
Lyssna:
Första gången vi gör något som känns det helt fantastiskt. När du köpte din första dyra pryl eller bil. Eller varför inte första gången du smakade den där goda tårtan. Men andra gången du gör något så trubbas den känslan av. Och den minskar för varje gång och det som var hur najs som helst blir en beige vardags grej. Detta är marginalavkastning i ett nötskal.
Så första gången vi får 1 like så är det hur kul som helst. Lika så dom första 10. Men när du hamnar på en platå så stannar den här glädjen av lite. Och det är just detta som driver oss fram. Vi vill åt samma känsla som vi fick första gången vi upplevde den där amazing grejen.
Vet man om marginalavkastning kan man jobba smartare på sina mål
Detta kan hjälpa dig i din marknadsföring. För att när du börjar med din marknadsföring på en social kanal så är dom utvecklade för att ge dig så mycket avkastning/belöning för din tid där. Sakta men säkert så får du mindre och mindre belöning. Dels för att plattformarna gör det men också för att du har börjat vänja dig med den feedback du får. Vilket betyder att vi är inne på den marginalavkastningen igen, du får inte samma kick som du fick i början. Och det börjar kännas tråkigt. Det är därför det är så lätt att starta en blogg eller annat socialt konto. Men många lägger ner efter ett tag. För att det känns som att man lägger mer jobb än vad det ger.
Ge dig utrymme för skapandet och inte resultatet
Hur faller man inte i gilla fällan? Min teori på det är att fokusera på skapandet. Fokusera på budskapet som du vill nå ut med, syftet. För likes är bara en siffra tills du ger det ett värde. Som i vad är den siffrans verkliga värde, är det att människor ska se det. Inspireras eller köpa nått från dig. Vad är 10 000 likes värda egentligen för dig och ditt företag?
En plan kan vara att fokusera på att skapa innehåll och marknadsföra sig. Men hur skapar man marknadsföring om man inte räknar likes. Jo för att du kan skapa uppgifter åt likes.
Jag vill upplysa om min nya tjänst
Kan vara en typ av uppgift som du kan ge dina likes. Så i stället för hur många likes fick min bild?! Så kan vi titta på det som hur många vet om min nya tjänst? Genom att byta ut den officiella liken till en syftes baserad sådan så tror jag att vi kan råda bot på känslan av att jaga fler likes. Att kunna ge nya värden till vår marginalavkastning har fungerat för mig i alla fall. Och jag ser inte längre mina likes som åh nej så tråkigt att den bilden gick kasst. Eller jagar likes. För att mitt innehåll börjar bli mer och mer syftes drivet. Kan det vara så lätt att bara byta lite då och då? Eller lurar vi oss själva?