En sida utan innehåll är som ett rum utan möbler

Håller du med mig om jag säger att webben är dynamisk, ständigt förnyande och i rörelse? Det kan verkligen vara frustrerande att komma in på en sida som bara finns där och inte uppdaterats på många år. Din webbsida är som ett rum som du behöver fylla med relevanta möbler.

En sida utan innehåll är som ett rum utan möbler blogg

 

Lika logiskt som att du ställer soffan framför tvn i vardagsrummet ska du fylla din sida med logiska saker.

En webbsidas värde ligger i vad den fylls med

Din sida är som ett rum i ditt hem. Först måste du definiera vad det är för rum (Din nisch, kännetecken). Sen måste du fylla sidan med det som är av värde. Du försöker ju inte fylla ditt kök med toalettprylar, lika så måste du tänka med din sida vad är logiskt att ha på sidan om jag har denna nischen?

En sida utan innehåll

Det är sällan helt tomt på webben, att du får en helt tom, vit sida. Det jag kategoriserar som en sida utan innehåll är de som inte längre är dynamiska och uppdateras med relevant information. Alltså skräpsidor. Olika slag innehåll har olika slags hållbarhet, lika mycket som i ditt fysiska rum. För att sätta det i perspektiv, i ditt hem har du stabila möbler som kan hålla i flera år och sedan har du förbruknings saker som har en kortare livstid.

Hur lång livstid har ditt innehåll

Om du skriver om ett event som du ska gå på eller hålla i, är detta bara relevant en kort stund. Helt enkelt tills eventet har passerat. Som ett ljus som du tänder, när det har brunnit ut kommer du att ersätta det med något annat. Det är viktigt att du visar att du bryr dig om ditt rum på webben som du bryr dig om ditt rum IRL.  Har du något på sidan som inte längre är relevant för dina besökare?

En sida utan innehåll pin

Hitta ditt sätt att möblera din sida

När jag bygger upp webbsidor brukar jag tänka dom som rum där besökarna kommer att gå in. Att måste vara logiskt placerat och det ska kunna navigera utan problem. Som ett hem har ett:

  • Kök
  • Badrum
  • Sovrum

Måste en sida ha liknande delar:

  • Vad kan jag få ut av din sidan? (Presentation av både dig och din sida)
  • Hur kan jag få kontakt med dig? (Kontakt uppgifter, kanske ett formulär)
  • Vad händer just nu? (Vad jobbar du med just nu eller annat som händer i ditt liv)

Vissa sidor behöver fler rum, men det minsta delarna du behöver är tre. Visst låter det väldigt logiskt nu?! Men sen ska vi ju också fylla dessa med innehåll, för att en sida utan innehåll är inte värt mycket idag på webben.

Vad behöver din sida

Vad vill du ge dina besökare? En av de svåraste och lättaste frågorna att svara på. Saker som jag ofta stöter på olika webbsidor som känns behövs detta?

  • Kalender som visar vilket datum du publicerat
  • Klocka
  • Statistikräknare
  • Dina alla taggar på inläggen
  • Trasig bild
  • Länkar som inte längre fungerar

Det luriga är att bygga din sida med tillräckligt med information så att ditt budskap når fram klart och tydligt. För allt som inte är där för att stödja ditt budskap sänker värdet på din sida.

Slutsats

Du behöver hitta vad du vill ge för budskap med din sida för att kunna möblera den rätt. En lite extra sak att centrera texten är som att utgå med alla möbler från mitten av rummet. Det är både enklare och bekvämare att utgå från sidorna/väggarna för att skapa en bekväm miljö för dina besökare.

Vad är det du vill ge för budskap med din sida? Lämna en kommentar med hur du tänker kring att få din sida att gå hand i hand med ditt budskap.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

CommentLuv badge