content experince
Analyserar du ditt innehåll någon gång?
6 februari 2018
Vad betyder statistiken och hur kan du använda det?
1 mars 2018

Om du inte prioriterar SEO missar du en viktig del av webben!

De flesta bloggarna som jag känner får de flesta besökare från Facebook och liknande. Mina kommer från Google och i detta inlägget tänkte jag gå in på varför det är viktigt att prioritera SEO. För när du delar på exempelvis Facebook så är den begränsad till de som följer dig och i viss mån deras vänner. Men med SEO kan du nå alla som vill läsa om det du skriver utan begränsningar. Så lägger du tid på att bygga dina inlägg SEO-vänliga?

prioriterar SEO

 

SEO är ”simple stupid” om du tittar på vad som är målet för sökmotorerna. Att presentera innehåll för den som söker utifrån vad den behöver eller söker efter. Eftersom vi kanske har samma sökord men behöver olika saker så är våra sökresultat baserade på oss som personer. Därför kan du och dina vänner inte avgöra hur högt eller långt du kommer i en sökning på samma sätt som en främmande person för dig. Men känn dig inte tröstlös för att SEO handlar egentligen om att göra sånt som vi redan tycker om.

Mycket är bara teorier och det enda sättet är att testa

Om Google och andra sökmotorer skulle avslöja alla sina hemligheter så skulle det ju inte ge några bra sökresultat för då skulle alla kunna konkurrera på alla sökningar. För mig har jag länkat SEO till att bli riktigt bra i sitt ämne. Eller nisch om du skulle vilja kalla det för det i stället. Det mesta som surrar om SEO är just teorier men de har bekräftat vissa saker som bland annat:

Det är viktigt att skapa är en brygga emellan det du ser och det som finns bakom som stödjer upp det du ser på din hemsida. Många glömmer detta med att sidan ser mobilanpassad ut, men så kanske den inte laddar korrekt eller andra saker som kan strula. Din sida kan funka asgrymt på wifi men när du kommer på 3g då springer till och med en snigel om din sida i hastighet.

När du läser tips eller så här gör du bra SEO på din sida så är det oftast teorier och kanske inte alls funkar för dig. Men sen finns det ju en del bra och en del rena myter inom SEO, känn med magkänslan eller fråga någon som gillar SEO om de tror att det skulle funka för dig.

Prioritera SEO i din text och gör den läsvänlig

Om du tittar på hur mina texter är uppbyggda så får du en ganska stor hint. För jag skriver inte så här bara för att jag känner mig bekväm med det. Utan det handlar helt enkelt om dig och om studier som visar om hur vi lättast kan läsa på webben. 2015 skrev jag en snabb sammanfattning på att skriva för webben som jag fortfarande använder mig av. Att jag inte anande som skoltrött tonåring att svenskalärarens tjat skulle vara en av nyckelpunkterna i mina artiklar.

  • Titel (kort och beskriver vad det är man ska börja läsa om)
  • Ingress (Fetare stil som berättar i kortform vad som kommer under)
  • Brödtext
  • Styckeindelning
  • Korta meningar
  • Underrubriker
  • Röd tråd
  • Sammanfattning, knyt ihop det.

Detta har vi haft i skolan sedan urminnes tider men nu har vi börjat med andra ord. Som sammanfattning är samma som ”call to action” och liknande. Vi har lärt oss att gilla detta sättet att läsa på och vi är varelser som sätter vanor över allt annat.

Det viktigaste perspektivet

Prioritera SEO handlar om att prioritera läsaren. Att sätta fokus på att dina texter ska vara tillgängliga för människor under olika förutsättningar. Som om de sitter på mobilen med slött nät ska de kunna ta del av ditt innehåll lika så om de sitter på en dator.  Du skriver för att nå ut och skapa kontakt med människor som har linkande intressen som du har eller bara behöver hjälp med något du skriver om.

När du skriver dina inlägg på webben, vem lägger du din fokus på då?

Fler inlägg om kanske intresserar dig!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *