Ny trend, den frånvarande annonsören!

Jag vet inte om du har sett, men om du har visst är det störande?! Det kommer allt fler bloggar och sociala konton med bara reklam. Jag kallar detta den frånvarande annonsören. Ja dom finns där men är allt annat än närvarande individer på sina konto. En annan sak som är riktigt lustigt är att de flesta, inte alla men majoriteten har eller köper statistik. Tänk på den du.

Det är som att pengarna är motivationen och att allt annat flyger ut. Det är som att de är den ultimata cyborgen. För vad är det för skillnad på en frånvarande annonsör och en robot på webben? Min åsikt igen, du får typ samma respons av dom båda. Ingen mänsklig kontakt.

Varför snackar jag om detta?

Japp du har rätt om du känner på dig att detta är ett inlägg där jag beklagar mig. Personligen så är jag super trött på att få skit reklam tryckt upp i fejset. För du kan verkligen känna om en influencer gillar det den gör reklam för eller inte. Vissa produkter som mulltoa är ju bara så himla kul att någon skriver om. Speciellt när de bor i lägenhet. De får sig en slant och företaget får ingen rättvis exponering. Det som i slutändan ger oss alla dåligt ryckte och sabbar för alla.

Frånvarande annonsören tar jobb från någon som skulle göra ett bättre jobb

Om vi zoomar ut och tittar på det ur varför dessa cyborgs stör mig. Nu blir det personligt as fuck. Nej då. Men det som är grejen är att jag driver ett nätverk för influencers. Vi träffas ungefär varannan vecka. Jag kan ibland se uppdrag som har gått till dessa frånvarande annonsörer som också har köpt sin statisk som skulle passa någon i nätverket som handen i handsken. Blir så himla ledsen att okunskap hos företagen gör att de faller för den frånvarande annonsören istället för att ta någon som gör jobbet så mycket bättre.

Vi alla måste bli bättre på att veta vad statistik är och inte!

Statistik är bara en siffra, det är när du förstår att bakom siffran finns det människor som du kan vinna på det. Det är människorna som kan handla, de är människorna som du kan påverka. Inte en siffra. Det enda du kan göra är att byta ut siffror till andra men vikten ligger när du kommer bakom siffrorna och ser vem det är som är där.

Vi är inte siffror och du kan inte köpa dina följares handlingar så som du kan köpa en siffra. Passa dig för den frånvarande annonsören. Jag tror att vi som inte är cyborgs på webben kommer att vinna i slutet! Eller vad tror du?

Vill du läsa mer?!

Expertråden du bör undvika på dina sociala kanaler

Expertråden du bör undvika på dina sociala kanaler

Vill du lyssna på inlägget istället?! I detta inlägget tänkte jag ta upp de 3 råden som är väldigt skadliga som jag hört flera gånger om. Detta inlägget kommer helt enkelt handla om: börja om med nytt konto, publicera flera gånger om dagen och skriv på engelska så når du ut till fler. Dessa är skadliga och jag kommer att berätta varför. Skapa ett...

läs mer
13 skäl till du borde begränsa ställen du finns på sociala media

13 skäl till du borde begränsa ställen du finns på sociala media

Okej, jag tänkte att vi kunde göra en liten lista på vad jag har sett har negativ påverkan på din närvaro om du använder dig av för många platser på samma gång. De här punkterna gäller inte superstora företag som har flera resurser på plats för att sköta det massiva jobbet som sociala media är. utan som du och jag som sköter det själva. Och jag...

läs mer

12 Kommentarer

  1. Martina Johansson

    Företag är verkligen korkade ibland, de väljer den som har högst statistik istället för en som faktiskt skulle passa.

    Svara
    • Johanna

      Ja precis! Det känns så knäppt för att de förlorar ju på de i slutet.

      Svara
  2. Liselotte

    Ja, mitt i prick!

    Något som jag kan störa mig på, är när dessa influencers dessutom gör det utan kvalitet! Ingen känsla som du skriver (gillar inte produkten), och publicerar en hafsig annons. Då blir jag anti,och får inget köpsug alls. Raka motsatsen till vad annonsören har som mål ?

    Svara
    • Johanna

      Ja precis kvaliteten dalar ju rätt snabbt på dessa konton? håller med dig helt!

      Svara
    • Nazimas mat och hem

      Exakt! Precis så är det! Då blir jag med vara anti och vill definitivt inte köpa just den produkten. Lite så har det varit med Twistshake. Skulle jag nån gång bli mamma igen skulle jag definitivt inte köpa tw:s flaskor. Dom har verkligen gjort bort sig med att skänka bort flaskor till sina ambassadörer istället för att influencerna får betalt.

      Svara
      • Johanna

        Håller med dig helt där. Vi får se hur de överlever?

        Svara
  3. Rebecka

    Om det hjälper så vet jag iaf att vissa influencer marketing-företag sedan gör en uppföljning, och då kan ju kunden se att just den influencern inte gav något. Fortsätter det så kommer de antagligen inte få nya uppdrag – det hänger ju dock på att kunden antingen gått via ett influencer marketing-företag eller själv har vett nog att analysera trafiken.

    Svara
    • Johanna

      Det du säger är också sant. Fler företag gör det, men långt ifrån alla. Och det är väl det som känns lite tröstlöst. Jag håller med dig, ha vett att analysera trafiken.

      Svara
  4. Mia

    Ja jag har ju min story som jag berättat förut om de som ville kränga däckbyte hos mig trots att jag skrev att jag inte har någon bil… Helt stört egentligen! Hur kan någon vilja det? 😀

    Svara
    • Johanna

      Ja det är så himla konstigt. Haha men det kanske är det vissa människor vill bara ha kvantitet?!

      Svara
  5. Sandra

    Jag skulle aldrig kunna göra reklam för något jag inte själv står för. Håller med dig om att det märks tydligt om influencern gillar det den gör reklam för eller inte. Jag tycker det är tråkigt att läsa en blogg som består till mer än hälften av sponsrade inlägg, det blir så opersonligt.

    Svara
    • Johanna

      Håller med dig helt det känns lite opersonligt.

      Svara
Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *