Vilken bloggtyp är rätt för dig?

Har du tänkt på vilken bloggtyp din blogg är? Inte vilken nisch du skriver i utan vilken vilken bloggtyp du är. Kanske en berätta allt bloggare eller guide bloggare, oavsett vilken typ din blogg är finns det mängder av fördelar med att känna till din specifika typ av blogg.

Vilken bloggtyp är rätt för dig

Det finns många fördelar genom att definiera sin bloggtyp. Du kan se dina styrkor och svagheter och kunna attrahera fler läsare som gillar just din bloggtyp. Oftast är vi en blandning av alla möjliga bloggtyper därför är det en fördel att veta vad de är. Kunskap ger dig ju fördelen att gör bättre beslut så att din blogg är som du vill ha den.

Vilka bloggtyper finns det?

SelfieSelfie


Lika centrerad som en selfie är kring dig är bloggtypen selfie kring vad som ytligt händer i ditt liv. Vad du äter, vad du gör och vad du köper. Det kretsar runt dig helt enkelt, du visar upp dina finaste kvaliteter. Ett vanligt inlägg är # frågor och svar om mig eller frågestund om mig. Selfietypen är ofta en vardagsblogg/träningsblogg.
Fördelar:

  • Lätt att börja skriva (behövs inget research)
  • Ger läsaren en inblick i hur andra lever-ish

Nackdelar:

  • När det är en dipp i livet ekar din blogg tom och blogg torkan är ett faktum
  • Kan bli enformigt efter ett tag

Berätta alltBerätta allt


Oavsett vad det är så finns det på bloggen. När du umgås med andra refererar du att om de undrar vad du gjorde igår kan de bara gå in på bloggen och läsa. Denna bloggtypen skriver om att från när de bajsar till åsikter som diverse saker i livet. Till skillnad från selfie bloggtypen är allt med både bra och dåligt. Ett exempel på denna typen är vardagsbloggen/föräldrabloggen.
Fördelar:

  • Du har alltid något att säga hur stort eller smått det är
  • Dina läsare vet alltid vart de har dig

Nackdelar:

  • Att berätta allt kan ha negativ inverkan på din karriär och relationer
  • Det kan ibland bli för mycket information om allt möjligt och kan få läsaren att känna som att du är spretig

 

GuideGuiden


Bloggtypen som bygger på bloggarens erfarenheter inom olika områden som delar med sig av sin kunskap. De kan vara hur man kommer över en fruktansvärd händelse i livet till hur du går ner i vikt. Nyckelfokus för denna typen är att inspirera att det finns sätt att ta sig an olika saker i livet. En typisk blogg inom denna bloggtypen är hälsobloggarna/spirituella bloggarna.
Fördelar:

  • Visar läsaren att man kan påverka och ger hopp
  • Öppnar ögonen på läsaren för nya situationer och lärdomar

Nackdelar:

  • Om du hänvisar till olika studier kan de vara felaktiga och det tar tid att kolla upp källor
  •  Ibland kan tonen bli lite som att slå på läsarens fingrar, att de måste leva på ett visst sätt

 

ÅsikterÅsikt


En typ av blogg som handlar om att tycka till om allt möjligt. Oftast för att provocera sina läsare, påverkar deras känslor. Oftast kan vi se denna typen av bloggar i politiska ändamål eller drama queens som vill mer framföra sig själva som starka individer.
Fördelar:

  • Engagerar läsaren emotionellt i olika saker som kan behöva ändras på
  • Utmanar läsarens egna värderingar och kan få dom att tänka på ett nytt sätt kring saker

Nackdelar:

  • Arrogans är något som bloggen utstrålar och ett svart eller vitt tänkande kring saker
  • Åsikterna är väldigt sällan baserade på källkritisk fakta, utan mer på jag har hört eller läst från en källa

 

reklamReklam


Fokusen ligger på produkterna som vi konsumerar, det kan vara både sponsrat och inte. Bloggen handlar mycket om rätt kläder, smink och mat. Den här typen av blogg är ofta skönhetsbloggar/modebloggar/teknikbloggar.
Fördelar:

  • Det finns mängder av produkter att blogga om, lätt att nischa sig
  • Lättare än andra bloggtyper att få sponsorer

Nackdelar:

  • Ekonomin kan bli ansträngd, för produkten har bara värde för bloggen max 3 gånger
  • Det kan bli enformigt och ytligt för läsaren, speciellt om bloggen har affiliate som läsaren ska interagera med

BusinessBusiness


Ofta handlar denna bloggtypen om ett företagsprodukter eller tjänster som den säljer, men det kan också vara en blogg som handlar om hur man tjänar pengar. Det är helt enkelt en bloggtyp där allt samlas om marknadsföring och utvecklas professionellt. Denna typen av blogg hittar du ofta in nischer som ekonomibloggar/entreprenör bloggar.
Fördelar:

  • Peppar människor att utvecklas och dra nytta av det som det bloggas om
  • Fakta som presenteras i bloggen är oftast pålitlig och väl genomarbetad

Nackdelar:

  • Innehållet kan lätt bli färglös och låta som en sälj pitch
  • Kan ha en jargon som kräver en viss förkunskap av läsaren för att ha nytta av innehållet

 

dagbokDagboken


Hej kära dagbok, idag har jag…. Kanske inte varje inlägg som börjar på detta sättet. Hela grejen med dagbokstypen är att det är ett virrvarr av mängder av olika saker. Det som definierar denna bloggtypen är att bloggen reflekterar ofta över saker och ting. Går in djupare i händelser och försöker greppa en slags lärdom av de olika sakerna. Du kan se denna typen i filosofiska bloggar/konstnärliga bloggar som diktsamlingar och liknande.
Fördelar:

  • Intressant för läsaren att se hur andra känner och hanterar olika situationer, skapar en gemensamheten
  • Det är lätt att börja och fundera lite djupare kring händelser runt omkring dig

Nackdelar:

  • Ibland kan det bli lite mörkt och långdraget
  • Det kan vara svårt att uttrycka sina känslor offentligt och innersta tankar

Vilken bloggtyp är rätt för dig pin

Vilken bloggtyp är rätt för dig?

Oftast har vi en korsning emellan de olika bloggtyperna. Den här bloggen strävar jag efter Guiden och Business för att jag vill hjälpa dig med att driva den bästa bloggen för dig. Vilken bloggtyp/bloggtyper är din blogg just nu? Lämna en kommentar och berätta hur du tänker kring vad din blogg har för typ/typer.

Vill du läsa mer?!

Hur du gör en smart lansering av dina saker på webben

Hur du gör en smart lansering av dina saker på webben

Hur stort känns inte en lansering av en hemsida eller blogg!? Allt måste ju vara perfekt från början. Eller? Min hemlighet för att inte gå under är att dela upp allt jag ska lansera i faser. Som den 27 september 2019 lanserar jag min fas 2 på Instagram. Och så här gjorde jag för att lätta på stressen och dela in mina saker i faser.  Allt börjar...

läs mer
Webbhotell kraften bakom en hemsida

Webbhotell kraften bakom en hemsida

Typ alla vet att man måste ha ett webbhotell och domän när man ska ha en hemsida. Men vad betyder det egentligen på riktigt? Det är helt galet vad vi it branschen gillar att slänga med ord hit och dit. Det vet ju alla typ, men om man inte vet då? Ingen fara jag tänkte att vi kunde kolla lite på det. Så att du kan få ut mer av din hemsida....

läs mer

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *