Har du zombie-innehåll på din hemsida?

Det är bevisat om och om igen att all information på våra sidor är inte bra för sidans hälsa. Zombie-innehåll är både sidor och blogginlägg som blir besökta eller ger sidan något. De ligger just nu bara och tar liv från din sida. När jag började läsa om detta fenomen så kände jag bara att jag ville dela det med dig!

anteckningsblock och penna

Vi alla kan nog behöva en rensning och organisering av våra sidor. Jag började för ett år sedan att gå genom mitt innehåll och bena ut det innehållet som inte ger något. Det var långt innan jag fick höra talas om zombie-innehåll som jag nu också gillar att kalla det.

Vad är zombie-innehåll?

Det kanske beskriver sig själv jag vet inte. Jag kände inte att det var helt klart när jag först läste om det men efter lite grävande så klarnade det lite. Som jag har förstått det är zombie-innehåll sånt som inte ger något värde till sidan. Det vill säga sidor och inlägg som:

  • Ingen besöker längre.
  • Inte styrker ditt syfte.
  • Har trasiga länkar.
  • Reklamsidor och inlägg som är äldre än 3 månader.

Rätt och slätt tolkar jag det som innehåll som har blivit en zombie. Och gör inget för att hjälpa din sida utan mer äter på kraften den har idag. Genom att när en sökmotor går genom din sida så ser den massa saker som inte är relevant. Vilket i sin tur leder till sämre läge. Det är vad de flesta tror men det är inte bekräftat av sökmotorerna. De vill ju hålla sina algoritmer hemliga så att risken minskar att någon kan fuska sig till en bra plats.

Att komma över att det gör ont att ta bort sina skapelser.

För mig var det lite smärtsamt att ta bort innehåll som jag har skapa. Jag har ju lagt ner timmar på att skapa det. Det var det som inspirerade mig att skriva detta inlägget. För det finns allt för mycket som säger att för mycket obesökta är dåligt för sin hemsida. Därför det är så viktigt att ge sin hemsida ett syfte. Det som hjälpte mig mest för rensa bland mitt zombie-innehåll var just att skriva ner en klar bild av vad min hemsida ska vara. Vad är syftet med din sida?

SEO fördelarna med att ta bort ditt zombie-innehåll

Har du någon gång varit inne på en sida som skatteverket? Det är extremt frustrerande att navigera den sidan, just för att det ligger mycket skit och skräpar. Det är ett superbra exempel på en sida som prioriterar att ha all information aktuell som inte blandad. Oavsett om du har en hemsida eller en blogg är det bra att rensa bland ditt innehåll. Just för att det finns fler och fler rapporter som pekar på att det hjälper din sida att ranka högre i sökmotorerna. För som jag har förstått det så rankar man utifrån hur relevant ditt innehåll är på varje ämne. För mig tolkar jag relevant innehåll som:

  • Innehåll som besöks/läses.
  • Det är inom ämnet/kategorin som din hemsida eller blogg är.
  • Aktuellt innehåll som inte har utgått. Exempel på utgått innehåll:
    • Avslutade tävlingar
    • Rabatter
    • Afiliate/reklamlänks innehåll
  • Innehåll som du inte kan länka samma med annat innehåll på den sida.
  • Allt innehåll som inte känns nice för dig!

Skälet till att för mycket på din sida minskar värdet på den

För mig handlar värdet på en sida utifrån hur mycket de hjälper personer med en specifik sak. Oftast handlar värdeminskningen att man publicerar allt möjligt utan en klar bild i vad man vill ge till sina besökare. I översättning så skapar man majoriteten av innehåll som har kort livslängd. Och det i sin tur skapar massa zombier på din sida som bara ligger och tar plats.

Min utmaning till dig är att kolla på om du har några zombier på din sida som ligger och luktar! Jag personligen håller är just nu på zombiejakt på denna sidan.

Vill du läsa mer?!

0 kommentarer

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

0