enklakneps blogg

Har du zombie-innehåll på din hemsida?

Har du zombie-innehåll på din hemsida?

Det är bevisat om och om igen att all information på våra sidor är inte bra för sidans hälsa. Zombie-innehåll är både sidor och blogginlägg som blir besökta eller ger sidan något. De ligger just nu bara och tar liv från din sida. När jag började läsa om detta fenomen så kände jag bara att jag ville dela det med dig!

Vi alla kan nog behöva en rensning och organisering av våra sidor. Jag började för ett år sedan att gå genom mitt innehåll och bena ut det innehållet som inte ger något. Det var långt innan jag fick höra talas om zombie-innehåll som jag nu också gillar att kalla det.

Vad är zombie-innehåll?

Det kanske beskriver sig själv jag vet inte. Jag kände inte att det var helt klart när jag först läste om det men efter lite grävande så klarnade det lite. Som jag har förstått det är zombie-innehåll sånt som inte ger något värde till sidan. Det vill säga sidor och inlägg som:

  • Ingen besöker längre.
  • Inte styrker ditt syfte.
  • Har trasiga länkar.
  • Reklamsidor och inlägg som är äldre än 3 månader.

Rätt och slätt tolkar jag det som innehåll som har blivit en zombie. Och gör inget för att hjälpa din sida utan mer äter på kraften den har idag. Genom att när en sökmotor går genom din sida så ser den massa saker som inte är relevant. Vilket i sin tur leder till sämre läge. Det är vad de flesta tror men det är inte bekräftat av sökmotorerna. De vill ju hålla sina algoritmer hemliga så att risken minskar att någon kan fuska sig till en bra plats.

Att komma över att det gör ont att ta bort sina skapelser.

För mig var det lite smärtsamt att ta bort innehåll som jag har skapa. Jag har ju lagt ner timmar på att skapa det. Det var det som inspirerade mig att skriva detta inlägget. För det finns allt för mycket som säger att för mycket obesökta är dåligt för sin hemsida. Därför det är så viktigt att ge sin hemsida ett syfte. Det som hjälpte mig mest för rensa bland mitt zombie-innehåll var just att skriva ner en klar bild av vad min hemsida ska vara. Vad är syftet med din sida?

SEO fördelarna med att ta bort ditt zombie-innehåll

Har du någon gång varit inne på en sida som skatteverket? Det är extremt frustrerande att navigera den sidan, just för att det ligger mycket skit och skräpar. Det är ett superbra exempel på en sida som prioriterar att ha all information aktuell som inte blandad. Oavsett om du har en hemsida eller en blogg är det bra att rensa bland ditt innehåll. Just för att det finns fler och fler rapporter som pekar på att det hjälper din sida att ranka högre i sökmotorerna. För som jag har förstått det så rankar man utifrån hur relevant ditt innehåll är på varje ämne. För mig tolkar jag relevant innehåll som:

  • Innehåll som besöks/läses.
  • Det är inom ämnet/kategorin som din hemsida eller blogg är.
  • Aktuellt innehåll som inte har utgått. Exempel på utgått innehåll:
    • Avslutade tävlingar
    • Rabatter
    • Afiliate/reklamlänks innehåll
  • Innehåll som du inte kan länka samma med annat innehåll på den sida.
  • Allt innehåll som inte känns nice för dig!

Skälet till att för mycket på din sida minskar värdet på den

För mig handlar värdet på en sida utifrån hur mycket de hjälper personer med en specifik sak. Oftast handlar värdeminskningen att man publicerar allt möjligt utan en klar bild i vad man vill ge till sina besökare. I översättning så skapar man majoriteten av innehåll som har kort livslängd. Och det i sin tur skapar massa zombier på din sida som bara ligger och tar plats.

Min utmaning till dig är att kolla på om du har några zombier på din sida som ligger och luktar! Jag personligen håller är just nu på zombiejakt på denna sidan.

