Snart 6 år som egenföretagare och typ lika många tabbar som de finns veckor på de åren har jag nog gjort. Jag blev inspirerad av ”Dare to suck”. Därför tänkte jag dela med mig av ett som kostade mig mycket i början.
När du startar så är allt nytt och allt måste vi lära oss. Inget kommer bara som i en dröm. Och eget företag på riktigt är ingen dans på rosor. Som Karin Lindahl gav oss som råd på 2019 års Wonder women : Det är bara att slita skosula.
Att glömma bort sig själv när man tillmötesgår sina kunder
Det kan vara lätt att ge lite för mycket av sig själv när man har eget företag. Att försöka tillhanda hålla alla behov en kund har och även göra det när den ändrar sig fram och tillbaka. Svara på obekväma tider och mycket mer. Det viktigaste jag gjorde i mitt företag, verkligen det som har gjort att jag inte gått sönder och är en av 4% kvinnliga företagare som överlever mer än 4 år. Är att jag skrev ett manifest, hur vill jag bli behandlad. Skriva ner vart går gränsen. Och jag tar fram det ofta när jag behöver påminna mig och känna mod för att sätta gränser emot kunderna.
De viktigaste nycklarna till ett manifest
Jag är inne på mitt 11 manifest. Det tog ett tag innan sakerna föll på plats och det blev användbart. Nyckeln är att du ska kunna använda ditt manifest. Dessa är några av punkterna jag har med i mitt manifest:
- Kommunikations kanaler (mail, telefon vart vill du hålla kontakten någonstans)
- Vilka tider vill du jobba?
- Hur mycket hjälper du till utan att få betalt? Vart drar du gränsen?
- Hur ska ett möte gå till?
- Vad behöver du av en kund för att kunna jobba?
- Vilka typer av tjänster kan jag tänka mig att byta mot andra tjänster?
För mig handlade det om att sätta sig ner och vara ärlig emot sig själv. Och skriva ner hur man vill jobba. För att som egenföretagare sätter du standaredn av hur du låter dina kunder behandla dig.
För den som blir upprörd över att du sätter gränser. Är de som vinner mest på att du inte har några!
Du kan även se ditt manifest som ett medel för att kunna sätta och möta dina kunders förväntningar. För det spelar egentligen inte roll vad du gör för jobb, så länge du möter en kunds förväntningar så har du gjort ett bra jobb. Och det bästa med det är att du helt kan vara med och påverka vad det är som kunden har för typ av förväntningar på din tjänst.
Vill du se mer av denna typen av inlägg eller vill lägga till något lämna en kommentar så att jag vet!
Ååh! Detta var ett väldigt bra tips! Ett manifest helt enkelt, varför har jag inte tänkt på det?!? 😂 Jag vet att många nuför tiden också kämpar med det motsatta, att få något gjort, och ett manifest kanske är lösningen för det också inser jag!
Hej, riktigt bra inlägg! Speciellt tankarna om hur man vill bli nådd och hur mycket man vill ställa upp etc. Jag startade själv eget för 8 år sedan och har hållit hårt på att hålla tydliga linjer för hur mycket jag vill jobba och nås endast på mail vilket gör att det är lätt att stänga av ”jobbet” när man vill.
Jag ser gärna fler liknande inlägg! 🙂