Ärliga med reklamen varför ska vi vara det??3 min läsning

Det råder ett uppmärksamhetskrig emellan företag som använder sig av influenceras. Vissa kastar pengar på en för att synas medan andra kastar saker och har inte råd att betala. Nu när vi hämtar nästan all vår information från webben. Så har du som influencer en av dom viktigaste rollerna. Du visar upp produkter för din “tribe” som de kanske inte hade stött på annars. Det är viktigare än någonsin nu när vi inte längre i samma utsträckning kan matas av nya produkter passivt som det var förr. 

Ärliga med reklamen

Skälet är att du kan inte vara lika passiv på webben, du måste ju gå in på sidorna. Du måste öppna apparna. Därför är en influencer den viktigaste kanalen för företag att nå ut. Får att då kan de nå människor som inte kände till deras produkt innan. Det ökar ju igenkänningsvärdet som i sin tur leder till ett starkare varumärke. Varför ska vi vara ärliga med reklamen på våra kanaler? Får företaget mer värde om du inte nämner det?

De använder din röst för att förstärka sitt namn

Du stärker ditt genom att vara ärlig mot din “tribe” om du och företaget har ingått ett avtal om det du publicerar. En notis om att innehållet är sponsrat är en indikation att relationen är ömsesidig emellan företag och influencer. För att det säger hej vi gillade denna influencerns jobb och vill göra ett samarbete med öppna kort.  Ni förstärker varandras namn, ditt för att du har sån bra “tribe” att företag vill jobba med dig. För företaget att du som har så stort ansvar emot din “tribe” gillar deras produkt och är villig att rekommendera den. Att vi är ärliga med reklamen sänker ju inte förtroendet om vi kan stå bakom det som vi kan med allt annat vi gör.

Det finns inga gråzoner i att vara ärliga med reklam

Nope, hur mycket du skulle vilja så finns det inga fucking gråzoner. Alla gråa metoder du använder dig av kommer resultera i minskat värde på dina kanaler. För din “tribe” är smart.

En tumregel är att allt material som finns i innehållet (inlägget) som är sponsrat ska även märkas ut om de används på andra ställen. Så om du delar bilder från ett inlägg som är sponsrat, märk ut det. Delar du text, märk ut det. Det finns inga gråzoner som att – vi kom bara överens om detta, så då är inte detta sponsrat. Om du skapade materialet i samband med ett sponsringsavtal så ska det märkas ut. Annars ser det märkligt ut om du har sponsrat på ett ställe och inte på det andra. Du vill inte att din “tribe” ska ifråga sätta din ärlighet eller hur?!

Vi behöver varandra så glöm inte att visa det

Utan din “tribe” ingen sponsring. Jag vet att många uttrycker hur viktig du är som läser men glömmer det så fort pengar kommer in i smeten. Det är därför det är så viktigt att sätta sig ner innan och skriva ner varför du lägger upp innehåll på dina kanaler. Syftet! För att du inte ska bli en av dom som tappat bort sig på vägen och låtit sitt varumärke dö för pengarna. För du kan få båda, du behöver ha tålamod. Våga gå ut och be om att bli sponsrad. För du är grym som du är!

Ser du ofta influencers som inte är ärlig med sin reklam? Berätta dina erfarenheter om att märka ut reklam i en kommentar.

2 thoughts on “Ärliga med reklamen varför ska vi vara det??3 min läsning

  1. Haha så sant! Jag tror många är oärliga med reklam för att de skäms över att göra reklam. Svenskar är generellt sett dåliga på att sälja och tycker att sälj och reklam är fult. Smyga går däremot utmärkt 😛

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *