19 februari, 2015

Uppdatera eller gör om ditt varumärke

Det räcker inte längre att vara spammig eller provocerande. Det funkade förut men nu finns det för många som kör samma race, att allt blir bara ett brus. Hur kan vi göra för att slå igenom detta bruset? Det jag har funnit bland framgångsrika bloggar (inte svenska) är att alla har en sak gemensamt.  Ett starkt varumärke.

Jag tänkte att du och jag skulle börja bygga på våra varumärken. Bli briljanta bloggare helt enkelt. Att blogga är ju en utvecklings kurva som bara går uppåt och med den kurvan vill vi ju att läsarna ska växa och växa med oss. För att kunna bygga upp eller bygga på måste vi först bestämma vad vi vill säg? Vad vill du ge läsaren för känsla när de tar del av det vi har slitigt ihop?

varumärke

Det är dina fingrar som trycker ner tangenterna, så det är du som bestämmer vad du vill säga. Men om du vill att andra ska läsa och tycka om det du gör får du hålla tanken på att skriva till en annan person. Och det är viktigt det där med en för att det är bara en som läser dina ord, alla läser vi sakerna personligt och då är det en idé att skriva till den personen för att knyta en kontakt. För det är ju det vi gör, vi knyter kontakter med alla underbara människor där ute. Men vi kan bara göra det en gång i taget, för det är bara en som läser dina ord, ser din video eller bilder.

Dags att bygga upp eller på ditt varumärke.

Vad är det du egentligen sänder ut för signaler?
Tänk på vad har du för bilder? Vad säger de om dig? Vad skriver du? Hur ofta skriver du?
Exempel: Jag lägger upp ett inlägg om dagen på dagens outfit, bilden är suddig och tagen i all hast bara för att jag ska få upp ett inlägg. Ibland lägger jag inte upp några inlägg på flera dagar kanske veckor, för att jag har inte tid. Min design på bloggen är riktigt snygg och jag älskar att skriva om mode.

Vad tycker du att jag ska göra för att bygga på mitt varumärke?

varumärke

Att börja tänka på saker som du kan byta ut och saker som du vill ha kvar kommer du att forma om ditt varumärke. Det är det som är viktigt när du tittar på hur du ska bygga om eller bygga på ditt varumärke. Ta ut allt ditt tyckande och tänkande om din blogg och analysera det utifrån vad du vill göra och ge dina läsare. Det är inte svårare än så eller? Jo det är riktigt svårt att börja tänka i de banorna och framför allt skriva ner det för att komma ihåg det och förbättra.

En liten hjälp på traven kan vara att svara på dessa frågor:

  • Vad bloggar du om idag? (var så detaljerad du kan, vardagen är inte detaljerat)
  • Hur ofta lägger du upp saker på din blogg?
  • Vad vill du blogga om? (Nu ska du gräva ner på djupet Vardagen: hunden Carl, min mat och träningsredskapen jag använder )
  • Hur ofta vill jag uppdatera? (Tänk på att vara realistisk i ditt övriga liv för all tid du väljer att blogga gör att du väljer bort något annat)

De två sista frågorna kommer att bli början på förändringen av ditt varumärke och även målsättningen för din blogg.

Varumärke

Det mitt varumärke behöver och det jag behöver öva på är att skapa en dialog med dig. Att vi ska starta en dialog och att jag inte bara ska hålla i en monolog. För det är inte det som är syftet med enklaknep, utan syftet är att vi ska bygga på våran utveckling. Som en gemenskap i att bli bättre personligen men stöttas av mig och resten som läser enklaknep. För det är inte lätta att gör allt själv och det behöver inte vara så heller. Det ska jag bli bättre på visa att enklaknep finns för dig och ditt bloggande.

Vad tycker du? är det viktigt att skapa ett namn för sig, ett varumärke?

Vill du läsa mer?!

Har du svarat på din marknadsförings viktigaste fråga?

Har du svarat på din marknadsförings viktigaste fråga?

Lyssna på inlägget här: Vill du att dom ska komma till dig eller vill du gå till dom? Nej den kanske inte är superlätt att förstå denna frågan från början men den har den största betydelsen för vilken typ av strategi som du lägger upp. För egentligen är frågan passiv eller aktiv marknadsföring, vad vill du lägga din tid på?  Passiv marknadsföring...

läs mer
Arketyper vad det är och vad du kan göra med det

Arketyper vad det är och vad du kan göra med det

Lyssna på innehållet: Tänker fokusera på arketyper inom film och litteratur för att jag tror att det kan vi applicera på grejer vi gör på webben. Typ som i marknadsföring. Första gången jag kom såg ordet trodde jag det hade nått med arkeologi att göra, helt enkelt gamla saker. Men det har med Formandet av identiteter. Som skolans nörd. En arketyp...

läs mer

6 Kommentarer

  1. AktivaDagar

    Tack för alla kloka tankar man får när man läser här!

    Svara
    • Johanna

      Vad kul att du tycker de.

      Svara
  2. Emelie

    Sv: Åh tack så väldans mycket!! Nej det har jag faktiskt inte, redigerar mina bilder i photoshop CS6 vilket jag trivs bra med.
    Tack, hade en rätt så bra dag ^^

    Hoppas du får en fortsatt trevlig kväll och en bra fredag!
    Kram<3

    Svara
    • Johanna

      Synd för lightroom är mycket bättre om man ska fixa många bilder på ett enkelt sätt.

      Svara
  3. Martina

    Bra inlägg och jag gillar verkligen det lilla lövet man måste klicka på för att kommentera, tummen upp!

    Svara
    • Johanna

      Tack, då vet jag att du har suttit på en dator när du har skrivit 🙂 De finns inget ”löv” på mobilvarianten 🙂

      Svara
Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *