SEO och SEO i Sverige gör vi saker annolunda

I en kommentar fick jag tipset att läsa engelska SEO sidor, något som jag redan gör. Men det stora men är att mycket av det kan inte appliceras på svenska bloggar idag. Personligen skrapar jag webben efter information för att kunna analysera vad som funkar och inte. Det vi inte får glömma är att SEO är teorier. Vissa teorier funkar inte alls i Sverige. 

SEO och SEO i Sverige gör vi saker annolunda

Ibland gör mansplaning mig så himla trött. Just nu är jag inne på mitt 6 år av högintensivt intresse för sökordsoptimering. Jag kommer aldrig kalla mig expert eller guru för att det säger att de redan kan allt. Vilket är det mest fantastiska med webben, det som va sant och funkade igår kanske inte funkar idag eller imorgon. Så man kan liksom aldrig uppnå expertnivå.

Annonser och tjäna pengar ser annorlunda ut

Det är mycket som skiljer sig från hur det funkar bland bloggare i USA och i Sverige. Det mest markant är att du samarbetar till större grad med företagen direkt i Sverige. Och inte genom affiliate länkar (annonslänkar). Det skiljer sig bland det geografiska bara i Sverige, Stockholm och Göteborg. Då vi jobbar på ganska olika sätt när det kommer till exempelvis bloggevent. Det gör att den svenska marknaden blir lite mer komplext att lista ut när vi tittar oss omkring.

Målgrupp är A och O

Det är så himla viktigt att beskriva och skriva ner vad din målgrupp är. Du kan göra det simpelt och mer komplext, det viktiga är att du börjar nysta i det. Du kan ha flera olika målgrupper som en primär och en sekundär, de kan innefatta två olika typer av besökare (det kommer mer om det senare på bloggen). Det som vi i grund och botten alltid kommer tillbaka till, är för att skapa en bra sökordsoptimering på våra bloggar måste vi veta vem vi pratar med.

Som med kommentaren som jag fick, “Tips är att börja läsa om SEO på engelska om du inte redan gör detta.”. Jag är uppenbarligen inte en del av personens målgrupp. Eftersom kommentaren kan tolkas mer nervärderande och ett praktexempel på mansplaning. Vilket är ett ypperligt tillfälle för att lyfta upp vikten av målgrupp. För då hade personen kunnat prata med mig för att nå fram istället för att tala till mig (över mitt huvud). Om jag skriver om ämnet måste jag ju ha fått min information från någonstans?! Det föll platt just för att personen talade inte pratade med mig som likvärdig person. Utan talade till mig för att häva upp sin egna agenda och kunskap.

Din kunskap betyder något för rätt personer

Vad du än skriver om är det viktigt att det finns. Du är viktig på webben. Men en blogg som inte blir hittat blir inte läst. Därför vill jag lyfta upp olika teorier i bloggen som du kan testa för att se om det fungerar för dig! Bara läsare har inte samma värde som rätt läsare har på din sida.

Detta inlägget inspirerades av Martinas svar på en av hennes kommentarer. 

4 thoughts on “SEO och SEO i Sverige gör vi saker annolunda

  1. Det räcker att gå in på en populär amerikansk sida för att se att de gör samarbeten och reklam heeeelt helt annorlunda än vi gör. Sen hur vi googlar i Sverige vs USA är också väldigt olika, vilket gör att man får SEO:a på olika sätt, det är verkligen ett komplext ämne. Man verkar inte kunna rippa internationella sidors tips rakt av, de funkar inte alls!

    1. Din kommentar är verkligen sant. Sverige lilla landet lagom ska alltid vara så speciellt ? det är lite som att nysta i ett mysterium det här med seo, super kul?

  2. Intressant! Kan tänka att det skiljer sig en hel del! Just det med bloggevent får du gärna skriva ett inlägg om 😉 Har hyffsad koll vad som skiljer sig mellan våra städer men vore kul att få någon annans syn på saken också. Har lånat din bild och länkat till dig så vet du;)
    Gott Nytt år bästa Johanna, vad säger du skall vi starta 2017 med ny bloggdesign?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

CommentLuv badge