Marknadsföring med infuencers
Black hat SEO, Sponsrade inlägg som ligger på gränsen
7 november 2016
Nofollow, dofollow och vanlig länk, vad använder du till vad?
21 december 2016

Myten om zero inbox, hur får du ordning på din mail?!

Det finns veckor då jag har mottagit 400 mail, med frågor och erbjudande om olika uppdrag, sponsring och mycket mer.  Hur håller man kolla på allt utan att det äter upp alla tid? Och hur ska man kunna hålla en zero inbox? Helt enkelt inga mail i inkorgen som är öppnade. 

zero inbox ingen myt

Det är ett sätt att jobba mer än det är ett koncept på att ha en tom inkorg. Det är en fungerande metod för många inklusive mig. Därför tänkte jag att vi kunde ta upp det här.

Din inkorg är identisk med din brevlåda

Zero inbox är inte konstigare än hur du använder din fysiska brevlåda. När du får fysisk post tömmer du brevlådan och kategoriserar in det du fått. Du öppnar inte din post och sen lägger tillbaka det i brevlådan. Du lägger ju det du fått någonstans. Delar upp det så att räkningar hamnar för sig och så vidare. Zero inbox är inte konstigare än att ta med rutinen från din fysiska brevlåda till din mail.

Zero inbox sortera din post

Det är ju så fiffigt att vi kan skapa mappar i vår mail. Systemet är att när du får ett mail så lägger du det i en av dina mappar som har en lämplig titel. Det viktiga är att du sorterar din post. Om du får ett möte som ska bokas, lägg in det i kalendern direkt och släng sedan mailet. Du behöver ju inte det mailet mer. För lite inspiration så ser mina mappar ut på det här sättet:

  • Fakturor
  • Klara ärenden (Klart men ibland är vissa mail bra att ha kvar till vissa uppdrag)
    • Namn på företag om det är flera mail som behövs sparas
  • Konton (Här lägger jag välkomst-mailet som man får när man anmäler sig på olika sidor just för att hålla koll på vart jag finns. Och om jag vill radera konton som jag inte använder så är det lättare om jag har en lista.)
  • Pågående projekt
    • Namn på företag eller person
  • Jag ska svara
  • Väntar på svar

Det viktiga är att det fungerar för dig och inte är perfekt, som med allt i livet. Även om min vän Martinas inlägg handlar om maten vi äter (Fungerande är viktigare än perfekt) så känner jag att det kan appliceras på allt vi gör. Hellre en fungerande inkorg än en perfekt. Det vill säga att det gör liksom den behöver inte vara skinande ner, för ibland kommer det mail som man inte riktigt vet vad man ska lägga dom. Och då är det okej att ha dom i inkorgen. Det är bara den här tryckta känslan av att alla gamla avslutade mail är uppblandade med dom viktiga mailen som du behöver. Det är lätt att tappa bort sig om allt bara hamnar på ett ställe.

Hur gör du med din inkorg? Är du en zero inbox dyrkare som mig? Eller är det dags att testa denna metoden?

 

Fler inlägg om kanske intresserar dig!

2 Comments

  1. Trail & Inspiration skriver:

    Japp, har (oftast) noll olästa mail!
    Får panik när jag någon gång skulle komma upp i tvåsiffrigt… Haha! 😀

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *