Allt det du måste - Sylvia Lidén Nordlund
Att läsa många böcker är det bästa jag gjort
15 september, 2017
Nu startar webbdagarna
Nu startar webbdagarna i Göteborg
19 september, 2017

Börja tänka SEO utan att döda din unika röst

Börja tänka SEO utan att döda din unika röst

Allt detta tjat om detta med SEO! Ofta motsätter sig de olika sakerna som man ska göra och inte för att komma högt upp i Google och liknande. Grejen är att det är bara teorier, det är bara få saker som är bekräftade som något som Google prioriterar. Men då handlar det om innehållet är lika bra så är det några tekniska saker som avgör vilken rakning som ditt inlägg får. Hur optimerar du din blogg utan att sälja din själ?

Börja tänka SEO utan att döda din unika röst

Personligen så delar jag upp SEO i två delar, visst kan du dela upp det vidare om det skulle göra det lättare för dig. Men jag delar upp det i innehåll och tekniskt. Där det tekniska är:

  • Hastighet (Hur snabbt laddar ditt innehåll)
  • Korrekt SSL certifikat (har din sida ett grönt lås bredvid din url?)
  • Storleken på bilderna
  • Designen (ta bort allt onödigt)
  • Namnet på bilden

För att nämna några, sen kommer vi till innehållet:

  • Skriva texten för den som ska läsa den. Vad använder de för ord?
  • Alt text i bilden, lätt att glömma men riktigt viktig. Du kommer att hitta boxen som du kan fylla i alt texten på bilden när du laddar upp den. Det kan vara samma text som du har i titeln.
  • Bild i varje inlägg och på varje sida.
  • Dela ditt innehåll

Vad vill du jobba på idag?

När du har delat upp det i två delarna kan det vara så att du enklare kan se vad du vill jobba på. För grejen är att det mesta du läser om SEO är teorier. Och data som är insamlade är för att bekräfta en teori men vi vet ju aldrig hur testet har genomförts. Sen är många teorier baserade på den amerikanska marknaden vilket är riktigt annorlunda mot lilla landet lagom. I grund och botten så handlar SEO om att du ska testa olika saker och utvärdera dom. Vilket i sin tur leder till det där med att planera.

Att inte sälja sin själ till SEO är att utvärdera

När du bestämmer dig för att göra något som rekommenderas, skapa en testperiod och kör inte det för evigt bara för att. Du vill ju inte göra massa saker i onödan som inte ger nått?! Därför är det jätte viktigt att du reflekterar hur dina tester har gått. Vinner du på det eller slösar du bara din tid?

Vill du ha fler av denna typen av inlägg lämna din åsikt! Eller om du vill se nått annat i bloggen, hör av dig. Din röst är viktig!

7 Comments

  1. JennyJenny.se skriver:

    Tycker att de här inläggen med bra tips är jättevärdefulla. Även om det bara är teorier så är ju en del saker ändå bra att göra så fortsätt gärna med mer! 🙂

  2. Ulrika skriver:

    SEO är ju ngt som för många är ganska luddigt. Jag jobbar varje dag med SEO och optimerar både för lokalt/nationellt och internationellt.
    Jag tittar på teknik, onpage och offpage. Att ha ordning på dessa tre delar kan för vissa företag innebära väldigt stor skillnad i konvertering. Även för en bloggare att bli hittad i sök och bygga trafik till sin webbplats/blogg. Kontent is King är en slogan som funnits i några år nu. Tänk inte kvantitet utan kvalite. Man behöver alls inte sälja sin själ 🙂

    • Johanna skriver:

      Vad kul att du jobbar med SEO❤️ kan hålla med att de är stor skillnad att ha ordning på onpage och sånt. Tack dör dina grymma tankar!

  3. […] samt barn för att tvätta vår bil och träffa farmor och farfar. Själv var jag på Workshop med Johanna och Siranee, och en hel hög med andra […]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *