Det finns mängder av saker du kan ge en sponsor i ditt blogginlägg. Det handlar inte bara om att dina läsare ska klicka en länk. Utan om bilder, text och framförallt en länk. Genom att länka på din blogg ger du mer än bara ”klick” till den hemsida.
Det kan verkligen vara svårt att sätta en prislapp på det du skapar, speciellt när du inte riktigt vet djupet av det du skapar. Många företag ser ditt skapande som ”bara” ett inlägg. Men skapar vi ”bara inlägg”?
Underskatta inte ditt arbete eller läsare
Många gånger kommer företag att försöka pressa dina priser genom att använda din statistik emot dig. Att det enda värdet är hur många läsare din blogg har? Det är ett verkligen en sådant typisk gråskaledilemma. För det viktigaste är inte hur många som läser, utan hur många som interagerar med blogginlägget men inte nödvändigtvis klickar på länken. Ja du förstår dilemmat. Därför är det så svårt att sätta ett pris. Vi borde framför allt gå ihop och skapar en generell prissättning, för att få mer rättvis ersättning för vårt arbete. För just nu är det förvirrande att sätta priser och framförallt hålla sig till vad man är värld.
Vad ger ett blogginlägg?
Om vi går in djupare i vad du ger ett företag med ditt blogginlägg i arbete:
- Unikt skrivet innehåll om produkten/företaget (Gärna 300 ord)
- Unika bilder på produkten
- Länkning till produkten
När det kommer till länkning av en sida blir det hela komplext och framförallt mer än bara en länk.
Vad en länk gör mer än att vara klickbar?
I kombo med din text som berättar om produkten, skapar du ett kraftfullt lyft för den produktens egna sida i en sökning. Nu kommer vi helt enkelt in på SEO (Sökordsoptimering) och det Google kollar på för att du ska komma högt upp:
- Hur många relevanta länkar finns till sidan (det är där du kommer in i bilden, ditt blogginlägg ger nämligen relevans till länken)
- Rätt nyckelord, vilka ord väljer utomstående för att hitta rätt (detta ger du med din text som beskriver produkten, med din text hjälper du sökmotorerna att länka ihop dina ord om produkten till själva produkten)
Det är bara 2 punkter i en uppsjö av SEO som vi kan fördjupa oss i, men de är de jag tycker är viktigast när det kommer till att se vad en länk verkligen betyder. Sen spelar ju hur många som läser inlägget en roll och att hur många som klickar på länken det med. För ju fler du når ju mer relevance ger dina besökare åt just det blogginlägget och i sin tur länken som du delar.
En bra skriven text och relevanta bilder i ett sponsrat inlägg kommer alltid väga tyngst. Oavsett läsare.
Det du säljer är mycket mer än bara ett blogginlägg
Vad tycker du om sponsrade inlägg på bloggar? Bra eller dåligt? Lämna dina tankar om inlägget och vad du tycker vi säljer i ett blogginlägg.
Grymt inlägg! Särskilt eftersom jag själv är på jakt efter sponsorer. Tack för din syn på detta.
Vad kul att du är ute på jakt efter sponsorer. Lycka till och jag håller tummarna att du får dom som du verkligen vill ha?