Blogg

10 min utmaning boosta Fokusen

2 min läsning

Veckan som gick har varit väldigt trög och idéerna har inte sprudlat ut som de brukar. Därför tänkte jag utmana dig och mig själv att idag ta 10 minuter att meditera. Det finns mycket som du kan lära dig igenom att meditera en av dom är att låsa upp din fokus.

Utmaning: Att meditera 10 min

Varför: För att rensa huvudet på tankar och släppa det som är mindre viktigt.

Hur: Sätt dig bekvämt, ingen mobil (inte ens på vibration). Sätt en timer på 10 min. blunda och tänk på ingenting. Nu kommer den svåra delen att släppa alla tankar som kommer upp. Att varje gång det ploppar upp något att släppa det.

Johanna plato, utmaning

Vad ger egentligen meditation?

Din fokus blir vassare för att under meditationen har du bestämt dig för vad du ska fokusera på (ingenting). Varje gång det kommer upp något fokuserar du om igen. I meditationen släpper du allt som inte passade med det som du gör (allt som inte har med att tänka på ingenting). Det hjälper dig att släppa det som du inte behöver när du senare ska skapa nya saker. Den nyfunna fokusen hjälper dig att få en bättre kontroll över den saken du har bestämt dig för att göra just nu.

När du mediterar lär du dig att fokusera på det du vill och inte dela upp din fokus på massa olika saker.  Du kan använda dig av det när du attackeras av alla möjliga saker som tar bort din fokus på det du vill göra. Hur känner du för meditation? Klarade du utmaningen?

Johanna utmaning

 

Hitta tiden du är mest produktiv

2 min läsning

Ibland tar det hur lång tid som helst att göra en sak, andra gånger märker du inte ens av att du gör dom för att det går så snabbt. Hur kan vi hitta det där stället då hjärnan är som mest aktiv och samarbetar som bäst med oss?

Jag är en person som är mest aktiv på morgonen. Det betyder tidiga mornar för mig och jag får mycket gjort. Men att bli aktiv betyder också att ta bort allt det som kan störa en. Och det som är bra med tidiga mornar är att huvudet inte har hunnit fyllas med någonting annat ännu, och det som är viktigt att hinna starta innan den hinner göra det. Det tar ju kraft att läsa Facebook uppdateringar även om det inte känns som det.

arbeta med en kopp kaffe

För att kunna lista ut vilken tid på dygnet som du är mest produktiv måste du först bli medveten om det. Försöka att tänka på det under en tid. en dag räcker inte men en vecka kan om du hittar ett mönster. För det är just det vi letar efter ett mönster som du sedan kan anpassa efter ditt behov. För att när du vet vilken tid som du är mest produktiv på så kan du lägga dina de sakerna som du behöver får gjort där.

Jag delar upp min tid i 80-20 och det här är en siffra du kanske känner igen. 80% av de sakerna som du har på din lista behöver du inte ge så mycket energi åt att tänka.
Diska kan vara en sådan sak, som du “vill” göra men det kräver inte så mycket kraft av dig.

20 står för 20% av de tyngsta och viktigaste sakerna som du bör ta tag i när du når din produktiva sweetspot. Det är de som behöver kraften som låses upp den tiden. Men för att inte hoppa händelserna i för väg går vi tillbaka till hur du hittar den.

produktiv

Papper och penna, försök att skriva ner när det är att du känner att du flyt i ditt arbete. Det betyder inte att du behöver att skriva upp tid men att anteckna om du kände flytet på tidig morgon eller sen morgon. Försök att anteckna varje dag du arbetar på något när du känner att du har ett flyt. Snart kommer du att se ett mönster och det är i det mönstret som du kan börja använda till din fördel.

Hur du kan bygga en grym bloggbeskrivning

2 min läsning

Det är grymt när du får ihop en kort välpolerad bloggbeskrivning som du kan använda överallt för att berätta om din blogg. Det finns några trix som du kan testa för att se om du kan få ihop en grym bloggbeskrivning.

grymt varumärke

Med postitlappar och en penna är du redo att börja. Skriv ner varje svar på en ny postitlapp. Under varje fråga kan du se hur jag har svarat på dom när jag skapade slogan för denna bloggen.

1. Vem vill du skriva för?

En person som vill bygga på sin egna blogg och utvecklas med mig.

2. Varför bryr du dig?

Det var jobbigt när jag började blogga, det fanns inte så mycket information. Webben byggs av flera personer och inte en, tillsammans kan vi skapa en bättre och snyggare webb.

3. Vad kan du ge?

En samlingsplats där utveckling är i fokus. Dela kunskapen inom kodspråk, Bildbehandling och marknadsföring.

4. Vad har du som skiljer sig från andra?

Bloggen är skriven för läsaren, ur ett personligt perspektiv. Språket är anpassat för att alla ska kunna vara med och utvecklas inga nich-ord om de inte förklaras. En it-blogg som bygger på hur man gör, inte att man gör. En inspirationskälla för bloggaren.

 Flytta om lapparna så att de känns mer flytande, när du läser dom. Det ska kännas bra, som pricken över i:et. Nu är det dags att bygga om. Så lite text som möjligt men ändå förklara vad du gör är målet. Nu är den jobbiga delen, skriva om tills du blir nöjd.

