Att sponsra eller inte sponsra som företag till bloggare

Du vill marknadsföra dig och bloggar är ett ypperligt sätt att gör det på. Men för att du ska kunna få det du vill och kunna veta vad du betalar för måste du ju veta lite om vad du kan ställa för krav och vad som bara är ordbajseri i branschen. För oftast så ställ vi emot varandra bloggare och företag, då bloggvärlden hetsar om fakturor och företag hetsar om att betala så lite som möjligt för så mycket som möjligt. Men vad kan du basera sponsringen på och vad betyder all statistik? 

Att sponsra eller inte sponsra som företag

Det finns ju så mycket att hålla koll på, sidvisningar, unika besökare och vad är ration?! För sidvisningar är ju inte samma sak som unika besökare, då sidvisningar kan vara samma person flera gånger om. Till och med små robotar som kryper runt på webben och kollar informationen som finns där. Det där med följare kan vara en hel djungel med tanke på köpta eller inte.

Först måste du sätta ditt mål

För att du ska veta vad du ska få ut av reklam så måste du sätta ett mål. Det kan vara små mål som att du vill ha 10 nya besökare på din sida eller få en försäljning. Det finns inga rätt eller fel mål men det du måste kolla på är vad vill du ha ut av din sponsring, det kan vara att få ut ordet och sprida dig på det sättet. Eller varför inte bara ha en länk på en sida för att höja sitt värde på sidan.

Saken är att du måste ha en klar målsättning eller vision för att du ska kunna hitta rätt bland bloggare. Det finns bloggare för allt. Det är en super stor marknad och har du en produkt som många bloggare vill ha måste du ha en kravspec för att du ska kunna få ut något av att marknadsföra dig på detta sättet. Det är inte som traditionellt i tidningar och på tv där informationen tas in mer passivt. Utan du har alla möjligheter att påverka.

Vad säger all statistik på bloggen?

Eftersom statistik är lätt att böja och vinkla så ska du inte lägga för mycket vikt i den. Om vi delar upp dom lite för att få översyn på vilka olika statistik det finns:

Sidvisningar/page view

Hur många gånger en sida laddas, en sida laddas både när en fysisk person går in men även när vissa botar (program) går in och söker genom sidan. Så det i sin tur leder till högst opålitligt mätningssätt. Då det enkelt kan manipuleras genom att ladda om sidan gång på gång.

Unika besökare/besökare

Hur många ip adresser som besöker en sida under en viss tid. Om man har 8000 unika besökare i veckan så är det inte 8000 fysiska personer i veckan som besöker sidan. Utan den räknar en ip adress som en besökare under en session och när den har gått ut så räknas samma ip dress som en ny unik besökare. Så om jag går in på en sida så räknas jag som en besökare men om jag sedan återvänder till samma sida timmar senare så räknas jag som 2 unika besökare. Det är när min ip adress har slutat att vara aktiv i sin session som jag räknas som en ny unik besökare.

Unika besökare är inte samma sak om unik fysisk person som går in på sidan.

Sen kan man gå in på det mer avancerade och kolla hur många enheter som besökt sidan. Eller varför inte unika ipadresser, och rensa ut dubbletterna. Dock har alla metoder på att mäta sina nackdelar och eftersom bloggvärlden inte har en standard i vilket verktyg man ska mäta sin statisk med så kan samma sida se helt olika beroende på vilket verktyg de använder.

Vad säger all statistik på sociala medier?

Följare på sociala medier

Här är det klurigt för att följare säger inte så mycket om kontot. För även här finns det sätt att manipulera. Köpa följare eller follow4follow (Följer du mig så följer jag dig) är inte kvalitativa följare alltid. Så det första du kan kolla på är hur många likes har varje bild, gå lite längre tillbaka. Ett konto som har mer än 1000 följare borde har 1% eller mer interaktioner. Det vill säga likes och kommentarer. Om personen har 17 000 följare så borde personen minst ha 170 likes. Annars är det nått som är galet med kontot och håll dig långt där ifrån. Men för att du ska se om konto är ett follow4follow måste vi titta på ration.

