Varumärkesarketyper som visar på hur målgrupp är viktigt

Varumärkesarketyper som visar på hur målgrupp är viktigt

Lyssna på inlägget här under:

12 Varumärkesarketyper är nått av det coolaste jag kommit över. Eller ja det säger jag om allt som är nytt och gå in på ämnen som har med sociala tekniker. Vi är unika men ändå inte och genom det brukar man använda sig av arketyper som egentligen bara är ett annat ord för kategorier i denna kontexten.

Dom flesta brukar säga att det finns 12 just nu. Men allt kan ju ändras. Varumärkesarketyper är ett sätt att beskriva ett koncept som går ut på att identifiera personlighetsdrag som superfans av märket har. Redbull är ett sånt företag som är lätt att identifiera med en personlighet. Äventyraren, det är så fruktansvärt snyggt gjort av redbull att de har tagit en hel marknad av extremsport och verkligen positionera sig som ingen annan gjort innan.

De 12 varumärkesarketyperna lista

Vårdare = Volvo
Medelman = Volkswagen
Älskare = Chanel
Härskare =Rolex
Skapare = Apple, Adobe, LEGO
Oskuld = Dove
Skämtare = Ben & Jerry’s
Rebell = Harley-Davidson, Disel
Magiker = Disney
Filosof = Google
Äventyrare = Northface, Redbull
Krigare = Nike

Vad man tror är att en varumärkesarketyp ger individen möjligheten att uttrycka sin identitet genom vilket varumärke den använder. För att här smälter vår identitet ihop med hur och vad vi konsumerar. Även om vi inte vill det så är vi en android eller iphone användare och identifierar oss med just vilket märke vi köper. Iphone brukar ses som en lyxigare produkt än om man skulle säga en oneplus (android).

När vi köper produkter så spelar hur vi vill identifiera oss in väldig mycket.

Och när vi snackar om det så kan du faktiskt ta hjälp av detta när du gör din egna marknadsföring. För att du kan titta på hur märkena inom den varumärkesarketypen som din produkt eller tjänst finns gör för att nå fram till sina fans. När du börjar titta runt omkring dig och se varumärkesarketyperna så behöver du inte uppfinna hjulet om och om igen när du ska marknadsföra dig. För att de stora företagen har redan banat vägen och du kan ta dom bitarna som du gillar och sätta in i din plan.

Även om vi är unika så kan varumärkesarketyper vara din väg till en bättre marknadsföring.

Vi köper varumärket och inte prylen. För vissa är det lite viktigare än andra. Men det fråntar oss inte faktumet att vi navigerar i vår konsumtion idag genom den identitet/värderingar varumärket har. Därför kan det vara viktigt att känna till att det finns redan en teori satt idag som vi kan leka med och se hur vi kan kommunicera med andra på ett bättre sätt. Genom att ta reda på vilken arketyp som passar in på vårt företag, titta på hur andra göra. För det är bara när vi vet hur andra gör inom vårt område som vi kan testa eller följa det för att se vad det blir för resultat.

Utförbara steg:

Välj 1 av de 12 kategorierna. Titta på ett företag som du identifierar som den kategorin och leta fram 3 punkter i deras budskap som de verkar upprepa.

Ta vårdaren och Volvo som exempel. Hur mycket av deras reklam skriker inte säkerhet, värdering av familj och omhändertagande?! Titta på budskapet som de sänder ut och splittra upp det, dela in det och se om du kan får viktiga ledtrådar till ditt skapande.

Skälet till detta inlägget

Jag vill visa dig att när det känns som vi har kört fast så kan vi alltid gå tillbaka början, till kategorisera in och analysera. Då kan vi på riktigt sätta fingret på hur de personerna som vi försöker nå ut till vill bli talat med. Min analys av enklaknep är att jag ligger i kategorin filosof.

”Med all kunskap måste du tillhandahålla intelligens och lösningar.”

Är ett av mina motton. För mig handlar att intelligens och lösningar om att vara öppen för förändring och andra vinklar på ett ämne. Det är nog därför jag har en så stor och omättad tröst på kunskap inom det mesta digitala. Vad tycker du? Rösta gärna här under:

För jag funderade på att göra detta till ett webbinar/föreläsning i Kungälv. Så uttryck din åsikt och rösta så vet jag!

Expertråden du bör undvika på dina sociala kanaler

Expertråden du bör undvika på dina sociala kanaler

Vill du lyssna på inlägget istället?!

I detta inlägget tänkte jag ta upp de 3 råden som är väldigt skadliga som jag hört flera gånger om. Detta inlägget kommer helt enkelt handla om: börja om med nytt konto, publicera flera gånger om dagen och skriv på engelska så når du ut till fler. Dessa är skadliga och jag kommer att berätta varför.

Skapa ett nytt konto om du inte är nöjd med engagemanget på ditt gamla

Börjar det gå trög och du kanske inte har riktigt fått in rätt målgrupp på ditt konto. Då kanske det är dags att slänga det kontot och börja om på ett nytt. För det är mycket lättare att få bra engagemang när man börjar. Det är sant och här är varför. Sociala media är till för att vi ska matas med dopamin som våra hjärnor älskar och hur kul är det inte att se att fler gillar ens bilder?! Så i början kommer du att få mer uppmärksamhet som sakta sinar. Detta är för att du ska jobba mer för ditt engagemang för att nå samma kick som du fick i början.

Skälet till att det är ett dåligt råd är att det är svårt att växa från början även om det är kul att se hur man växer snabbare. Men det kommer platåer som du kommer att stanna av på och få kämpa lika mycket som du gjorde med ditt gamla konto. Det är därför det är lättare att bygga om ett varumärke än att börja om på ny kula. För att du kommer att uppleva samma droppande i engagemang som du känner nu med ditt konto som du vill kasta och börja med.

Mitt råd istället för att kasta ditt konto:

Har du tröttnat på ditt konto? Och att det går långsamt? Eller vill bara byta ut ditt varumärke. Arkivera eller ta bort alla bilder som inte passar in och börja bygga på det du redan har. Det kommer att ge dig lika mycket om inte mer än om du börjar om.

Publicera ofta, gärna 3 gånger per dag

Publicera 200 gånger om dagen är ett dåligt råd. Eller ja nu överdrev jag en del. Men grejen är  att publicera ofta funkar, men och här är det stora men. Vad ger det dig att spendera den tiden det tar att lägga upp massa varje dag? Vad är ditt ”end game”? Ditt mål? För att publicera mycket kan ge dig en push att växa snabbare och få fler följare. Men det är verkligen inte alltid så och det är svårt att räkna ut ROI (Return of investment, få tillbaka av sin investering) på om du lägger upp innehåll på dina sociala kanaler 1-10 gånger per dag. För vad vill du ha som betalning för ditt engagemang? Nya kunder, följare, likes eller sponsorer? För att även om det är kul i början så behöver du ett jämt flöde där du kan hinna med en längre tid. Tänk så här om du satsar på 3 inlägg om dagen. Det blir 1 095 inlägg per år. Maffigt eller hur. Så spara på dig och var försiktig så att du inte bränner ut dig med orimligt hög närvaro på en plattform.

Mitt råd istället för att trycka ut material:

Titta på vad du vill ha ut av att publicera. Men glöm inte att kolla på hur lång tid spenderar du på att skapa innehåll? För det frågan om hur många om inlägg om dag/veckan handlar inte hur många du ska producera för din publik. Utan hur mycket kan du producera utan att du känner att du förlorar på det? Och att känna sig stressa över att inte ha publicerat något är en farlig väg att gå och ett tecken på att du ger för mycket och känner att du inte får något tillbaka. Hur många inlägg kan du producera per vecka utan att det skapar en press?

Få fler följare med att skriva på engelska

Du kommer nå ut till fler om du använder engelska. Ja och nej. Men mest nej. Är alla dina kanaler på engelska? Din hemsida, erbjudanden och så vidare? Om svaret är nej så är att bara skriva på engelska för att få fler följare en dålig idé. För att vikten ligger i vad du vill åstadkomma med din närvaro? För om din hemsida är på svenska, hur ska de som kommer in där som är engelsktalande förstå hur de ska ta del av dina erbjudanden? Och har du ett företag borde din närvaro ligga i linje med att hitta fler potentiella kunder. Och då kan man tänka att om jag når ut till fler borde ju jag få fler kunder, ja men då måste du verkligen satsa på det språket överallt. Med en större marknad kommer även fler konkurrenter. Så att du är beredd på det. Det finns även studier i mängder att vi förlitar oss snabbare på de som talar vårt modersmål. Och genom att publicera innehåll på engelska på den svenska marknaden betyder att du har lite mer att jobba på när du ska vinna förtroendet av de som ska köpa dina tjänster. För vi handlar av dom vi litar på.

Mitt råd istället för att bara byta språk:

Igen gå tillbaka till vad är ditt mål? Om det är att få in fler kunder, vilket språk talar dom? Glöm inte att allt ska vara enhetligt. Många tjatar om att man ska ha ett mönster, ett tema på sina bilder så att de ser lika ut. Det gäller även när det kommer till vilket språk du använder, Glöm inte att det är en helhetskänsla som skapar förtroende på webben.

Sammanfattning

Det handlar egentligen inte om att följa bra eller dåliga råd. Utan vad har du för mål, riktning eller åsikt om vad du vill göra på dina sociala kanaler? Om du bara vill få följare så är freebooting ett effektivt sätt. Där du tar vad andra har skapat och lägger upp det på ditt konto, återpublicera helt enkelt. Men om du vill bygga relationer och kunder av dina följare så är inte antalet som räknas utan hur många som blir dina kunder.

Har du 400 följare och 10 kunder är det mer värdefullt än om du har 10 000 följare och inga kunder. Så vad är ditt ”end game”?

Vad är SoMe och SoMe manager?

Vad är SoMe och SoMe manager?

Lyssna på innehållet istället:

SoMe är sociala media och när man lägger till manager på slutet betyder det att det är ett yrke inom att lägga upp innehåll på de olika sociala plattformarna. Så som Facebook, Instagram och så vidare. Så där eller?! Vi kan ju göra det lite krångligare om vi kan. Vi har SoMe content. Som i första anblicken skulle kunna betyda sociala media innehåll. Nja, lite men det finns dom som använder det i en hel annan mening. 

SoMe content kan också betyda So Me content, direkt översatt till så mig innehåll. Och vad menar dom med det som försöker mynta det begreppet.

B2B, B2C brukar man snacka om och så har vi uppstickaren B2ME

Business to business (Företag till företag), Business to Costumer (Företag till kund). Och nu blir det spännande Business to Me (Företag till mig). För att vi driver mer och mer åt värderingsbaserad konsumtion oavsett om det är innehåll på sociala kanaler eller kläder, mat och så vidare. Det vill säga att B2Me håller på att fasa ut dom gamla begreppen i kommunikation. För förr snackade vi om att skillnaden på hur vi framförde vårt budskap berodde helt på om du snackar med annat företag eller om det är en person. B2ME handlar om att kommunicera mer personligt och direkt med individen.

SoMe content är med andra ord B2ME ett personligare sätt att kommunicera

Det är här förkortningar kan vara svinjobbiga. För att det handlar hela tiden i vilken kontext de används i och när man inte är helt inne i den världen kan det vara svårt att greppa alla saker det slängs med hit och dit. Men essensen av varför jag ville snacka med dig om detta är att om du jobbar aktivt med personligt innehåll så är det ”on spot” hur innehåll på webben kommer att utvecklas mot.

Vi vill inte bli talade till som en kund eller företag. Utan bli sedda som personer och snackade med.

Vad använder man en målgrupp till?

Vad använder man en målgrupp till?

Orkar du inte läsa? Lyssna istället!

Det kan bli lite tjatigt på många (inklusive jag!) att höra att man borde ha en målgrupp. Men okej vad använder man den till?! Man skulle kunna säga att det är din försöksperson. Du kan testa allt på den och utvärdera utan att det behöver ha några som helst konsekvenser. Det vill säga om du undrar om din målgrupp skulle gilla en serie av exklusiva badbollar som börjar på 1000-lappen? Så skulle du kunna titta på din målgrupp och svara på det. Och inte gå ur perspektivet utifrån mig. 

För det finns dom som köper tegelstenar med namnet supreme på, så för dom kanske exklusiva dyra badbolla är något dom bara drömmer om. Så du använder din målgrupp lite som en testpanel, där du inte sätter dina egna åsikter högst.

Använda den för att se ur andras perspektiv

Asså det enklaste sättet att använda en målgrupp (vilket är alltid en persons profil för mig) är att fantisera upp en bild på personen i huvudet. Precis som jag gör nu när jag skriver med dig. Så håller jag mer ett samtal med min hemliga kompis än att jag skriver en text. Jag leker lite som när man va liten att ha en låtsas kompis som jag ser tydligt. Och det är med henne jag håller en konversation med. Det är därför min stil på skriva är mer som tal, för att egentligen håller jag en konversation i mitt huvud. Och det här har jag övat på en del. Så när man blir riktigt vass så kan man se/tänka hur personen skulle reagera på det man skapar. Visst är det coolt.

Även om vi använder en person så kommer det finnas rum för de som inte passar in i din målgrupp till punkt och prickar

Syftet i att använda en målgrupp är att skapa en wow fucking awesome shit-känsla för en kategori människor. Men det kommer locka till sig människor som känner wow, awesome och så vidare. Lite som att du prickar in alla boxar hos en visst typ av person men överlappar med andra som du kanske inte prickar in lika många hos vissa men det gör inte att du stänger ute dom. Utan bara att de inte kommer att brinna lika galet för ditt innehåll. Och bara för att du inte prickar i alla boxar betyder det inte köper något av det du gör. Utan en målgrupp är som en kompass av dig för visa vägen till det du har att erbjuda utan att exkludera något. Utan du ger människor ett val, är detta något för mig? Och genom att skapa awesome innehåll och produkter för din målgrupps hemliga kompis så kommer de att välja dig om och om igen. De kommer att stanna kvar, de kommer att vilja bygga en relation med dig. Så våga använd dig av en målgrupp/hemlig-kompis.

Vad en målgrupp är och vad använder man den till!

Vad en målgrupp är och vad använder man den till!

Orkar du inte läsa?! Lyssna på innehållet istället!

Den största lögnen om målgrupp är att du stänger ute människor om du inte inkluderar dom. Nej målgrupp fungerar inte som vårt samhälle och skapar vi och dom känsla. Om den gör det så är det nått fel på den. Målgrupp är ett sätt att veta vem man snackar med. 

Typ så här, du ser att en kompis ringer dig på skärmen på din mobil. Redan här så börjar du att ändra ett beteende beroende på hur eran relation ser ut. Tänk dig om någon du känner ringer dig som du vet hatar att ringa. Känner du som jag klumpen i magen, nått måste ha hänt. Känner du med igen hur starkt påverkade vi blir av att vi redan innan har börjat förvänta oss något från samtalet. Det är här målgruppen kommer in!

Din målgrupp är som bäst när den är lika intim som ett telefonsamtal med dina närmste vänner

I min bok digital fullträff skriver jag om målgrupp som din hemliga kompis, din sidekick. För något som jag tycker är helt fucking awsome är att när vi har satt en målgrupp (skrivit ner en profil på en enda person) så kan vi precis som vi ändrar på hur vi talar till olika människor gör det trotts att personen är helt påhittad. Vi kan också börja avgöra om nya saker som vi hittar på skulle passa för att vi har börjat känna personen. PSSST, en liten hemlighet vi är inte så unika som vi gärna vill tro. Skandalöst men sant, genom att fokusera på att hålla ett samtal med din hemliga kompis kommer du att locka till dig människor som är lik den personen som du precis hitta på. För vi gillar personer som gillar det vi gillar och framför allt snackar med oss som vi vill.

Du kommer även locka till dig människor som inte passar in i din målgrupp

För att en målgrupp är inte en mur som du sätter upp utan du hjälper människor att ta ett snabbt beslut om de gillar det du gör eller inte. Du ger en service där du inte behöver trötta ut dom med lite av det eller det här. Utan du kommer börja bygga ett skarpt budskap. Det är som när din kompis ringer, på bara några sekunder så har du ställt om dig i om du ens vill svara. Det kanske är den där jobbiga som bara tjatar om inget intressant. Eller så är det den där som bara är helt awesome och kan snacka i timmar med utan att det känns. Med en målgrupp kan du faktiskt forma förväntningarna så du kan skapa samma känsla hos din målgrupp som det roliga samtalet!

Det går svinbra att bara börja skriva ner olika egenskaper som din hemliga kompis har. Men om du vill ha lite hjälp så kan du skapa en komplett målgrupp på 1 timme med hjälp av min målgruppsblankett. I vilket fall så skadar inte en målgrupp, det kan däremot skada om du inte aktivt har skapat en som du kan bygga på och ändra på. För den bästa typen av innehåll är den som är värdefull och det kan du bara veta om du känner till vem mottagaren är.

Varför skapar man ett varumärke egentligen?

Varför skapar man ett varumärke egentligen?

Orkar du inte läsa? Lyssna istället.

Två skäl, ett du vill ha en unik positionering eller signatur. Och du vill bli enkel att kategoriseras av potentiella kunder/läsare. För att du vill bli igenkänd och att folk ska känna vi är lika, jag gillar det. Men du vill också stå ut från dina konkurrenter. Och det är här varumärket är lösningen på dom båda.

Ett varumärke skapar en signatur i hur du vill att andra ska uppfatta dig. Och tro mig när jag säger att du kan påverka helt hur du uppfattas bara genom att välja en färg. Ta gult som exempel, pigg färg som solen ger energi och glädje. Det finns ställe där det passar ypperligt att välja den färgen och andra då det känns som att det kolliderar med hur andra ser just den typen av bransch.

Dina val är viktiga i hur andra se dig och ditt företag

Det finns två sätt att designa ditt varumärke egentligen. Det ena är utifrån vad du själv tycker är snyggt. Det finns många som jobbar med att bygga varumärken som också jobbar efter den metoden, inget fel med det. Sedan är det den som vi kan bygga utifrån ett syfte. Vad ska den säga och vilka ska den attrahera! Jag ser att den ena är ett åsiktsbaserat varumärke utifrån skaparen och den andra typen i att bygga är målgrupp och researchbaserad. Varför är det ens viktigt att veta om dom två egentligen? vi vet ju vad som är snyggt?!

Det är för att du kommer få två helt olika resultat.

Du skapar ett varumärke för resultaten

Bygger du ett åsiktsbaserat varumärke utifrån känslan att det är snyggt så kommer du locka till dig samma som du. På gott och ont så lockar du till dom som gillar samma som du. Det kan vara att du lockar till dig bara sånna som skapar samma tjänster och produkter som du, det är risken med ett åsiktsbaserat varumärke. När det kommer till att bygga sitt varumärke på målgrupp och research så krävs det att du samlar in och översätter informationen till grafiska saker. Vilket kan vara svårt och ibland kan analysen inte vara helt spot on. Men i teorin så kommer du att locka till dig dom som du vet vill köpa/läsa dina grejer.

Vet du vad som är det bästa!? Att man kan testa sig fram, man kan ändra på skit som inte funkar. Inget är skrivet i sten. Din signatur kommer att växa och mogna som ett vintage vin. Och första steget till en digital fullträff är att  du vågar ta beslut och testa om saker funkar.

Vad är ett varumärke och hur använder du det!

Vad är ett varumärke och hur använder du det!

Varumärke är samlingsnamnet för en bunt ingredienser som skapar din unika signatur vart du än befinner dig. En signatur som du kan använda dig av för att särskilja dig från konkurrenter men också påverka vem som gillar just dina grejer. Och det bästa är att du kan bestämma hur många ingredienser du ska ha i din signatur. Och glöm inte att du även bestämmer vilka.

Ingredienser

Din signatur är lite av vilken känsla och energi som du lämnar hos den personen som du snackar med. Skulle jag nog vilja säga att det är. Så vilka ingredienser har vi att välja på när vi ska bygga ihop vårt egna recept av signatur?

Vad är ett varumärkes ingredienser?

Det finns många men dom vanligaste är:

  • Namn – vad ska du/ditt företag heta.
  • Slogan – Vad står du för/ vad göra du?
  • Logotyp – Design som särskiljer sig och visar att det är du.
  • Färgsätt – 3 till 5 färger som du använder för att förstärka din identitet/signatur
  • Känsloregister – Vilka typer av känslor vill du förmedla med ditt innehåll?
  • Bildspråk – Vilka typer av bilder tycker du skulle passa din signatur?
  • Målgrupp – Vem är det du talar med?
  • Mål – Vad vill du uppnå?
  • Tonalitet – Hur ska språket vara?
  • Policy – Vilka regler vill du upprätta?

Det bästa med varumärken är att ju fler tydliga ingredienser du har i din signatur ju starkare är just ditt varumärke. Men jag vet att det kan vara läskigt att sätta en målgrupp som exempel eller välja bara 5 färger för att det finns ju så många man kan använda.

Du kan ha hur många olika typer av ingredienser i din signatur

Men du kan bara ha en av varje typ. Som namn, policy och så vidare. För det kan ju bli lite konstigt och jobbigt att förklara din grej om du använder dig av olika namn varje gång du träffad någon. Samma är det för färger, logotyp och allt i ett varumärke. Att hålla samma signatur innebär att du kan vara tydligare med budskapet. För att dom du kommer i kontakt med behöver inte försöka placera dig i en kategori varje gång ni träffas. Både i den fysiska världen men även digitalt. För du har redan gjort det lätt för dom och redan placerat dig själv i en kategori. Så du kan koncentrera dig på att vinna deras förtroende stället för att upprätta vad du är och gör. Om du förstår vad jag menar.

Vi vill placera allt i fack/kategorier och med ett starkt varumärke kan du bestämma vilket

För mig så handlar att skapa ett varumärke mer om att ge en snabb hint om vart personen ska placera dig och sedan gå vidare på det som är viktigt. Bygga en relation med dig eller ditt företag. Så missa inte att faktiskt testa att skapa ett varumärke eller signatur för att driva ditt vassa budskap rakt in i hjärtat på människor runt om kring dig. För det är vad det hela handlar om för mig.

Vi alla har ett budskap och driv att skapa något. Frågan är mer hur tydlig vill du vara i ditt?

Story time: Digital fullträff hur namnet blev till

Story time: Digital fullträff hur namnet blev till

OH SHIT jag skulle ha döpt min bok till nått med succé. Och fick på riktigt googla hur det stavas för att kunna skriva första meningen i detta innehållet. För min hjärna vill inte komma ihåg hur det stavas. Det går ju liksom inte hatt ha ett boknamn som man inte kan stava till. 

Ibland så skapar min dyslexi lite vägar som jag inte trodde att jag skulle behöva ta. Och det här med Digital fullträff var en sån. En digital succé skulle inte funka som namn för att jag skriver det inte ens i detta inlägget utan har kopierat det från min google sökning. Så istället för att stånga min blodig in i väggen så har jag ett knep som jag typ alltid använder i den här typen av väggupp.

Synonymer is the shit

Jag lovar dig att när du börjar använda synonymordboken för att plöja undan hinder som vi trodde att vi hade. Så när jag hade skrattat lite åt att ”suxsee” inte kan vara rätt så hoppade jag direkt på internets gåva till världen. Synonymer.se efter att jag googlat igen hur man stavar ”sucksee” så klistrade jag det rätta succé och fick fram:

  • publikframgång
  • framgång
  • lycka
  • medgång
  • hit
  • fullträff
  • bestseller
  • kioskvältare

Digital fullträff ska bli en riktig kioskvältare

Asså i hemlighet så heter min bok digital kioskvältare, det ordet var ju bara så himla kul. Så här tror jag, att våra små gupp i vägen gör att vi sänker farten lite och då gör vi skit bättre. Nu kan jag inte tänka att min bok skulle kunna heta nått annat. Det som jag under de senaste 6 åren har praktiserat är att inte vara så hård emot mig själv när vägguppen kommer. Att ändra tanken från mål och att se hinder. Till att se frågor. Samla verktyg som hyvlar guppet och du bara kan gasa som om du hade en blyfot på pedalen.

Skapa din kioskvältare på webben

Ord behöver inte vara ett hinder. Sitter du fast i orden, testa och se om synonymer kanske kan hjälpa dig på traven. För att ibland behöver vi bara byta ut vad vi kallar det för att hjärnan ska klicka till och vi får en boost.

Workshop för dig som vill bygga ditt syfte på riktigt

Workshop för dig som vill bygga ditt syfte på riktigt

I december släppte jag 7 platser på en ny workshop som jag har satt ihop. Om hur du skapar eller tar fram ditt syfte så att det är lättare att följa det. För jag tror att man kan skapa sin egna känna av energi om man bara har klart för sig vad syftet är. För mig är mitt syfte det som ger mig energi och kraft när det känns jobbigt eller tråkigt. Ett självförsörjande syfte eller som andra kallar det sitt varför (why). 

Workshop för dig som vill bygga ditt syfte på riktigt

Nu kommer jag att släppa 7 fler platser under februari. Där workshopen kan vara ett videomötet eller en fika där du och jag går genom de svåra frågorna för att utvinna ditt kärnsyfte till varför du ska göra det du ska göra.

Vad kommer vi att göra

Jag ser det lite som en PT-timme för att gräva djupt i dina värderingar för att hitta kärnan till din drivkraft. En kärna som kan användas som guide när det är svårt att avgöra vad som är nästa steg och även stället att återvända när man känner att man inte är riktigt rätt. Men framför allt så kommer du med ett syfte stå ut från mängden på webben.

Varför är syftet viktigt

Från min erfarenhet så är ett klart syfte ett av det vassaste verktygen i din låda. Du kan använda det till allt du gör för det är svaret till varför du gör vad du gör. Det gör det lättare att ha mål som är långsiktiga för att du har något att återvända till när det känns som att du inte kommer någonstans. Och det är även det som skapar en djupare knutpunkt till det du skapar. Som din Instagram som exempel. Hur klart känner du att ditt syfte är?

Hur bokar du en plats innan de tar slut?

Har du tröttnat på att starta massa projekt men inte slutföra dom? Eller är på jakt efter din egna källa av energi för att bli en drivande kraft som kommer göra fler saker än många kunnat drömma om. Boka den PT-timme för att hitta syftet via [email protected] .

Tyvärr är platserna slut för denna gången. Men håll utkik efter fler om du är intresserad.

13 skäl till du borde begränsa ställen du finns på sociala media

13 skäl till du borde begränsa ställen du finns på sociala media

Okej, jag tänkte att vi kunde göra en liten lista på vad jag har sett har negativ påverkan på din närvaro om du använder dig av för många platser på samma gång. De här punkterna gäller inte superstora företag som har flera resurser på plats för att sköta det massiva jobbet som sociala media är. utan som du och jag som sköter det själva. Och jag vet hur svårt det är att inte dras med och skaffa det senaste hippa stället.

Vad säger du vi kör med en gång?!

1 Du har inte tid för att göra ett bra jobb på alla.

2 Alla plattformer borde ha ett unikt innehåll, för varför skulle följare välja att följa dig på fler ställen om det är samma innehåll?

3 Tar lång tid att lära sig alla funktioner på flera plattformar.

4 Det är lätt att glömma av vilka du behöver uppdatera och när.

5 Det är lätt att låta ett eller flera av plattformarna eka tomma.

6 Det är svårt att växa på flera plattformar samtidigt.

7 Dina kunder/följare kanske inte finns på den platsen.

8 I sociala media kanaler är inte många bäckar små en grej. Utan fokus är det som vinner i slutändan.

9 Dom sociala plattformarna ska jobba lite åt dig som en marknadsföringsplats. Och för många plattformer blir mer jobb än vad du kommer att få ut.

10 Ditt mål ska alltid vara att driva dom från plattformen till din egna sida inte till fler av dina sociala profiler.

11 Ju fler plattformar ju mer engagerad kan du vara i ditt kommentarsfält.

12 Du lär inte känna dina följare lika väl.

13 Det är svårt att bygga ett starkt och förtroendeingivande varumärke om du finns överallt.

Sammanfattningen

Allt kommer ner till vad prioriterar du? För mig i alla fall handlar det om att sprida mitt företag och hjälpa andra att skapa en profil på webben som är kul att sköta. För blir det för mycket kanske vi inte orkar med nått i slutändan. Och glöm inte det är okej att lägga ner konton som du inte längre känner dig motiverad att driva.

Vill du ha mer hemliga tips som jag inte alls delar med mig i bloggen eller på instagram? Få hemliga brevet direkt i din inkorg utan att vara spammig.

här kan du fylla i det och du kommer att få en hemlig freebie som jag använder mig av ofta.

0