Outsourcar du din lycka på sociala media?

Fler och fler använder sociala media som en måttstock på hur framgångsrika dom är. Det finns de som förlorar sömn för den gillningen eller kommentaren som är deras bevis att de har lyckats. Man skulle kunna tänka sociala media som en Outsourcingfabrik för mångas lycka. För visst känns det som om det inte finns på webben, har det inte hänt?! Och säljer vi oss billiga för likes och kommentarer? 

Outsourcar du din lycka på sociala media

Jag hade inte tänkt på det för än ett samtal med min vän Mikaela. Att vi sätter hela vår omgivning, humör, lycka, framgång, ja allt i händerna på någon annan. Här! Höj mig eller sänk mig, varsågod du bestämmer mitt värde! Detta leder till att många köper till sig följare, likes och statistik. För att kunna säga att detta är mitt värde, jag har si och så många följare.

Nekad för att att jag har för få läsare?!

Jag håller på att skriva på en bok om hur du kan skapa din egna bloggkarriär. Inte bygga på någon annans mall, utan bygga en utifrån dig. Där går jag igenom allt med statiskt och hur man kan manipulera den, utan att fuska. Och varför folk som uppdaterar flera gånger per dag får det att se ut som fler läsare trotts att det är samma personer som går in. Eftersom vi har ett samhälle som bygger på att följarantal oavsett om de är köpta är av värde. Så ja, jag var nära att bryta min egna värdegrund och ge efter. Men det är just detta som jag arbetar emot, att vi ska börja titta bortom följarantalet och se vart ligger konversationerna. När möts människor på nätet? För hade de skrapat lite på ytan som jag gjorde på personerna bakom de böckerna som de gett ut så hade de sett det skiljde sig lite på följare och vad som faktiskt hände på kanalen. Bara för att jag fick ett nej betyder det inte att jag kommer ge upp, det är just därför min bok behövs för att svart på vitt kunna se vad vi kommer att få ut av att satsa på varandra.

Vem bestämmer ditt värde?

Du gör det! Ingen annan kan sätta ditt värde för du är den bästa du, ingen annan kan vara du! Det är så sjukt när vi tänker på det vi outsourcar vår framgång och lycka. När vi borde kolla på oss själva och jag vet att du som läser sitter på svar på vad som gör dig lycklig. Och det är inte den där gillningen. För att kunna räkna lite på vad sociala konton säger om oss så kan man lägga ihop antalet kommentarer och likes på dina 20 senaste bilder och sedan dela det på hur många följare du har. Detta kommer ge dig procenten av hur många som interagerar med dig på instagram. Du kommer få en mer balanserad koll på kontot och du kan alltid satsa på att öka din egna procent. För att sätta det i ett annat perspektiv så finns det några konton som är mer än dubbelt så stora som mig som har emellan 1000 och 2000 färre interaktioner än mig per 20 bilder vill säga. Då har en av dom över 11k följare. Visst är det konstigt?!

Folk kommer alltid försöka lura dig att statistik är ditt värde!

Men du bestämmer vad som får dig att känna framgång, eller hur? Statiskt är manipulerbart, låt dig inte luras av billiga trick. Kör ditt race, det kommer alltid vara folk som gillar det du gör. Jag är antagligen en av dom! Håller du med mig eller har du en annan syn på ämnet? lämna gärna en tanke åt mig, jag vet att du är klipsk!

Vill du läsa mer?!

Expertråden du bör undvika på dina sociala kanaler

Expertråden du bör undvika på dina sociala kanaler

Vill du lyssna på inlägget istället?! I detta inlägget tänkte jag ta upp de 3 råden som är väldigt skadliga som jag hört flera gånger om. Detta inlägget kommer helt enkelt handla om: börja om med nytt konto, publicera flera gånger om dagen och skriv på engelska så når du ut till fler. Dessa är skadliga och jag kommer att berätta varför. Skapa ett...

läs mer
13 skäl till du borde begränsa ställen du finns på sociala media

13 skäl till du borde begränsa ställen du finns på sociala media

Okej, jag tänkte att vi kunde göra en liten lista på vad jag har sett har negativ påverkan på din närvaro om du använder dig av för många platser på samma gång. De här punkterna gäller inte superstora företag som har flera resurser på plats för att sköta det massiva jobbet som sociala media är. utan som du och jag som sköter det själva. Och jag...

läs mer

4 Kommentarer

  1. Sofia Werlin - mammaliv & hälsoliv

    Så himla bra inlägg! Ser framemot din bok.

    Svara
    • Johanna

      Tack❤️❤️

      Svara
  2. Maja Hurtigh

    Jag instämmer! Den här boken ser jag väldigt mycket fram emot att läsa!

    Svara
    • Johanna

      Grymt <3

      Svara
Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *