Vad betyder det att någon är en toppbloggare?

Det finns obegränsat många toppbloggare på webben. Och som företagare kan det vara en smart strategi att använda sig av just bloggare för att marknadsföra sig. Så när en person skriver till dig och säger att jag är toppbloggare och vill samarbeta så vet du vad det betyder på ren svenska.

Toppbloggare vad är det?

När vi tittar på det så har alla bloggportaler en lista på vilka bloggare som får mest besökare just på deras sida. En bloggprotal är oftast en plats där man kan blogga helt gratis och de tjänar pengar på att sälja annonser som syns på de olika bloggarna.

Toppbloggare betyder egentligen ingenting

Eftersom det är en begränsad plattform så betyder det att en toppbloggare är det bara på den plattformen som den personen bloggar på. Och det säger ingenting om hur bra den bloggen är för ditt företag. Det är lite som att säga att jag är en av de bästa schackspelarna i mitt hushåll. Konkurrensen är min man och min lilla underlat, så jag kan vara på topp. Det jag vill säga är att ordet toppbloggare har tappat sitt värde.

Statistik går alltid att manipuleras

Det som är vanligt i hela influnencer och bloggens värld är att statistik inte är någon hårdvara. Det vill säga att allt går att manipulera vilket sätter en större press på dig som företagare att läsa på lite. Och framför allt lita på din magkänsla. Vi har många fina titlar men ingen berättar egentligen vad du får för värde.

Vad kan du förvänta dig för värde

Många av de som är toppbloggare på olika portaler är unga och kvinnor så om det är rätt målgrupp kan det vara en bra strategi. Och då ha det i åtanken att det kanske når 1% av den statistiken som påstås och gör en påverkan. Det du inte ska använda dig är för att länk bygg (seo taktik för att öka länkarna till din hemsida) då många av portalerna har nofollow på sina länkar. Och det minskar värdet på dom.

Sammanfattning

Det jag ville säga till dig i detta inlägget är att många ord/titlar har tappat sin kraft och betydelse. Så oavsett vad det är för titel som det slängs med så lita på din magkänsla. Och be alltid om ett varför ska ni samarbeta! Och se om det passar in på det du vill göra med ditt företag.

Vill du läsa mer?!

Expertråden du bör undvika på dina sociala kanaler

Expertråden du bör undvika på dina sociala kanaler

Vill du lyssna på inlägget istället?! I detta inlägget tänkte jag ta upp de 3 råden som är väldigt skadliga som jag hört flera gånger om. Detta inlägget kommer helt enkelt handla om: börja om med nytt konto, publicera flera gånger om dagen och skriv på engelska så når du ut till fler. Dessa är skadliga och jag kommer att berätta varför. Skapa ett...

läs mer
13 skäl till du borde begränsa ställen du finns på sociala media

13 skäl till du borde begränsa ställen du finns på sociala media

Okej, jag tänkte att vi kunde göra en liten lista på vad jag har sett har negativ påverkan på din närvaro om du använder dig av för många platser på samma gång. De här punkterna gäller inte superstora företag som har flera resurser på plats för att sköta det massiva jobbet som sociala media är. utan som du och jag som sköter det själva. Och jag...

läs mer

2 Kommentarer

  1. StrongerLife

    Vad intressant att läsa om det här.
    Bra att veta och många gånger har man en annan bild av toppbloggare.

    Svara
    • Johanna

      Ja det är egentligen bara en titel som tilldelas en sluten grupp. Så i det stora hela betyder den inte så mycket. Jag är nyfiken på hur den titeln fick sån mycket vikt från början?!

      Svara
Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *