Varför ska dom läsa det du skriver?
29 oktober 2019
content experince
Är content marketing ute 2020 och vad är content experience?!
3 december 2019

Har influencers slutat vara relaterbara?

Hela idéen och styrkan hos influencers är just grejen att de är som vi. Vi kan relatera till deras liv och vad de gör, inte som kändisar som är på en annan nivå. Där vet vi att det vi ser inte är hela deras liv och vi har förståelse för att när de syns så gör det de mer polerat. Men Influencers de är ju som vi, eller har de slutat vara relaterbara?

Det som det har surrat mest om i min omgivning är det om Isabella Löwengrip och inte minst att det verkar som att hon byggt upp ett luftslott. Som nu rasar inför alla. Manipulerad statistik och mycket mer. Just för att det ska se ut som att man håller en livsstil som inte är tillänglig för alla. Och där tappar man sin relatebarhet.

Det började med vi känner igen oss till att visa upp

Man kan ju dela upp innehåll/content på många olika sett och för mig brukar jag börja med att dela upp det i :

  • Är det för att visa upp mig själv?
  • Är det för att ge ett värde till mottagaren?

Om man tänker på att man skapar innehåll för att visa upp så kan det även vara inspirerande. För det visar hur man kan leva eller ha det.

  • Vi har förlovat oss
  • Den nya bilen
  • Mitt hus
  • Outfits

Det finns säkert undantag men hela kategorin i grund och botten rör sig om att visa upp vad man konsumerar. Och det är inget fel med det. Men som du säkert redan nu listar ut vad jag ska säga. Att det kommer till en viss gräns där den som lägger ut den här typen av innehåll tappar i relaterbarhet.

Inget med hur många följare man har

Det blir allt vanligare att vi ser titlar som ”Jag spenderade 4000 dollar på smink” Eller vad det nu kan vara. Såg en video där en person gav bort 11 stycken av den senaste iphonen. Den här typen av innehåll kan de flesta inte relatera till och vi tappar trovärdigheten.

Lika så det som händer nu med Isabella Löwengrip som skakar om hela influnecer-världen då hon var en av de mäktigaste under en väldig lång tid. Och det var ju det hon gick från att man kunde känna igen sig hos och tappade bort sig på vägen.

Influencers styrka var att man kände igen sig

Men nu börjar vi komma bort från det och det syns. Det jag har sett och som har diskuterats mycket om i olika forum är just det att det influnecers inte längre verka vara verkliga. Deras liv kan vi inte längre relatera till vad de lägger upp.

Det spelar ingen roll om det är verkligt eller inte, köpta följare eller på annat sett manipulera sin statistik. För manipulera statistiken tycker jag handlar om just det att man vill visa upp en bild som inte ens en influencer kan uppnå utan att köpa eller vara med i engagement groups, followloops eller ”tävlingar”(i att annonsera ut falska vinster som inte finns).

Sammanfattning

Även om du inte alls håller med om det jag skriver så kanske vi kan vara sams om att det där med influencers håller på att förändras. Om det är till det bättre eller inte det kan vi bara ha åsikter om just nu. Det jag är nyfiken på är om du har känt den förändringen som jag gjort? Att det är svårare att relatera till influnecer?!

2 Comments

  1. Mikaela skriver:

    Väldigt bra reflektion och analys! Har bara känt att det spårat ur sen en ganska lång tid tillbaks men inte kunnat sätta ord på det. Relatera var ordet jag letade efter!!! Ett sorgligt symptom på detta fenomen skulle kunna vara att influencern, som är en förebild för många, även får sina följare att skaffa en livsstil mer likt ett luftslott också. Helt plötsligt har en win-win situation blivit en loose-loose situation för alla!

    • Johanna skriver:

      Jag kan inte mer än hålla med dig. Loose-loose är verkligen det som hänt. Jag har som du också känt att det har gått långt i dessa byggen av luftslott.

      Tack för att du lämnade din åsikt jag uppskattar verkligen dina smarta ord!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler inlägg om kanske intresserar dig!