Att bli organiserad – hemmet, jobbet, bloggen och i hjärnan!

Hela denna månaden är tillägnad åt att bli organiserad. Eller som den ursprungligen heter ”get organized month”. Nu när vi har gjort några mål, nyårslöften eller är på väg att staka ut vad vi vill med detta året har alla något gemensamt. För att lyckas måste vi först organisera dom. Organiserad, hur viktigt är det egentligen?

Att bli organiserad

Det händer ibland när jag träffar folk att de tror jag är knäpp när det kommer till att vara organiserad. Många gånger får jag frågan, men du kan ju aldrig leva för stunden och liksom känna in något om du har så strukturerat. Det är där de ofta har fel. Bara för att jag har lagt upp en plan, organiserat mig och har en strikt rutin. Betyder det inte att jag inte kan bryta den om jag känner för att något är viktigare för mig i stunden.

Att vara organiserad för mig skapar större frihet

Hela grejen med att skapa sin egna organisation, där var sak har sin plats i hemmet och du har en rutin. Ger dig en större frihet för att då måste du istället ta ett aktivt beslut att bryta. Istället för att ta ett aktivt beslut för att exempelvis lägga ner telefonen för att börja jobba/plugga eller vad det är som du känner att du borde göra. Att ha en rutin gör att du istället måste ta ett aktivt beslut och ta upp mobilen för att slö-surfa. Det vill säga tanken: oj vad tiden gick fort, nu har jag nästan ingen tid att göra det jag borde göra. Den risken minimeras om du organiserar det du vill ha gjort. Inte bara det utan det blir mindre motstånd och du slipper aktivt ta beslut när du ska göra sakerna precis innan du gör dom.

Ju mindre saker du har, ju mer kraft kan du lägga på dom

Visst låter det vettigt? Det gäller inte bara din att göra lista utan även ditt hem. Att organisera är att en gång ta beslutet, vad är viktigt för dig? Och köra med det beslutet tills du känner att det är dags för en förändring igen och upprepa processen. När det kommer till hemmet är det verkligen lättare att inte ha så mycket saker runt sig. Hur många glas behöver du egentligen? Hur många gånger ska du flytta på alla reklamblad, betalda räkningar och kvitton? Eller känslan, Oh nej det ligger i min andra väska!

Bestämma sig innan vad man ska göra

Vad ska du göra med de betalda räkningarna? Sätta in dom i en pärm eller slänga dom? Om du redan innan har bestämt dig vad som ska hända så är steget inte så långt att göra det. Vad tar det att slänga en räkning? 10 sekunder, hur lång tid kan det ta att flytta den fram och tillbaka för att du ska få plats för stunden? Eller bara det med dedikerad plats för alla dina saker i handväskan i hemmet. Så när du kommer hem plockar upp allt och lägger det på sin plats. Det tar max 2 minuter och du kommer inte känna känslan, men nej den ligger i min andra väska igen. För att du aldrig stressat behöver ösa över alla dina saker i alla hast från ena till den andra väskan.

Att vara organiserad är att du slipper ta beslut i stundens hetta. Istället tar dom när du verkligen känner för att göra nått annat, inte bara att det råkade bli så 🙂

Har du börjat organisera 2017?

Vill du läsa mer?!

Hur du gör en smart lansering av dina saker på webben

Hur du gör en smart lansering av dina saker på webben

Hur stort känns inte en lansering av en hemsida eller blogg!? Allt måste ju vara perfekt från början. Eller? Min hemlighet för att inte gå under är att dela upp allt jag ska lansera i faser. Som den 27 september 2019 lanserar jag min fas 2 på Instagram. Och så här gjorde jag för att lätta på stressen och dela in mina saker i faser.  Allt börjar...

läs mer
Webbhotell kraften bakom en hemsida

Webbhotell kraften bakom en hemsida

Typ alla vet att man måste ha ett webbhotell och domän när man ska ha en hemsida. Men vad betyder det egentligen på riktigt? Det är helt galet vad vi it branschen gillar att slänga med ord hit och dit. Det vet ju alla typ, men om man inte vet då? Ingen fara jag tänkte att vi kunde kolla lite på det. Så att du kan få ut mer av din hemsida....

läs mer

8 Kommentarer

  1. Mikaela

    Sååå sant! Gillar uttrycket ”ju mindre saker du har, desto mer kraft kan du lägga på dem” Jag har redan börjat organisera 2017 🙂 Det blev en stor svart påse (10kg) med diverse pinaler som varken används, behövs eller tillför värde som fick lämna hemmet.

    Svara
    • Johanna

      Oh va kul, 10 kg det är bra jobbat. Och ett super bra sätt att starta året utan massa bös 🙂

      Svara
  2. Jennie

    Underbar blogg <3 Här ska jag fortsätta att hänga. Organisera är väl helt fantastiskt! Ska ta inspiration kring dig och ditt bloggande här för att utveckla min egna! Tack! / Jennie Asplund

    Svara
    • Johanna

      Tack för din super fina komplimang!

      Svara
  3. clara

    men oj vad klokt, detta behöver jag ta till mig, då mitt hem ser ut som ett bombnedslag, alla leksaker framme och så plockar man och efter 1 h ser det ut som ett bomnedslag igen, fast reklamhögen löste jag genom en lapp med ej reklam på dörren.

    Svara
    • Johanna

      Ja det är verkligen svårt men det som är grejen är om man lyckats en gång så faller man väldigt sällan tillbaka. Leksaker har verkligen en magisk kraft att föröka sig 🙂

      Svara
  4. Jessica

    Jag älskar att organisera, är dock mycket sämre på att hålla det så brukar få börja om från början igen, igen och igen 🙂

    Svara
    • Johanna

      Har alla dina saker en plats ett hem där de ligger när du inte använder dom? En plats där du bestämt att prylen ska ligga istället för att den råkade hamna där när du plockade undan.

      Svara
Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *