Vad är en grafisk profil egentligen?

En grafisk profil kommer oftast på tal när du arbetar med olika grafiska saker som logotyper, webbdesign eller tryck på fysiska saker. Vad sjutton är detta för nått och varför ska jag ha en?

Grafisk profil enklaknep

En grafisk profil är en samlingsplats för det du vill säga. En riktlinje för dig, din blogg och kanske ditt företag. En plats där du bestämmer vilka regler som gäller. Vad en grafisk profil brukar innehålla:

  • Bakgrunden (hur grundades, varför) om bloggen/företaget/hemsidan/personen
  • Information (vad handlar det om? vad är det? ) om bloggen/företaget/hemsidan/personen
  • Vad du stå för (policy)
  • Din logo
  • Vilka typsnitt du använder
  • Färger som du använder (rgb, cmyk och hex koder )
  • Kontakt uppgifter (url, namn, telefonnummer och sånt)

Det är bara några saker om du kan ha med in din grafiska profil. Du kan utveckla det hur mycket som helst, det kan finnas med regler om hur du får klistra på märken på bilar. Din grafiska profil kan bli hur stor som helst.

Intelligens

Varför ska du ha en grafisk profil?

Det viktigaste är att ha den ner skriven (som med allt). Du har satt upp ramar för dig som du vill att bloggen/hemsidan/personen/företaget ska ha, då blir det enklare att följa dom. Rätt och slätt är en grafisk profil ett verktyg som berättar hur du vill ha det när det kommer till ditt varumärke. Det som är fördelen med att ha en grafisk profil är:

  • Vid samarbete för att bygga något grafiskt som en hemsida hjälper du designern att ta del i vad du står för och enklare kan skapa något som passar dig.
  • Du får en mer enhetlig stil igenom det du framför, för att när du har skrivit ner det kan du alltid gå tillbaka och se vad var det du ville egentligen.
  • Du blir mer medveten när du gör sådant som du inte tycker passar ihop med ditt varumärke och kan i större utsträckning undvika det.

Kom ihåg att inget är skrivet i sten och du kan ju självklart ändra i din grafiska profil när du vill. Det blir ett mer aktivt val att bryta eller byta ut reglerna om du har skrivit ner den. Och allt som du är mer medveten om hjälper dig att bygga ett starkt varumärke.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

CommentLuv badge