Min blev:

“Grym inspiration för en briljant bloggare”

Funkade det för dig? Om inte vad var det som inte funkade? Det går alltid att fila på metoderna 🙂

 

Uppdatera eller gör om ditt varumärke

4 min läsning

Det räcker inte längre att vara spammig eller provocerande. Det funkade förut men nu finns det för många som kör samma race, att allt blir bara ett brus. Hur kan vi göra för att slå igenom detta bruset? Det jag har funnit bland framgångsrika bloggar (inte svenska) är att alla har en sak gemensamt.  Ett starkt varumärke.

Jag tänkte att du och jag skulle börja bygga på våra varumärken. Bli briljanta bloggare helt enkelt. Att blogga är ju en utvecklings kurva som bara går uppåt och med den kurvan vill vi ju att läsarna ska växa och växa med oss. För att kunna bygga upp eller bygga på måste vi först bestämma vad vi vill säg? Vad vill du ge läsaren för känsla när de tar del av det vi har slitigt ihop?

varumärke

Det är dina fingrar som trycker ner tangenterna, så det är du som bestämmer vad du vill säga. Men om du vill att andra ska läsa och tycka om det du gör får du hålla tanken på att skriva till en annan person. Och det är viktigt det där med en för att det är bara en som läser dina ord, alla läser vi sakerna personligt och då är det en idé att skriva till den personen för att knyta en kontakt. För det är ju det vi gör, vi knyter kontakter med alla underbara människor där ute. Men vi kan bara göra det en gång i taget, för det är bara en som läser dina ord, ser din video eller bilder.

Dags att bygga upp eller på ditt varumärke.

Vad är det du egentligen sänder ut för signaler?
Tänk på vad har du för bilder? Vad säger de om dig? Vad skriver du? Hur ofta skriver du?
Exempel: Jag lägger upp ett inlägg om dagen på dagens outfit, bilden är suddig och tagen i all hast bara för att jag ska få upp ett inlägg. Ibland lägger jag inte upp några inlägg på flera dagar kanske veckor, för att jag har inte tid. Min design på bloggen är riktigt snygg och jag älskar att skriva om mode.

Vad tycker du att jag ska göra för att bygga på mitt varumärke?

varumärke

Att börja tänka på saker som du kan byta ut och saker som du vill ha kvar kommer du att forma om ditt varumärke. Det är det som är viktigt när du tittar på hur du ska bygga om eller bygga på ditt varumärke. Ta ut allt ditt tyckande och tänkande om din blogg och analysera det utifrån vad du vill göra och ge dina läsare. Det är inte svårare än så eller? Jo det är riktigt svårt att börja tänka i de banorna och framför allt skriva ner det för att komma ihåg det och förbättra.

En liten hjälp på traven kan vara att svara på dessa frågor:

  • Vad bloggar du om idag? (var så detaljerad du kan, vardagen är inte detaljerat)
  • Hur ofta lägger du upp saker på din blogg?
  • Vad vill du blogga om? (Nu ska du gräva ner på djupet Vardagen: hunden Carl, min mat och träningsredskapen jag använder )
  • Hur ofta vill jag uppdatera? (Tänk på att vara realistisk i ditt övriga liv för all tid du väljer att blogga gör att du väljer bort något annat)

De två sista frågorna kommer att bli början på förändringen av ditt varumärke och även målsättningen för din blogg.

Varumärke

Det mitt varumärke behöver och det jag behöver öva på är att skapa en dialog med dig. Att vi ska starta en dialog och att jag inte bara ska hålla i en monolog. För det är inte det som är syftet med enklaknep, utan syftet är att vi ska bygga på våran utveckling. Som en gemenskap i att bli bättre personligen men stöttas av mig och resten som läser enklaknep. För det är inte lätta att gör allt själv och det behöver inte vara så heller. Det ska jag bli bättre på visa att enklaknep finns för dig och ditt bloggande.

Vad tycker du? är det viktigt att skapa ett namn för sig, ett varumärke?

Hur du kan bygga ett grymt varumärke

1 min läsning

Din blogg ditt varumärke. Det kan vara jätte krångligt det där med varumärke, men genom att börja tänka på det lite mer aktivt kan du förändra det och göra det till vad du vill. Det finns inget som är skrivet i sten utan du kan börja forma det när du vill.

Grymt varumärke

Vad handlar din blogg om? Är en av nycklarna för att låsa upp full access till att forma varumärket. Att skriva ner det på papper ger dig möjligheten att känna igen det du har skapat. Försök vara så detaljerad som möjligt, fler detaljer hjälper dig att se de olika delarna som bygger upp hela din blogg.

Vad säger din blogg? Igenom att  titta på vad du har skrivit på din blogg kan du se om de stämmer överens med hur du beskriver din blogg. Om den inte gör det, varför? Är din blogg glad eller ledsen? Vad ger de senaste inläggen dig för känsla?

Vad vill du att din blogg ska handla om? För att skapa ett grymt varumärke måste du veta vart du ska. Detta gör du igenom att börja tänka på vad du vill att din blogg ska handla om. Vad din blogg ska symbolisera.

Sedan kommer det svåra med att skapa ett grymt varumärke att aktivt tänka på de sakerna som du skrev upp på vad du vill att bloggen ska handla om. Vad ska din blogg skapa för känsla hos läsaren? Avund? Inspiration? Locka till skratt? Din blogg, du bestämmer.