Ration/ fans

På mitt konto har jag en ration som ligger på 1/5, för varje person som jag följer så är det 5 som följer mig tillbaka. Det är här vi kan se hur starkt varumärke som personen med kontot har. För själva följarantalet fristående har väldigt lite betydelse. Men om du börjar titta på ration så kan du se varumärkesvärdet på kontot. Hur räknar vi ut det? Först kan du ta det enkla hur många följare minus hur många personen följer. Då får du resultatet av hur influensrik personen är, detta är ju efter om du har kollat om personen har köpt följare som står ovanför. Sen för att gå ner ännu mer i det kan vi räkna ut ration på kontot för att göra det lite enklare. Och det gör du genom att ta antalet följare delat på hur många personen följer.

Hur starkt är varumärket = följare – följer
Ration på kontot = följare / följer

Instagram statiskt

Impressons/eponeringar, reach/räckvidd och engagment/interaktioner vad betyder de för dig egentligen? Impressions är mer eller mindre som sidvisningar, hur många gånger någonting har laddats. Det som med sidvisningar behöver inte betyda att det setts med mänskliga ögon utan kan lika väl vara en liten bot som kollar igenom den. Reach är som unika besökare och har samma svagheter. Engagment är hur många interaktioner bilden har fått, kommentarer, likes och sparade.

Statistik är helt värdelöst om du inte kan förädla det.

Vad kan du göra med statistiken du får och hur avgörande är det för priset?

Det hela kommer snabbt ner i vad är rätt att betala för en plats i någon annans flöde. Vare sig det är på bloggen eller något socialt media. Det är här dina mål kommer in, för att du kan satsa mindre summa på mindre konton och slå igenom mycket mer än på de större kanalerna. Allt kommer ner till hur bloggarens varumärke är och hur mycket sponsring den får. Har bloggaren/influencern sina besökares förtroende och värnar om det eller ser de dig bara som en kassa ko för att få gratis saker? För det viktiga är ju att ni båda ska gå ifrån samarbetet med en känsla av vinst. Mitt råd till dig som funderar på att sponsra, är att du först kolla på hur ser det ut på bloggen/kontot, tar personen bra bilder? Passar denna personen ihop med det du ska sälja?

Ställ dig frågorna:

  • Om jag fanns med på detta kontot, skulle det höja mitt varumärkes styrka?
  • Hur mycket skulle det vara värt för mitt företag att synas på detta kontot?
  • Är det värt att betala för?

Håll koll på sista frågan för om du inte är villig att betala för din plats, är det ingen idé att lägga ner tid på denna typen av marknadsföring. Ja produkter är en form av betalning, men inte en rabatt kod. Det kommer alltid att finnas bloggare/influencers som är villiga att sprida dina saker för ingenting, problemet är att du värdesätter ditt egna företag utifrån av hur mycket är du villig att betala för att synas. För ingen vill ju betala för något de inte tror på. Tror du på din produkt?

Vad säger det om ditt företag om du inte är villig att betala för någons arbete?

Efter det så kan du kolla på statistiken och uppskatta värdet på den ungefärliga spridningen. Om du inte har färdigställt ditt mål innan du kommit hit så kan du lika väl kasta pengarna i sjön. Du måste kunna mäta om du lyckats eller inte för att kunna se hur du ska kunna utvecklas. Nå just dom kunderna som du behöver.

Var inte en snåljåp utan kolla upp de som du vill samarbeta med

Budgetar hit och dit, om du sätter dina mål, kollar upp bloggaren/influencern. Om du börjar jobba med dom som du tycker om och passar för din bransch är det svår att vara snål. Basera ditt pris och samarbeten på hur väl bloggarens varumärke matchar ditt egna. Just för att då hittar du likasinnade som är behov av just det du säljer.

Om du inte är villig att betala någon för deras jobb. Hur kan du förvänta dig att någon ska betala för ditt?

2 thoughts on “Att sponsra eller inte sponsra som företag till bloggare

    1. Oj tips på hur man skulle kunna övertyga ett företag. Jag tänker att om du har en sån välarbetad produkt/blogg så kommer du inte behöva övertyga någon. lägg fokus på vilket problem du löser för företaget så kommer behöver du inte övertyga om något.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

CommentLuv badge