enklakneps blogg

Är content marketing ute 2020 och vad är content experience?!

Är content marketing ute 2020 och vad är content experience?!

Många experter inom området har under 2019 snackat om att content marketing är ett urvattnat ord som inte längre stämmer in på vad som skapas på webben. Det är här content experience kommer in och jag vet inte om du har känt det men vi börjar bli mer upplevelse drivna. Vi kan betala mängder för att få vara med om en upplevelse. Och jag tror att vi kan vinna genom att skapa upplevelser i vårt innehåll. Och vad vi kan tänka på för att skapa en upplevelse för andra!

content experince

För att kunna hänga med i trenderna och utvecklingen måste du ha en stabil grund att stå på. Veta vad dina värdegrunder och syfte är så att du inte slarvar bort dig på vägen. För det är extrem lätt att kopiera det som folk som lyckats har gjort utan att tänka på om det passar mig.

Vad är content marketing?

Content markting  brukar beskrivas som en strategisk marknadsföring. Där man skapar värdefullt, relevant och konsekvent innehåll online. Det var det jag kunde hitta som de flesta var överens om att det var content marketing, men sen så börjar det spreta åt alla håll.

Och vad är skillnaden till content experience?

Nu ska vi göra det lite krångligt, för som jag förstår det så lägger vi på lite fler lager. Det ska vara personifierat, tala till känslor, drivet av statistik och att man ska skapa samma miljö över alla plattformar. En annan stor grej är att återanvända innehåll som redan ligger ute. Skapa ett bättre kretslopp kring sitt innehåll.

Vad kan vi börja tänka för att skapa mer upplevelse på webben?

Jag är ständigt själv inne i en testperiod. Så nej än har jag inte börjat anamma detta fullt ut. Men tänkte på att varför inte dela med mig av vad jag planerar att göra så kan du jobba på det längs med mig eller se hur det funkar för mig. Mina fallgropar är att:

  • Återanvända innehåll på fler plattformar.
  • Skapa en serie av innehåll som är länkat ihop starkare.
  • Bryta det mönstret jag har nu när jag skriver innehåll.
  • Skriva kortare innehåll mer anpassat för mobil.

Det är några av dom sakerna som jag ska jobba på.

Höja nivån på vårt innehåll genom att analysera vad vi gör!

Något som jag även såg om content experience när jag gjorde min research är om att man prioriterar att analysera sin statistik.

Har du koll på vilket innehåll som folk gillade mest?

Det som har mest interaktioner ska man återanvända och sprida igen på fler ställen. Genom att göra om det, som att ta ut citat eller klippa om en video. Återanvändning av innehåll är lite som att måla om en möbel. Den är samma grund, man göra om lite för att det ska kännas nytt. Men ändå ha kvar stommen som funkade. Här kommer vi in på ett annat koncept som är evergreen innehåll. Som är den perfekta starten för dig som vill skapa ditt kretslopp av innehåll.

Har du skrivet evergreen innehåll kan du länka det flera gånger under ett år.

Tidlöst innehåll på din hemsida kan du sprida som det är flera gånger på ett år. Jag har sett att många som jobbar aktivt med SEO. Länkar sina artiklar den dagen de publicerar, 1 månad senare, 6 månader senare och ett år senare. För att driva trafik och fortfarande göra att en tidlös artikel är relevant. För en artikel är bara så relevant som den får besök, hårt men sant. Och jag tror att det kan vara en vinnande sak i content experiance att erbjuda bra innehåll även om det inte är nypublicerat och ryker. För det kan ju vara så att de missade det just då det kom ut.

Så till dig och mig vill jag typ säga väga återanvänd och våga publicera på webben!

