Du har något viktigt att göra och så börjar du städa i stället?! Jag hatar verkligen den där mekanismen hos mig och kämpar på att träna bort den. En sak jag har lärt mig att att hushållsarbetat finns alltid kvar. Det finns alltid något i hemmet som ska göras. Damma, Dammsuga, plocka undan, diska eller varför inte inhandla förnödenheter. Det finns alltid skit att göra i ett hem. Dina viktiga prioriteringar finns alltid där när du har mer tid över. Hur kan vi prioritera det jobbig och inte börja städa istället för att ta tag i det?
Många år har jag stress resulterat i storstädningar och ommöbleringar. När jag är stressad över något så har jag vänt mig till städningen, till att organisera och pilla i ordning saker. Men det är inte ett bra sätt att hantera det och det är lätt att lära sig den hårda läxan av prokrastineringens konsekvenser. För att hushållsarbete finns alltid kvar men det blir oftast bara värre med att vänta med det som gör dig stressad.
Byt plats
En sak som jag har hittat vara väldigt hjälpfull när det kommer till att prokrastinera och börja städa istället är att byta plats. Jag åker in och sätter mig på ett café (även om jag inte jobbar på full kapacitet är det bättre än inget) eller varför inte biblioteket.Grejen med att byta plats är att du inte kan städa där, eller göra det du känner att du måste innan du måste ta dig ann den där jobbiga uppgiften.
Bli medveten och gör ett val istället för att skjuta på det
Mycket av det vi gör är för att skjuta på det som är jobbigt. Jag diskuterade för ett tag sedan med mina vänner att en uppgift växer i storlek ju mer man skjuter den framför sig. Att uppgiften växer och tar längre tid än vad de ursprungligen skulle ta om man gör annat i stället. De höll inte med alls. Det var mycket intressant att höra att om som vi hade som exempel ett telefonsamtal som skulle ta 5 min och du måste senast ringa vi säger om tre dagar. För mig så växer uppgiften om du gör mängder av olika saker emellan, för att ursprungligen skulle det ta dig 5 min att ringa men du gör annat och det lägg ju på i tiden som detta samtalet tar. Ut ifrån mig tänker jag att en uppgift är aldrig så tung och stressand för än man är nära deadline. Eftersom man har skjutit på det har man gjort uppgiften större. Mina vänner sa men samtalet kommer ju bara ta 5 min i vilket fall?! Det krävs ju tankekraft att komma ihåg i tre dagar att du ska ringa, du ska sjkuta undand det och tänka det gör jag sen. Istället för att frigöra din energi med en gång, det är gjort.
Dina saker är reserverade
Jag tänker alltid att vår tankekraft är en begränsad resurs. Lite som när du handlar när du är trött och hungrig, hur lätt är det att ta bra beslut då? För mig blir det att handla lite på känn, oftast inga smarta val. Om du har massa uppgifter som ska göras och du inte har skrivit ner dom och när du ska göra dom, simmar de ju bara runt i hjärnan och suger ut din tankekraft som du behöver för att fatta beslut. För det krävs ju av dig att hålla sakerna som du borde göra i minnet, släpper du dom blir dom inte gjorda. För mig är att hålla många bollar i luften att försöka hålla sina projekt och uppgifter innanför pannbenet och försöka få nått gjort på kuppen.
Listor är din vän
Att skriva upp allt du behöver göra kan du sedan göra en bedömning på dina prioriteringar. För det är lättare att hålla en kurs när du kan se vart du ska och det är betydligt lättare att putta undan hushållsarbete som inte är viktigt. För hushållsarbete finns alltid kvar.
Grymt inlägg Johanna! På samma ämne skulle jag vilja dela med mig två länkar som jag tror du känner igen dig i (precis som jag gjorde) och kanske till och med skrattar lite åt 🙂
Ha en skön dag!
https://youtu.be/arj7oStGLkU
https://youtu.be/4P785j15Tzk
Tack för klippen as grymt?