • Varumärkesarketyper som visar på hur målgrupp är viktigt
  • Sidor
  • Bransch hemligheter direkt i din inkorg