Algoritmen på webben gör den egentligen
Algoritmen på webben gör den egentligen?!
24 januari, 2018
Intelligent innehåll kan ge dig försprång
Intelligent innehåll kan ge dig försprång
5 februari, 2018

Ny trend, den frånvarande annonsören!

Ny trend, den frånvarande annonsören!

Jag vet inte om du har sett, men om du har visst är det störande?! Det kommer allt fler bloggar och sociala konton med bara reklam. Jag kallar detta den frånvarande annonsören. Ja dom finns där men är allt annat än närvarande individer på sina konto. En annan sak som är riktigt lustigt är att de flesta, inte alla men majoriteten har eller köper statistik. Tänk på den du.

Ny trend, den frånvarande annonsören!

Det är som att pengarna är motivationen och att allt annat flyger ut. Det är som att de är den ultimata cyborgen. För vad är det för skillnad på en frånvarande annonsör och en robot på webben? Min åsikt igen, du får typ samma respons av dom båda. Ingen mänsklig kontakt.

Varför snackar jag om detta?

Japp du har rätt om du känner på dig att detta är ett inlägg där jag beklagar mig. Personligen så är jag super trött på att få skit reklam tryckt upp i fejset. För du kan verkligen känna om en influencer gillar det den gör reklam för eller inte. Vissa produkter som mulltoa är ju bara så himla kul att någon skriver om. Speciellt när de bor i lägenhet. De får sig en slant och företaget får ingen rättvis exponering. Det som i slutändan ger oss alla dåligt ryckte och sabbar för alla.

Frånvarande annonsören tar jobb från någon som skulle göra ett bättre jobb

Om vi zoomar ut och tittar på det ur varför dessa cyborgs stör mig. Nu blir det personligt as fuck. Nej då. Men det som är grejen är att jag driver ett nätverk för influencers. Vi träffas ungefär varannan vecka. Jag kan ibland se uppdrag som har gått till dessa frånvarande annonsörer som också har köpt sin statisk som skulle passa någon i nätverket som handen i handsken. Blir så himla ledsen att okunskap hos företagen gör att de faller för den frånvarande annonsören istället för att ta någon som gör jobbet så mycket bättre.

Vi alla måste bli bättre på att veta vad statistik är och inte!

Statistik är bara en siffra, det är när du förstår att bakom siffran finns det människor som du kan vinna på det. Det är människorna som kan handla, de är människorna som du kan påverka. Inte en siffra. Det enda du kan göra är att byta ut siffror till andra men vikten ligger när du kommer bakom siffrorna och ser vem det är som är där.

Vi är inte siffror och du kan inte köpa dina följares handlingar så som du kan köpa en siffra. Passa dig för den frånvarande annonsören. Jag tror att vi som inte är cyborgs på webben kommer att vinna i slutet! Eller vad tror du?

13 Comments

  1. Företag är verkligen korkade ibland, de väljer den som har högst statistik istället för en som faktiskt skulle passa.

  2. Liselotte skriver:

    Ja, mitt i prick!

    Något som jag kan störa mig på, är när dessa influencers dessutom gör det utan kvalitet! Ingen känsla som du skriver (gillar inte produkten), och publicerar en hafsig annons. Då blir jag anti,och får inget köpsug alls. Raka motsatsen till vad annonsören har som mål 😉

    • Johanna skriver:

      Ja precis kvaliteten dalar ju rätt snabbt på dessa konton🙈 håller med dig helt!

    • Exakt! Precis så är det! Då blir jag med vara anti och vill definitivt inte köpa just den produkten. Lite så har det varit med Twistshake. Skulle jag nån gång bli mamma igen skulle jag definitivt inte köpa tw:s flaskor. Dom har verkligen gjort bort sig med att skänka bort flaskor till sina ambassadörer istället för att influencerna får betalt.

  3. Rebecka skriver:

    Om det hjälper så vet jag iaf att vissa influencer marketing-företag sedan gör en uppföljning, och då kan ju kunden se att just den influencern inte gav något. Fortsätter det så kommer de antagligen inte få nya uppdrag – det hänger ju dock på att kunden antingen gått via ett influencer marketing-företag eller själv har vett nog att analysera trafiken.

    • Johanna skriver:

      Det du säger är också sant. Fler företag gör det, men långt ifrån alla. Och det är väl det som känns lite tröstlöst. Jag håller med dig, ha vett att analysera trafiken.

  4. Mia skriver:

    Ja jag har ju min story som jag berättat förut om de som ville kränga däckbyte hos mig trots att jag skrev att jag inte har någon bil… Helt stört egentligen! Hur kan någon vilja det? 😀

  5. Sandra skriver:

    Jag skulle aldrig kunna göra reklam för något jag inte själv står för. Håller med dig om att det märks tydligt om influencern gillar det den gör reklam för eller inte. Jag tycker det är tråkigt att läsa en blogg som består till mer än hälften av sponsrade inlägg, det blir så opersonligt.

  6. […] Make up expert – @saraglavin_ Jessica – fotograf @OhHoneyPhotography Johanna – Webutvecklare @enklaknep Siranee – IT-nörd […]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *