En grej som ligger mig varmt om hjärtat. Planering och framförallt bloggplanering. Det är verkligen fantastiskt att ha en bloggplanering om du ska vara produktiv på bloggen. Få gjort det du behöver på mindre tid. Hur använder du dig av den och vad behöver du ha med för att göra den effektiv, tänkte jag att vi skulle kolla på i detta inlägget.
Börja från början, vad är det du behöver för att göra en bra bloggplanering?
Bloggplanering 2.0
Jag har gått genom 4 olika designs av bloggplaneringar. Den senaste som jag skapade är den som är mest effektiv. Det började med att jag gjorde en planering i Google kalender, tanken var att komma åt den när som helst. Dock var det den mycket primitiv och kunde inte göra ett speciellt bra jobb. Sedan gick jag över till pappersformat, 0.1 beta test. uppdaterade bristerna och gjorde 1.0 versionen som funkade jätte bra. Men den kunde optimeras, 2.0 har varit aktiv i 5 månader. Den fyller alla behov som jag har.
Dags för dig att skapa en
Min planering innehåller två delar, rutor att fylla i och checklista. Det som finns med är:
- Titel
- Nyckelord
- Delar i inlägget/idéer
- Taggar
- Uppmaning till handling/ Vad ska läsaren ta med sig från inlägget
- Kategori
- Datum
Checklistan:
- Rättstavning/läsa högt
- Lagt in alternativ text till bilden
- Schemalagt inlägget/tidsinställt
- Lagt till taggar och kategorier
Papper och penna
Två sätt som du kan skapa den på, antingen designa den på datorn och skriva ut den. Eller så kan du öppna en anteckningsbok och skissa upp den där. Men papper och penna kommer du att behöva i vilket fall som helst.
Alla grymma bloggar börjar med papper och penna.
Skulle du vilja testa min redan klara bloggplanering? Du hittar den på länken under. Ladda ner och testa dig fram för att se om du kan tillbringa mer produktiv tid på bloggen.
Va checkt 😀
Går inte att ladda ner?
Tack för din upplysning. Nu ska det fungera igen 🙂