Organisera dina bloggtankar, Papper vs appar

Organisera dina bloggtankar, Papper vs appar

Det finns mycket som vi bloggare måste hålla koll på eller hur? Och en av dom är att inte glömma grymma idéer till inlägg. Du vill ju kunna lätt klottra ner dom, för att vid ett senare tillfälle ta upp dom och skriva ditt inlägg. Vad är bäst när du behöver klottra ner...

läs mer

Första Youtube filmen

Då var det dags att sätta sig framför kameran och se hur det känns. Tidigare har bara "hemliga" tutorials spelats in som de med länk bara har kunnat se. Men nu ska det bli lite ändring och upp kommer lite tutorials som alla kan se. Har du tips till mig som nybörjare...

läs mer
Fördjupa oss i vår egna blogg, personlighetspåverkan

Fördjupa oss i vår egna blogg, personlighetspåverkan

Hur påverkas bloggen va våran personlighet? Och vilken är den som lyser starkast igenom på din blogg? Många saker som kan hjälpa dig att blogga bättre och lättare hitta dina rätta läsare. Allt blir lite lättare om vi fördjupar oss i våra egna bloggar?  Vi har en mängd...

läs mer
När är det rätt att använda reklam på bloggen?

När är det rätt att använda reklam på bloggen?

Den där eviga frågan använda reklam på bloggen eller inte? Det är en hård marknad bland företag som vill att du ska skriva om deras produkter. Även länka till deras sida så att de kommer högre upp i Google.  Men när är det rätt för din blogg att använda reklam?  Det...

läs mer
Är din blogg inte längre är utmanande?!

Är din blogg inte längre är utmanande?!

Har du tröttnat på bloggen eller prioriterar annat före den? Ibland hamnar vi i en tröttsam cirkel som bara går om och om igen. Helt enkelt är din blogg inte utmanande längre, det ger dig inget alls eller mycket lite att uppdatera din blogg. Hur kan vi få ut mer av...

läs mer
Vilken passion är din blogg baserad på?

Vilken passion är din blogg baserad på?

Skulle du säga att en blogg som är baserad på en passion är bättre än andra bloggar? Är det en skillnad på bloggare som har en passion för att visa upp och en som brinner för ämnet den skriver om? Många funderingar på vad som gör en blogg bra, vad som gör att en blogg...

läs mer
Organisera dina tankar och få saker gjorda

Organisera dina tankar och få saker gjorda

Du vet att du behöver göra massa saker men vet inte var du ska börja. Det är jätte svårt att komma igång om man inte har skrivit ner vad det är som du vill eller behöver att göra.  Men hur gör man det om man inte ens vet vart man ska börja att skriva ner. Brainstorma...

läs mer
Har du appar / tillägg till din Chrome?

Har du appar / tillägg till din Chrome?

Visste du att chrome är den populäraste webbläsaren i världen just nu? Men det är så mycket mer som kan hjälpa dig när du kollar runt på webben. Har du några tillägg till din chrome? Jag tänkte att dela med mig av små fiffiga som jag använder mig av och även lite tips...

läs mer
Snart blir det Instagram overload

Snart blir det Instagram overload

Den 17 juni vill min mobil aldrig mer starta. Den hade fastnat i en boot loop, den bara startade om sig hela tiden. Åkte till tele2 och lämnade in den, utan att säga nått till mig kastade verkstaden den. Yeah, ingen mobil och tele2 kunde inte ge mig någon ny för de...

läs mer
Johanna bergsro profil

Hej!

Den som hammrar på tangenterna heter Johanna. Och den här bloggen riktar in sig på Marknadsföring, sociala media och framför allt hur vi kan växa på webben. 

Jag älskar att ta reda på hur man göra saker. Och det är ett av skälen till att jag tillverkar klistermärken på min fritid. Men för det mesta så är jag nyfiken på hur saker och ting fungerar på webben. Som marknadsföring. 

Vi har mängder av möjligheter att påverka titta bara på siffrorna från rapporten svenskarna och internet

%

Använder internet dagligen

%

Söker dagligen på Google

%

Använder sociala media dagligen

Prenumerera på hemliga brev,Få Instagram checklista,Exklusiva knep och nyheter


0