Planering kanske det tråkigaste, men det viktigaste

Det finns en skillnad på att vara upptagen i arbete och arbeta produktivt. Skillnaden är planering. Jag säger nu inte att jag är expert och att du inte kan arbeta produktivt utan en planering, men det underlättar.

produktiv

Jag tänkte bara berätta hur jag gör. Nyckeln till min produktivitet är:

  • Vision
  • Målsättning
  • Kalender

Tre ord som verkar enkla och tråkiga men som kombo löser många av problemen när det kommer till skrivkramp eller stressen  som kan uppstå när det känns som att man inte kommer framåt. Det som är viktigt att ha papper, penna och en kalender. Digital eller fysik spelar ingen större roll.

Visionen kan vara daglig/veckovis/månad/år. En dags vision kan vara alla saker du vill hinna med. Disken, tvättning och fotografera ett projekt. Det enda som definiera denna listan är att den är lång och kanske till och med omöjlig att hinna med på en dag.

Målsättningen är det du bestämmer dig för att förverkliga av din vision. Kanske 5-10 olika saker från din vision ska vara klara innan klockan 18.00. Din målsättning kan inte vara att fixa visionen på en gång. Utan plocka ut delar av visionen och prioritera det som är mer akut.

Kalendern är till för att hålla koll på dina deadlines. De som du sätter upp själv och de som andra vill ha. Det är viktigt att du uppdaterar den minst tre gånger i veckan för att alltid hålla koll på vart du är och vad målen är.

Varje dag skriver jag en vision på vad jag vill göra idag och en målsättningslista som är baserade på visionen och sedan stryker jag varje punkt jag har gjort. Igenom att skriva ner och stryka varje mål som jag har uppnått kan jag få mer översyn på hur långt kvar jag har till mitt mål är nått. Om jag nått mitt mål och skulle jag känna att jag vill arbeta mer kan jag bara kolla på visionslistan och göra något från den.

Det är inte hela välden om du inte når ditt mål någon gång ibland, något kanske tog längre tid än vad du trodde. Och när du har en lista på allt du vill göra är det lättare att prioritera det som är viktigare, för framför dig har du ord för ord som förklara vad du vill (måste) göra. Om du bara skulle ha allt i ditt huvud är det lättare att glömma eller kännas sig stressad av hur lång listan blev för att du inte kan separera din vision från dina mål.

Det är skillnad på att vara produktiv och att arbeta på. Glöm inte att berömma dig när du betar av mål efter mål på din lista.

 

 

5 thoughts on “Planering kanske det tråkigaste, men det viktigaste

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

CommentLuv badge