Hur du kan bli bättre på att skriva

Hur du kan bli bättre på att skriva

Som dyslektiker är det lite svårare att läsa och skriva än för många andra. Det var något som hindrade mig från att skriva tidigare, det var svårt att skriva bra och texter som "flöt". Det är något som jag tränar på vare dag och inget direkt hinder längre. Det som jag...

läs mer
Hur du kan skapa en grym grafisk profil

Hur du kan skapa en grym grafisk profil

Det är inte bara snyggt att ha en grafisk profil de är väldigt behändiga att använda med. Du skapar dina regler på vad din sida eller blogg ska utstråla och en grafisk profil kan användas till mängder av saker. För att slå igenom allt brus som finns på nätet och visa...

läs mer
Utveckla bloggen med en lätt checklista

Utveckla bloggen med en lätt checklista

Fantastiskt nu avslutar vi denna veckan av introduceringen av de nya kategorierna och den nya standarden som jag har bestämt för bloggen. Det är kommer att visa sig några förändringar efter hand så än är de inte slut på att utveckla bloggen. Idag tänkte jag att vi...

läs mer
Har du hört talas om HEART mål?

Har du hört talas om HEART mål?

SMART mål är en struktur för hur du kan sätta upp dina mål. Vi har i ett tidigare inlägg gått genom vad SMART mål är och vill du läsa om det hittar du inlägget här. Det finns mängder av diskussioner på nätet om just HEART mål. Att ta sina mål till en helt ny nivå....

läs mer
Känner du dig fast? Hur du kan driva framåt

Känner du dig fast? Hur du kan driva framåt

Den där känsla att stå fast, att inte röra sig i någon riktning kan framkalla en massiv stress. Som vi vet leder stress till en obalans i livet och det vill vi ju inte ha. Det är viktigt för oss att driva framåt och utvecklas för att kunna må bra, förändra delar av...

läs mer
Vad ett SMART mål är

Vad ett SMART mål är

Dags att gå igenom vad ett SMART mål är och hur det kan hjälpa dig till ett mer produktivt liv. När du börjar att sätta upp dina mål utifrån SMART kommer du märka skillnaden och att du genomför fler mål än vad du har gjort innan.   Varje bokstav i SMART står för...

läs mer
Vad ett SMART mål är

Vad ett SMART mål är

Dags att gå igenom vad ett SMART mål är och hur det kan hjälpa dig till ett mer produktivt liv. När du börjar att sätta upp dina mål utifrån SMART kommer du märka skillnaden och att du genomför fler mål än vad du har gjort innan.   Varje bokstav i SMART står för...

läs mer
Nästa vecka kommer enklaknep igång

Nästa vecka kommer enklaknep igång

Nu är det snart dags att testa de nya kategorierna och dom små ändringarna som jag har gjort i designen. Det kommer att bli spännande att se vad du tycker om en mer nischad blogg! Eftersom jag har utvecklat bloggen emot mer personlig utveckling och inte lika generellt...

läs mer
Förändringens vindar, kategorier

Förändringens vindar, kategorier

Jag har i tidigare inlägg skrivit om vikten att ha få kategorier. Och nu tänkte jag att vi skulle gå igenom lite hur jag kommer att bygga upp förändringen här på bloggen. För att något som inte utvecklas blir tråkigt tillslut!  Även om det inte än händer så mycket på...

läs mer
Varför bra människor gör dåliga saker

Varför bra människor gör dåliga saker

Detta inlägget är inspirerar av Greenpeace, som många av oss skulle säga fightas för bra saker. Även om det är en god organisation gör de dåliga saker för att få resultat. I mina tankar finns det monumentet som förstördes under deras klumpiga fötter, ett monument som...

läs mer
Johanna bergsro profil

Hej!

Den som hammrar på tangenterna heter Johanna. Och den här bloggen riktar in sig på Marknadsföring, sociala media och framför allt hur vi kan växa på webben. 

Jag älskar att ta reda på hur man göra saker. Och det är ett av skälen till att jag tillverkar klistermärken på min fritid. Men för det mesta så är jag nyfiken på hur saker och ting fungerar på webben. Som marknadsföring. 

Vi har mängder av möjligheter att påverka titta bara på siffrorna från rapporten svenskarna och internet

%

Använder internet dagligen

%

Söker dagligen på Google

%

Använder sociala media dagligen

Prenumerera på hemliga brev,Få Instagram checklista,Exklusiva knep och nyheter


0