Denna diskussionen om köpta eller inte köpta följare blåser upp lite då och då. Många låter sin passionerade ilska flöda över hela webben. Verktyget för att kolla om ett konto har fejkföljare har verkligen rört om. Min första tanke är att det är ju inte bara människor och botar som samsas på webben utan även döda människor. När du registrerar dig på ett socialt media finns du där i all oändlighet! Läskigt eller hur!?
Många gånger tänker vi inte på den enorma kyrkogården som faktiskt finns på webben. Allt finns kvar på webben. Det handlar inte om dina misstag eller nakenbilder utan även människor. Det får mig att tänka på vad kommer upp om du kör en sån där algoritm som ska analysera om följaren är fejk eller inte? Den här frågan med köpta eller inte köpta följare är för mig personligen mer komplext. Än att köra en algoritm på en sida som vill att du ska köpa deras tjänster. Och som i vilket fall som helst snor din information så länge du inte manuellt går in på ditt konto och tar bort deras rättigheter att ta din information.
Med all rätt att bli upprörd över folk som fuskar
Det suger super hårt med människor som köper följare/statistik. Men vad säger det om personen? För mig personligen analyserar jag det som att de som köper följare inte känner att de gör ett bra jobb på sin blogg/konton. Om man känner att man är bra på det man gör borde väl känslan vara tillräcklig. Du gör det du är bäst på oavsett statistik/följare. För det är ju inte följaren eller läsarna som är grunden till din passion av att dela med sig? Men det är klart att det är irriterande att de som inte känner att de skapar bra saker tar till metoder som skapar obalans. Att köpa till sig sin självkänsla och värde på webben.
Vi kommer inte att kunna vända fuskarna men vi kan göra nått annat
Hur mycket vi kommer att peka ut fuskarna. Hänga ut dom så att de får skämmas så kommer det inte att ändra på klimatet som är skapat. Vi måste helt enkelt bygga utifrån oss själva som inte fuskar. Ändra hur vi marknadsför oss, byta från följare till interaktioner. När vi ska sälja in till våra sponsorer rikta in oss på vilka de når. Beskriv våra läsare istället för antalet. För det viktiga är ju inte massan eller antalet som dina saker når utan att de når till rätt person.
Vi kommer aldrig ifrån statistik trotts att det ofta är en lögn
Även om du inte köper dina följare finns det en hel del döda människor som kanske följde just dig innan de gick bort. På webben ser alla konton likadana ut trotts att den som ägde kontot nu inte längre finns. Vi kan inte urskilja vad som är vad, bara genom att titta på kontot. Och det är super läskigt när man tänker på det. Det är väldigt tryggt för de som inte skapar sig egna mål och bygger sin framgång på statistik. För statistik kan man alltid köpa, men brinnande läsare/följare som interagerar med dig med mer än bara en like är en helt annan femma. Även om det suger med statistik och inte säger så mycket av vad ett företag kan få ut av ett samarbetet så sitter vi i den sitsen nu. Men vi kan ju alltid börja med att utbilda företagen i vad de kan få ut av att välja dig oberoende av din statistik.
Glöm inte att du är grym oavsett vilken statistik/följare du har! Hur känner du för fuskare? Kan vi vända på trenden? Din åsikt är viktig lämna den i en kommentar!
Du är så klok Johanna! Absolut borde det vara så att drivkraften till att göra saker kommer från sin passion för det man gör – inte från antalet följare och likes. Dock tycker jag mig ganska snabbt kunna se vilka som är genuina med sin passion och vilka som fabricerar den, det lyser liksom igenom. Min åsikt kring ”fusk” är att det är svårt att helt eliminera. Jag tror också att ”fuskarna” kommer spela ut sig själva tids nog. Gillar din kampanj ”Äkta blogg 2.0”
Jag tror som dig att fuskare kommer att falla efter ett tag. Det är verkligen viktigt att bygga sin närvaro på webben utifrån sig själv och inte nått man har hittat på. Tack för din kommentar!
Det är ju som doping i idrott eller att fuska på ett prov. Hur ska man kunna känna sig nöjd med sin prestation då? Ett luftslott rasar förr eller senare.
Håller med dig, det känns lite som dopning!
Fantastiskt bra! Du är grym.
Jag fick precis ett mail från ett företag som ville ha SIFFROR, jag vet inte vad jag ska svara för jag kan inte få dom att förstå att siffror inte är det viktigaste…
Tips?
Kram
Oj det är ju det som är så svårt för oftast har företag ingen koll. Vad jag personligen har märkt handlar många företagare först och tänker sen. Men det du skulle kunna fråga är om deras marknadsföringsplan har en viss målgrupp som de vill nå ut till?
Vad har de tänkt sig att få ut av att marknadsför sig på din plattform?
Har de tänkt på att bara nå ut till massan och hoppas på att någon biter, som tv reklam/ tidningar som metro? Eller har de en mer detaljerad plan.
För du är expert på din kanel i vad dina läsare gör och inte. Så genom att vinkla ditt inlägg så kan du få dina läsare att uppfylla det målet som företaget har. Om de nu har ett!
För det är mer jobba att skräddarsy ett inlägg som är direkt riktade till dina läsare än att bara länka sidan. Så vad vill de få ut?
Så bra skrivet! Du är så klok! <3
Tack <3
Intressant. Instämmer ?