Fixa statistiken som försvinner på sociala media
Fixa statistiken som försvinner på sociala media
21 juni, 2017
kalendrar vad funkar
Digital vs papperskalender, hur vi gör här hemma.
27 juni, 2017

Varför göra reklam för något som du själv inte har?

Varför göra reklam för något som du själv inte har

Det är verkligen ett noobie misstag att göra reklam för produkter som du inte har. Eller kommer att ha i en framtid. Hur mycket förtroende skapar du egentligen hos din läsare då? För det enda du säger är att jag tycker du ska köpa detta för att jag får pengar av det. För vi kan ju aldrig gå i god för produkter som vi inte har haft själva?! Så varför skriver så många reklaminlägg om produkter de inte äger eller har ägt? 

Varför göra reklam för något som du själv inte har

Det kommer ner till grund och botten om själviskhet. Alla inlägg om där en bloggare har klippt ihop bilder på saker och sedan reklamlänkar på vart du kan köpa det. Ett sådant inlägg rotar sig ju inte i att bloggaren är snäll och vill hjälpa dig hitta inspiration. Utan grundar sig i hur mycket pengar den kan få ut av dig. Om det hade varit en genuin rekommendation på ett plagg som personen verkligen rekommenderade, hade inte den haft ett sådant själv då?

Är du en bloggare eller en ondskefull försäljare?

Det finns så många som öser hela sin själ över värdelösa produkter och promotar dom. Mina tankar vandra till tv-shop produkter som shake weight. Om det finns folk som brinner så mycket för att promota något så banalt som det “träningsredskapet”. Hur ska en bloggare som inte ens testat produkten kunna bygga ett förtroende när den inte ens investerar själva i produkten? Är det ens värt att köpa något som inte ens den som promotar tycker är värt att lägga pengar på? Det blir väldigt konstigt. För att den typen av inlägg grundar sig ju oftast i att vi som läser ska lägga våra pengar på produkter som inte ens bloggaren tror på.

Hur mycket värde tycker du ett reklaminlägg har?

Det pratas mycket om sell out i blogg/influecer världen. En sell out handlar ofta om att de gör reklam för produkter som de inte ens tror på för att mjölka så mycket pengar av sina läsare/tittare. Oftast är det produkter som bloggaren först kommit i kontakt med efter att de ingått kontrakt om att skriva om det. Vilket gör åsikten om produkten mindre värd. Men som med allt i världen så finns det gråzoner. Om produkten passar in i ditt flöde så väl att den emigrerar med ditt varumärke så är allt förlåtet av dina läsare/tittare. Som jag skulle inte kunna göra reklam för blöjor (för barn) utan att vara en sell out. Dels för att jag har ingen möjlighet att testa dom på ett vettigt sätt och dels för att min blogg handlar inte om barn. Men om jag skulle lägga in en affiliate länk om en app som jag använder eller varför inte om något annat inom personlig utveckling som böcker. Då sticker inte reklamen ut och det är mer troligt att jag faktiskt har testat det jag gör reklam för.

Vill du vara en sell out eller genuin, det är frågan?

Det är upp till dig att bestämma hur du vill uppfattas. Oavsett vad du gör för reklam på din blogg så kommer det att kosta dig. Frågan är bara vad är det de får kosta? För varje inlägg du lägger ut kommer antingen sänka eller stärka förtroendet dina läsare har för dig. Så det är upp till dig! Klara eran relation ett till förklätt inspirationsinlägg?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *