Teori om hur du kan få det du vill utan att andra blir arga
Teori om hur du kan få det du vill utan att andra blir arga
8 mars, 2018
Finn 5 fel, när du ska optimera din tid på dina sociala kanaler
Finn 5 fel, när du ska optimera din tid på dina sociala kanaler.
13 mars, 2018

Vad gör du efter att du har publicerat ditt innehåll?

Vad gör du efter att du har publicerat ditt innehåll?

Många lägger allt sitt krut på innehållet på sina kanaler. Men det är när du har publicerat ditt innehåll som det största jobbet börjar. Om ingen vet vart du finns, hur ska de kunna ta del av det? Många gånger pratas det om att du måste dela upp din fokus i 2 delar, innehållet och marknadsföringen.Vad är viktigast innehållet eller marknadsföringen?

Vad gör du efter att du har publicerat ditt innehåll?

Vad vill jag komma med detta inlägget? Att uppmärksamma dig på hur du gör och ge dig lite inspiration i vad du kan göra om du vill testa. Detta är ingen riktlinjer på hur du lyckas till 100% utan testa det kanske funkar för dig som det har gjort för mig.

Använda sig av en checklista/vana

Du har precis tryckt på publicera, vad händer sen?

  • Dela på dina sociala kanaler (facebook, instagram och så vidare)
  • Interagerar med andra som skriver om samma sak
  • Kommentera hos andra

Är nog det vanligaste har du fler tips lämna dom gärna i en kommentar. Det är alltid kul att se vad du gör efter att du har publicerat.

Vart lägger du mest fokus?

80-20 regeln är sjukt gammal nu men inte mindre aktuell. Regeln för att växa handlar om att lägga 80% av din budget på marknadsföring och 20% på att skapa innehållet. Så om du har 1 timme i budgeten då lägger du 20% (12 minuter) på att ta kortet, skriva innehållet och publicera. 80% (48 minuter) på att marknadsföra ditt innehåll på olika sätt. Låter detta orimligt?! Hur lång tid tar det att ta en selfie egentligen? Därför kan det vara smart att bunta ihop skapandet av innehållet, för då kan du speeda upp processen. Om du istället tar en dag då du skapar allt ditt innehåll för 7 dagar, säg 1 inlägg om dagen. Då blir det 84 minuter för att skapa innehållet och då har vi helt nya förutsättningar.

Nu är planeringen av innehållet med

Det som ofta glöms i 80/20 regeln är planeringen som jag personligen lägger in. så för mig är det mer:

  • 20% Planering
  • 20% På att skapa innehållet
  • 60 % Marknadsföring

Detta är inte ett flöde som jag gör varje gång jag uppdaterar utan jag gör all planering för visst antal dagar och sedan gör jag innehållet vid ett annat tillfälle. För att jag har märkt att om du håller dig till en uppgift i taget när det kommer till speciellt innehålls-skapande. Det är lättare att sätta sig och skriva fler inlägg på ett sträck än att skriva ett då och då för du har en uppstartssträcka.

Tar du aktiva val på vart du lägger din fokus?

Så nu kommer vi till slutet. Marknadsför du ditt innehåll när du har tryckt på publiceringsknappen? Eller är det något du ska börja testa nu eller kanske till och med lägga mer tid på. Med detta inlägget ville jag utmana dig på att tänka på vad gör du med ditt innehåll efter att du tryckt på publiceringsknappen. Har du tips eller trix på hur du gör del gärna med dig. Jag uppskattar det super mycket!

9 Comments

  1. Tina skriver:

    Tack för bra inlägg. Ska bli bättre på att planera mina inlägg, som du skriver göra fler samtidigt när jag ändå är i skrivarflöde. Inget tips till dig i dag, men återkommer

    • Johanna skriver:

      Okej, då väntar jag på ditt tips när du återkommer med det 🙂 Ska bli spännande att höra din vinkel.

  2. […] var lite av en “express-photoshoot” och Johanna joinade oss och latjade med sin nya leksak…en liten monster drönare som hon passar på att […]

  3. Martina skriver:

    Håller med! Efter ett inlägg är publicerat så måste det ut, ut, ut så att folk kan läsa och ta del av det!

  4. Annika skriver:

    Hoppla! Det var bra och konstruktiva tankar och förslag. Tack för finfina enkla knep igen!

  5. Sandra skriver:

    Så himla bra, har aldrig tänkt på det på det sättet förut. Ska jobba på att bli bättre på marknadsföring.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *