Många experter inom området har under 2019 snackat om att content marketing är ett urvattnat ord som inte längre stämmer in på vad som skapas på webben. Det är här content experience kommer in och jag vet inte om du har känt det men vi börjar bli mer upplevelse drivna. Vi kan betala mängder för att få vara med om en upplevelse. Och jag tror att vi kan vinna genom att skapa upplevelser i vårt innehåll. Och vad vi kan tänka på för att skapa en upplevelse för andra!
För att kunna hänga med i trenderna och utvecklingen måste du ha en stabil grund att stå på. Veta vad dina värdegrunder och syfte är så att du inte slarvar bort dig på vägen. För det är extrem lätt att kopiera det som folk som lyckats har gjort utan att tänka på om det passar mig.
Vad är content marketing?
Content markting brukar beskrivas som en strategisk marknadsföring. Där man skapar värdefullt, relevant och konsekvent innehåll online. Det var det jag kunde hitta som de flesta var överens om att det var content marketing, men sen så börjar det spreta åt alla håll.
Och vad är skillnaden till content experience?
Nu ska vi göra det lite krångligt, för som jag förstår det så lägger vi på lite fler lager. Det ska vara personifierat, tala till känslor, drivet av statistik och att man ska skapa samma miljö över alla plattformar. En annan stor grej är att återanvända innehåll som redan ligger ute. Skapa ett bättre kretslopp kring sitt innehåll.
Vad kan vi börja tänka för att skapa mer upplevelse på webben?
Jag är ständigt själv inne i en testperiod. Så nej än har jag inte börjat anamma detta fullt ut. Men tänkte på att varför inte dela med mig av vad jag planerar att göra så kan du jobba på det längs med mig eller se hur det funkar för mig. Mina fallgropar är att:
- Återanvända innehåll på fler plattformar.
- Skapa en serie av innehåll som är länkat ihop starkare.
- Bryta det mönstret jag har nu när jag skriver innehåll.
- Skriva kortare innehåll mer anpassat för mobil.
Det är några av dom sakerna som jag ska jobba på.
Höja nivån på vårt innehåll genom att analysera vad vi gör!
Något som jag även såg om content experience när jag gjorde min research är om att man prioriterar att analysera sin statistik.
Har du koll på vilket innehåll som folk gillade mest?
Det som har mest interaktioner ska man återanvända och sprida igen på fler ställen. Genom att göra om det, som att ta ut citat eller klippa om en video. Återanvändning av innehåll är lite som att måla om en möbel. Den är samma grund, man göra om lite för att det ska kännas nytt. Men ändå ha kvar stommen som funkade. Här kommer vi in på ett annat koncept som är evergreen innehåll. Som är den perfekta starten för dig som vill skapa ditt kretslopp av innehåll.
Har du skrivet evergreen innehåll kan du länka det flera gånger under ett år.
Tidlöst innehåll på din hemsida kan du sprida som det är flera gånger på ett år. Jag har sett att många som jobbar aktivt med SEO. Länkar sina artiklar den dagen de publicerar, 1 månad senare, 6 månader senare och ett år senare. För att driva trafik och fortfarande göra att en tidlös artikel är relevant. För en artikel är bara så relevant som den får besök, hårt men sant. Och jag tror att det kan vara en vinnande sak i content experiance att erbjuda bra innehåll även om det inte är nypublicerat och ryker. För det kan ju vara så att de missade det just då det kom ut.
Så till dig och mig vill jag typ säga väga återanvänd och våga publicera på webben!
0 kommentarer